Herakles
- Lars Johnson
- Posts: 218
- Joined: 14 Jun 2005, 22:39
- Location: Skogås
- Contact:
Herakles
Enligt vanligtvis välunderrättade källor (norra Sverige) så skall Wiréns nya Anglian Duke få namnet Herakles när hon/han kommer till Sverige. Någon som känner till något eller hört något som motsäger detta
/Lasse
-
- Posts: 65
- Joined: 14 Feb 2005, 21:03
Vad skall dom med en sån stor båt till igentligen.
Att bara dra de vanliga pråmarna med är hon väl onödigt stor o stark för? Eller har dom andra planer för henne?
"Herakles" är väl att konkurrera med finnarna det.Där fanns ju en sådan som sjönk i fjol.
Wirens har ju en massa gamla namn dom kan återanvända i stället.
Att bara dra de vanliga pråmarna med är hon väl onödigt stor o stark för? Eller har dom andra planer för henne?
"Herakles" är väl att konkurrera med finnarna det.Där fanns ju en sådan som sjönk i fjol.
Wirens har ju en massa gamla namn dom kan återanvända i stället.
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
Lite fakta om Pråmen som Herakles ska dra
Marine Carrier AB of Pitea Sweden has purchased the U.S. flag, 400’ x 100’ x 25’ ocean deck barge, ‘CMC 450-12’ (ex-Genmar 100) from Crowley Marine Services. The 17,000dwt barge was built in Japan in 1976 and will be renamed ‘Carrier 15’. She had originally been used, by the last Owner, on various construction projects in Alaska such as the Trans Alaskan pipeline, however for the last several years she has been laid-up on the East Coast of Florida. New Owners intend to tow her home to Sweden and refurbish her to work in the coal trade in the Baltic Sea. This is the second large Ocean deck barge brokered to this Buyer, by Marcon,
Marine Carrier AB of Pitea Sweden has purchased the U.S. flag, 400’ x 100’ x 25’ ocean deck barge, ‘CMC 450-12’ (ex-Genmar 100) from Crowley Marine Services. The 17,000dwt barge was built in Japan in 1976 and will be renamed ‘Carrier 15’. She had originally been used, by the last Owner, on various construction projects in Alaska such as the Trans Alaskan pipeline, however for the last several years she has been laid-up on the East Coast of Florida. New Owners intend to tow her home to Sweden and refurbish her to work in the coal trade in the Baltic Sea. This is the second large Ocean deck barge brokered to this Buyer, by Marcon,
- Lars Johnson
- Posts: 218
- Joined: 14 Jun 2005, 22:39
- Location: Skogås
- Contact:
Den Wirénska pråmen
så ser pråmen ut
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
Enligt skeppsregistret är nu CARRIER 15 registrerad, 20050614, på Marine Carrier WL AB och överförd till Rederi AB Nestor, Piteå.
121,93 x 30,49. Byggd i Japan, 1976 (Nippon Kokan KK). Inköpt från USA, nu med callsign: SKHM.
Det är inte den pråm som finns på förra bilden, utan det är den som ligger som kaj i Bollsta, Ångermanälven, idag målad i Wiréns färger. Sorry Lasse om vi lurade dej, men du har den rätta bilden om än i dålig kvalitet. Du kan lägga in den om den går att använda.
121,93 x 30,49. Byggd i Japan, 1976 (Nippon Kokan KK). Inköpt från USA, nu med callsign: SKHM.
Det är inte den pråm som finns på förra bilden, utan det är den som ligger som kaj i Bollsta, Ångermanälven, idag målad i Wiréns färger. Sorry Lasse om vi lurade dej, men du har den rätta bilden om än i dålig kvalitet. Du kan lägga in den om den går att använda.
- Lars Johnson
- Posts: 218
- Joined: 14 Jun 2005, 22:39
- Location: Skogås
- Contact:
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
Hercules/Heracles
Fick denna info i dag på mailen ... Marine Carrier tog över HERCULES 10 juli i Pireus, fick ett jobb direkt.
Ank Dubai imorgon för bogsering av en haverist till Grekland eller Turkiet.
Dom har hyrt in en italiensk bogserbåt som skall bogsera hem pråmen, den kommer till Jacksonville den här veckan.
Ank Dubai imorgon för bogsering av en haverist till Grekland eller Turkiet.
Dom har hyrt in en italiensk bogserbåt som skall bogsera hem pråmen, den kommer till Jacksonville den här veckan.
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
Tur att inte jag hade samma utrustning ombord som HERCULES och många andra båtar(fartyg) har idag. Senaste positionen från idag är, knappt ett dygn från sundet in i Röda Havet syd ifrån. Farten är 6,8 knop. Kursen är 252 grader, vinden är 11,6 knop och våghöjden en halv meter. Flottväder med andra ord.
Hur skulle man ha förklarat för pappa och farfar varför man inte kom iväg från Bjuröklubb (exempelvis) förrän 6 timmar efter dom som gick från Skelleftehamn?
Snacka om utveckling! Uppdateringen av HERCULES resa får jag och iceman genom min svåger Christer dagligen.
Hur skulle man ha förklarat för pappa och farfar varför man inte kom iväg från Bjuröklubb (exempelvis) förrän 6 timmar efter dom som gick från Skelleftehamn?
Snacka om utveckling! Uppdateringen av HERCULES resa får jag och iceman genom min svåger Christer dagligen.
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
I dag är HERKULES i Röda Havet och på måndag kommer man till Suezkanalen. Hon bogserar en haverist som heter Golden Wish. Någon i detta Forum kan väl ta reda på vad det är för en båt?
Förmodligen finns en Webkamera i Suezkanalen, men jag hittar inte den. Någon som vet?
Haveristen blir assisterad av tre inhemska bogserbåtar genom kanalen.
Uppgifterna kommer från Wiréns i Piteå genom Christer Hansson, som jobbade där i många år.
Förmodligen finns en Webkamera i Suezkanalen, men jag hittar inte den. Någon som vet?
Haveristen blir assisterad av tre inhemska bogserbåtar genom kanalen.
Uppgifterna kommer från Wiréns i Piteå genom Christer Hansson, som jobbade där i många år.
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix