Herakles

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
User avatar
Lars Johnson
Posts: 218
Joined: 14 Jun 2005, 22:39
Location: Skogås
Contact:

Herakles

Post by Lars Johnson »

Image
Enligt vanligtvis välunderrättade källor (norra Sverige) så skall Wiréns nya Anglian Duke få namnet Herakles när hon/han kommer till Sverige. Någon som känner till något eller hört något som motsäger detta
/Lasse
Fredrik Andersson
Posts: 65
Joined: 14 Feb 2005, 21:03

Post by Fredrik Andersson »

Vad skall dom med en sån stor båt till igentligen.
Att bara dra de vanliga pråmarna med är hon väl onödigt stor o stark för? Eller har dom andra planer för henne?

"Herakles" är väl att konkurrera med finnarna det.Där fanns ju en sådan som sjönk i fjol.
Wirens har ju en massa gamla namn dom kan återanvända i stället.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Enligt samma välunderrättade källor, lär man ha en 15 000 tons pråm i USA ämnad för drift i Östersjön.
Beträffande namnet så heter inte mina barnbarn samma som mej och det är väl tur att fantasin flödar.
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Post by Rolle »

Lite fakta om Pråmen som Herakles ska dra

Marine Carrier AB of Pitea Sweden has purchased the U.S. flag, 400’ x 100’ x 25’ ocean deck barge, ‘CMC 450-12’ (ex-Genmar 100) from Crowley Marine Services. The 17,000dwt barge was built in Japan in 1976 and will be renamed ‘Carrier 15’. She had originally been used, by the last Owner, on various construction projects in Alaska such as the Trans Alaskan pipeline, however for the last several years she has been laid-up on the East Coast of Florida. New Owners intend to tow her home to Sweden and refurbish her to work in the coal trade in the Baltic Sea. This is the second large Ocean deck barge brokered to this Buyer, by Marcon,
User avatar
Lars Johnson
Posts: 218
Joined: 14 Jun 2005, 22:39
Location: Skogås
Contact:

Den Wirénska pråmen

Post by Lars Johnson »

Image
så ser pråmen ut
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Enligt skeppsregistret är nu CARRIER 15 registrerad, 20050614, på Marine Carrier WL AB och överförd till Rederi AB Nestor, Piteå.
121,93 x 30,49. Byggd i Japan, 1976 (Nippon Kokan KK). Inköpt från USA, nu med callsign: SKHM.
Det är inte den pråm som finns på förra bilden, utan det är den som ligger som kaj i Bollsta, Ångermanälven, idag målad i Wiréns färger. Sorry Lasse om vi lurade dej, men du har den rätta bilden om än i dålig kvalitet. Du kan lägga in den om den går att använda.
User avatar
Lars Johnson
Posts: 218
Joined: 14 Jun 2005, 22:39
Location: Skogås
Contact:

Post by Lars Johnson »

Image
Då är det den här pråmen. Men den andra bilden var bättre :D
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Jag håller med. Det är inte varje dag man ser "backen" på en 17000 tons pråm växa upp ur en rabatt i USA. Vi får försöka tänka oss en låg fortsättning 100 meter till vänster, ur bild, får att få sanningen till livs.
Hoppas vi får tag i helheten före midsommar?
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Hercules/Heracles

Post by Rolle »

Fick denna info i dag på mailen ... Marine Carrier tog över HERCULES 10 juli i Pireus, fick ett jobb direkt.
Ank Dubai imorgon för bogsering av en haverist till Grekland eller Turkiet.
Dom har hyrt in en italiensk bogserbåt som skall bogsera hem pråmen, den kommer till Jacksonville den här veckan.
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Herkules

Post by Rolle »

Image
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Tur att inte jag hade samma utrustning ombord som HERCULES och många andra båtar(fartyg) har idag. Senaste positionen från idag är, knappt ett dygn från sundet in i Röda Havet syd ifrån. Farten är 6,8 knop. Kursen är 252 grader, vinden är 11,6 knop och våghöjden en halv meter. Flottväder med andra ord.
Hur skulle man ha förklarat för pappa och farfar varför man inte kom iväg från Bjuröklubb (exempelvis) förrän 6 timmar efter dom som gick från Skelleftehamn?
Snacka om utveckling! Uppdateringen av HERCULES resa får jag och iceman genom min svåger Christer dagligen.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

I dag är HERKULES i Röda Havet och på måndag kommer man till Suezkanalen. Hon bogserar en haverist som heter Golden Wish. Någon i detta Forum kan väl ta reda på vad det är för en båt?
Förmodligen finns en Webkamera i Suezkanalen, men jag hittar inte den. Någon som vet?
Haveristen blir assisterad av tre inhemska bogserbåtar genom kanalen.
Uppgifterna kommer från Wiréns i Piteå genom Christer Hansson, som jobbade där i många år.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Carrier 15, den pråm som senare skall bogseras av Herkules, kom idag till Azorerna. Hon bogseras av en Italiensk bogserbåt som heter Tore, 40 x 10, 5 m, 5000hp. TORE ägs av ett rederi i Italien som heter Augustea och destinationen är Uddevalla. Uppgifter som tidigare från Christer.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Här är TORE, inte så stor som man tror över Atlanten.

Post by Börje Åström »

Image
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Utan webkamera, men med uppgifter från mäklaren Leth Suez hemsida, så har HERKULES och haveristen GOLDEN WISH idag passerat Suezkanalen norrut.
Post Reply