Karlsborgsnytt!
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
Karlsborgsnytt!
I dag byter vi hamnisbrytare i Karlsborg, men håll med om att hamnen är unik, eftersom Vikingen klarat uppgiften denna vinter tills idag. Dessutom gäller det att vara allert och vara vaken när vind och vattenstånd tillåter att hamnen kan tömmas från is.
Jag tror också att det är rekord för Vikingen, att hon under hela sitt "liv" någonsin tjänsgjort som hamnisbrytare den 19/1, eller över huvud taget varit i gång detta datum.
6000 hk avlöser 300 hk, wooww!
Jag tror också att det är rekord för Vikingen, att hon under hela sitt "liv" någonsin tjänsgjort som hamnisbrytare den 19/1, eller över huvud taget varit i gång detta datum.
6000 hk avlöser 300 hk, wooww!
- Attachments
-
- Viscaria.JPG (39.75 KiB) Viewed 72681 times
-
- Vikingen..JPG (46.74 KiB) Viewed 72681 times
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
Det blev inte Viscaria, utan i kväll 20.00, kom Victoria in till Karlsborg för att överta isbrytningen. I lagom tid innan SV kulingen försvårar assistansen av Rusich 2, som just passerat Nordvalen och beräknas vara uppe i K-borg 11.00 i morgon.
Enligt Mikael Rönnbäck var förhållandena bra från Kadetten och upp mot Wikströmsgrund, med en tunn is på c:a 1 tum, men utanför fanns den gamla isen på 15-20 cm som tidigare legat inne mot yttersta skären.
Från Wikströmsgrund till Passgrund, 2-3 tum, från Passgrund till Axelsvik,15 cm därifrån in i hamnen 20-25 cm.
Tum och cm i en hyfsad blandning bara för att inte glömma sorterna.
Enligt Mikael Rönnbäck var förhållandena bra från Kadetten och upp mot Wikströmsgrund, med en tunn is på c:a 1 tum, men utanför fanns den gamla isen på 15-20 cm som tidigare legat inne mot yttersta skären.
Från Wikströmsgrund till Passgrund, 2-3 tum, från Passgrund till Axelsvik,15 cm därifrån in i hamnen 20-25 cm.
Tum och cm i en hyfsad blandning bara för att inte glömma sorterna.
- Attachments
-
- Victoria luleå hamn bogser (3).JPG (37.81 KiB) Viewed 72483 times
Kasteelborg
Kasteelborg Lastar massa
- Attachments
-
- Victoria.JPG (71.75 KiB) Viewed 72158 times
-
- Kasteelborg.JPG (50.64 KiB) Viewed 72158 times
-
- Kasteelborg.JPG (66.44 KiB) Viewed 72188 times
Viscaria/Voorneborg
Voorneborg ska lasta massa så Viscaria fick komma och byta upp ...
- Attachments
-
- Viscaria Voorneborg.JPG (58.74 KiB) Viewed 71905 times
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
Just nu passerar MV Falster, Bjuröklubb på väg till Karlsborg. Enligt Österströms hemsida är hon chartrad för 12 månader. Kan det vara som ersättare för Allegro som ligger i Piteå sedan ett par veckor med maskinhaveri?
Det verkar vara samma maskin i Falster, MaK 6M32.
Förhoppningsvis får vi väl en färsk bild under helgen även om Rolle skall kapa och klyva ved. Sådana oväsentligheter kan väl inte inkräkta på "bildjouren"?
Det verkar vara samma maskin i Falster, MaK 6M32.
Förhoppningsvis får vi väl en färsk bild under helgen även om Rolle skall kapa och klyva ved. Sådana oväsentligheter kan väl inte inkräkta på "bildjouren"?
Ernst hagedorn har lossat sin last och är på utgående med lite hjälp av Victoria som får dra henne till massa kajen där det är mera plats för att vända henne. Är det inte dax att ta fram stora grävmaskinen snart
- Attachments
-
- Victoria Ernst hagedorn.JPG (28.17 KiB) Viewed 70794 times
-
- Victoria Ernst hagedorn (1).JPG (38.88 KiB) Viewed 70794 times
-
- Victoria Ernst hagedorn (2).JPG (59.44 KiB) Viewed 70794 times
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
Andante vid ankomst!
Jag testar om det går att posta något inlägg med bild här ännu, efter gårdagens excursion med Victoria!
Texten verkar gå fram i alla fall. Den här gången var Atle upp med Andante, men den tråden passar visst inte oss?
Texten verkar gå fram i alla fall. Den här gången var Atle upp med Andante, men den tråden passar visst inte oss?
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
Jag hade väntat mig att karantänen för oss hade hävts, men intet. Då försöker jag väl hålla er underrättade med det skrivna ordet. Forte är på väg till hamnen med massaved och flis, men det låga vattenståndet gör att hon får dra ner farten för att vänta på det stigande vattnet. Skandal att inte muddringsfrågan lösts.
Har någon i Forumet varit med om att en hamn år 2007 varit tvungen att låta ankommande fartyg dra ner på farten på grund av lågvatten? Nu pratar vi inte tidvatten utan normalt lågt vattenstånd.
Har någon i Forumet varit med om att en hamn år 2007 varit tvungen att låta ankommande fartyg dra ner på farten på grund av lågvatten? Nu pratar vi inte tidvatten utan normalt lågt vattenstånd.
-
- Posts: 54
- Joined: 08 Sep 2005, 06:56
Ansökan som Mudderpråmtömmare.
Ansöker som pråm tömmare vid ev. muddring i Karlsborgsverken, har erfarenhet från muddringen augusti 1963, ett något äventyrligt arbete, med tanke på den konstruktion som användes vid luckstängningen, ett spett som användes för att "spaka" kättingcapstan, om inte spärren "tog" vid nytt tag, riskerade man att fara tillsammans med spettet ner i pråmen, på Viking 4, som tillsammans med Bergvik drog mudderpråmar, hade man en duktig kille , hur jag än slet med spettet var han alltid klar med stängningen före mig, tills han lärde mig att på pråmarna med 5 luckor öppnar man bara lucka 1-3-5, inte luck 2 och 4, på det viset blir det lättare, vi gick skift på 12 tim jag hade 10 kr. /pråmtömmning, i min ekonomi var det bra betalt, hör av Dig Börje om Rederi Åström behöver folk. Hälsn. Staffan