Var är WAIJA?
Var är WAIJA?
Ser i den senaste upplagan av Håkans hemsida att WAIJA saknas. Är hon såld? I så fall till vem?
Bw
Bw
-
- Posts: 29
- Joined: 25 Feb 2006, 08:55
- Location: ms UNTERELBE
- Contact:
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
Trist att hon skrotas.
Vad kan skrotvärdet vara på en sådan båt?
Och vad orsakade skottningen av en till synes välmånde dam?
Ett allvarligt haveri?
Slut i skorvet?
Maskinhaveri kan väl inte räcka.
Eller vila maninte riskera att sälja till en konkurrent när man skaffat en mordenare båt?
Anders borde bogserare i den storleksklassen ha värde på privatmarknaden.
//Mattias
Vad kan skrotvärdet vara på en sådan båt?
Och vad orsakade skottningen av en till synes välmånde dam?
Ett allvarligt haveri?
Slut i skorvet?
Maskinhaveri kan väl inte räcka.
Eller vila maninte riskera att sälja till en konkurrent när man skaffat en mordenare båt?
Anders borde bogserare i den storleksklassen ha värde på privatmarknaden.
//Mattias
-
- Posts: 73
- Joined: 29 Jan 2005, 15:43
- Location: Tromsø, Norway
Privatmarknaden tror jag inte mycket på när det gäller bogserbåtar. Av flera skäl.
En bogserbåt i de flesta fall innehåller ett litet antal med tämligen spartanska hytter plus matsal, mäss och byssa. Allt tämligen minimalistiskt.
Det som däremot finns är en mängd med maskineri. En stor huvudmaskin som drar massor av bränsle. Och där reservdelarna kostar fläsk. Skall man göra en normal maskinöverhalning så kostar packningssats, kolvringar, lager och liknande minst en årslön för en normal arbetare men ofta mer.
Resten av utrymmna består av annat maskineri och diverse förråd för arbetsmateriel. Samt en dj***a massa tankar.
Skall man göra en praktisk bostad eller en familjebåt av en bogserbåt så har man ett rejält omfattande projekt framför sig.,
En bogserbåt i de flesta fall innehåller ett litet antal med tämligen spartanska hytter plus matsal, mäss och byssa. Allt tämligen minimalistiskt.
Det som däremot finns är en mängd med maskineri. En stor huvudmaskin som drar massor av bränsle. Och där reservdelarna kostar fläsk. Skall man göra en normal maskinöverhalning så kostar packningssats, kolvringar, lager och liknande minst en årslön för en normal arbetare men ofta mer.
Resten av utrymmna består av annat maskineri och diverse förråd för arbetsmateriel. Samt en dj***a massa tankar.
Skall man göra en praktisk bostad eller en familjebåt av en bogserbåt så har man ett rejält omfattande projekt framför sig.,
Jag håller med om att det är mycket som "måste bort" för privat användning.
Men det är stabila skrov och borde kunna bli trevliga fritidsbåtar istället för skrot, tycker jag.
Man skulle klara sig med en marinkonverterad B18/B20 i en mindre bogserbåt.
Fast det fins kanske inte så många som skulle ge sig på så stora operationer.
Största problemet är väl lämpliga hamnplatser, där man kan ligga i några år under om byggnationen.
Hur mycket kan man få betalt när man skrotar en "liten bogserare"?
//Mattias
Men det är stabila skrov och borde kunna bli trevliga fritidsbåtar istället för skrot, tycker jag.
Man skulle klara sig med en marinkonverterad B18/B20 i en mindre bogserbåt.
Fast det fins kanske inte så många som skulle ge sig på så stora operationer.
Största problemet är väl lämpliga hamnplatser, där man kan ligga i några år under om byggnationen.
Hur mycket kan man få betalt när man skrotar en "liten bogserare"?
//Mattias
-
- Posts: 8
- Joined: 20 Aug 2005, 10:36
- Contact: