Var är WAIJA?

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Bw
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2005, 08:53
Location: Bengt Westin

Var är WAIJA?

Post by Bw »

Ser i den senaste upplagan av Håkans hemsida att WAIJA saknas. Är hon såld? I så fall till vem?
Bw
Rautawaara
Posts: 29
Joined: 25 Feb 2006, 08:55
Location: ms UNTERELBE
Contact:

Post by Rautawaara »

Jag såg henne stationerad i Paldiski i slutet av 2004 under Håkans flagga. Men vad som nu har hänt känner jag desvärre inte till.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Jag fick svar av Joakim Håkans i morse. Jag citerar: Waija har dessvärre hamnat i bogserbåtarnas himmel. Dvs, skrotad i Tallin. Slut citat.
Nåja, det är väl ändå bättre än att köra upp på stranden i Indien?
Bw
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2005, 08:53
Location: Bengt Westin

Post by Bw »

..sakta skrida de, en efter en, in i dödsskuggans dal. Snyft!
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Bild

Post by Husum »

Hej.
Finns det någon bild på Waija från de senaste åren?
Hälsn.
Håkan Sundström
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Waija

Post by Rolle »

Image
User avatar
KRNI
Posts: 289
Joined: 28 Jan 2005, 18:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by KRNI »

Vad var det för fel på henne, hon ser ju ut att va i fin fint skick? :?:
Eskes
Administratör
Posts: 164
Joined: 28 Jan 2005, 17:18
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eskes »

Trist att hon skrotas.
Vad kan skrotvärdet vara på en sådan båt?
Och vad orsakade skottningen av en till synes välmånde dam?
Ett allvarligt haveri?
Slut i skorvet?
Maskinhaveri kan väl inte räcka.
Eller vila maninte riskera att sälja till en konkurrent när man skaffat en mordenare båt?
Anders borde bogserare i den storleksklassen ha värde på privatmarknaden.
//Mattias
Claes Thure Moberg
Posts: 73
Joined: 29 Jan 2005, 15:43
Location: Tromsø, Norway

Post by Claes Thure Moberg »

Privatmarknaden tror jag inte mycket på när det gäller bogserbåtar. Av flera skäl.

En bogserbåt i de flesta fall innehåller ett litet antal med tämligen spartanska hytter plus matsal, mäss och byssa. Allt tämligen minimalistiskt.

Det som däremot finns är en mängd med maskineri. En stor huvudmaskin som drar massor av bränsle. Och där reservdelarna kostar fläsk. Skall man göra en normal maskinöverhalning så kostar packningssats, kolvringar, lager och liknande minst en årslön för en normal arbetare men ofta mer.

Resten av utrymmna består av annat maskineri och diverse förråd för arbetsmateriel. Samt en dj***a massa tankar.

Skall man göra en praktisk bostad eller en familjebåt av en bogserbåt så har man ett rejält omfattande projekt framför sig.,
Eskes
Administratör
Posts: 164
Joined: 28 Jan 2005, 17:18
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eskes »

Jag håller med om att det är mycket som "måste bort" för privat användning.

Men det är stabila skrov och borde kunna bli trevliga fritidsbåtar istället för skrot, tycker jag.

Man skulle klara sig med en marinkonverterad B18/B20 i en mindre bogserbåt.

Fast det fins kanske inte så många som skulle ge sig på så stora operationer.
Största problemet är väl lämpliga hamnplatser, där man kan ligga i några år under om byggnationen.

Hur mycket kan man få betalt när man skrotar en "liten bogserare"?
//Mattias
wirrankosken rami
Posts: 8
Joined: 20 Aug 2005, 10:36
Contact:

Post by wirrankosken rami »

Hennes skrov var i ganska dåligt skick och mycket plåt sku ha varit tvungen att byta innan hon sku ha varit i sjömässigt skick.
Maskineriet etc. delar har ägaren sparat.
Post Reply