Okända fartygs bildgalleri
Re: Okända fartygs bildgalleri
Kan tillägga att hamnen är Mörbylånga 

Jag vill minnas, att det är ett vykort, och att skutan till höger inte kom i fart mera.
- Skepparättling
Skutorna i Mörbylånga ringer inga klockor.
MEN när jag rotade runt fann jag ett urklipp från Svensk sjöfartstidning 24-25 1988 där denna skuta efterfrågades:

6219 Henrik var det väl, i urklippet står det att bilden är tagen vid Slottskajen i Halmstad.
MEN när jag rotade runt fann jag ett urklipp från Svensk sjöfartstidning 24-25 1988 där denna skuta efterfrågades:
6219 Henrik var det väl, i urklippet står det att bilden är tagen vid Slottskajen i Halmstad.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Kan skutan till höger på Mörbylånga-bilden möjligen vara 5258 Amber ex Saga ?
Jag har hört namnet 'Lill-Saga' på den längst till vänster, men om det är riktigt, vet jag inte. Den till höger kan inte vara Amber.
Lill-Saga, senare Blå Jungfrun var/är tvåmastad galeas, är det så att det är den som ligger till höger på bilden ?Torsten H wrote:Jag har hört namnet 'Lill-Saga' på den längst till vänster, men om det är riktigt, vet jag inte. Den till höger kan inte vara Amber.
jämför med bilder på Blå Jungfrun som Dogge lagt ut här på forumet ?
Det fanns två små skutor i Mörbylånga, som höggs upp på 1940-talet. Den ena var galeasen HELENE, regnr 6270, 32 brt, byggd 1889 i Rostock, upphuggen 1941 och den andra var galeasen LILLI, regnr 7294, 33 brt, byggd 1877 i Altenwerder, upphuggen 1944.
HELENE 6270 ägdes av Karl Nilssons dödsbo och LILLI ägdes av B G Bergman enl 1939 års lista,Torsten H wrote:Det fanns två små skutor i Mörbylånga, som höggs upp på 1940-talet. Den ena var galeasen HELENE, regnr 6270, 32 brt, byggd 1889 i Rostock, upphuggen 1941 och den andra var galeasen LILLI, regnr 7294, 33 brt, byggd 1877 i Altenwerder, upphuggen 1944.
1945 hittar jag 4 skutor i Mörbylånga, EVY 4752, SYLVIA 4781, samt AMBER 5258 ex Saga alla med G B Bergman som ägare/redare samt lilla jakten GERDA 5429 med P A E Nilsson som ägare/redare.
Fast jag tror, att det här vykortet är från 1930-talet.
LILLI 7294 fanns i Mörbylånga 1929 - 1944 och HELENE 6270 år 1931 - 1941.
UFO (unidentified floating object) fotad 1973 i Valdemarsviken.
Någon som vet vilken skuta det är?
Någon som vet vilken skuta det är?
- Skepparättling
Är jag helt ute och cyklar om jag tror att det är en stympad 111:a med 6 röstjärn till samtliga master,
men den mittersta har blivit bort rationaliserad?
men den mittersta har blivit bort rationaliserad?
Mvh
Anders
Anders
Du cyklar inte - det är helt säkert en f d 3-mastskonare, tidigare finsk.
Jag kommer att tänka på Örnen OFZX ex 7833 Örnen, Brantevik. Men den skall ha skall enligt uppgift ha sänkts 1971 utanför Nystad/Uusikaupunki som 'Hafsorkestern'.
- Attachments
-
- Örnen OFZX ex 7833 Örnen.jpg (34.75 KiB) Viewed 16004 times
Nog finns det likheter med Örnen men jag tror att olikheterna är fler...
Att det är något finskt över skutan håller jag med om.
Skepparättlings kommentar om röstjärnen tål att tänkas på, inte många skutor hade så många röstjärn.
Det är en stor skuta och de flesta större träskutorna var väl borta 1973 så det borde väl inte vara omöjligt att identifiera den här.
Att det är något finskt över skutan håller jag med om.
Skepparättlings kommentar om röstjärnen tål att tänkas på, inte många skutor hade så många röstjärn.
Det är en stor skuta och de flesta större träskutorna var väl borta 1973 så det borde väl inte vara omöjligt att identifiera den här.