Början på sista resan
Re: Början på sista resan
Okej jag är säkert ute och cyklar nu men jag mins att Gustavsvik gick för ca 50 000 utan maskin. Så mer än det hade jag nog inte gett..
Re: Början på sista resan
Prata lite med en polare,komm på att han gör nåt inom banverket,lok å tåg ni vet,nu kommer de fina...han vet om 3 mty lok med Nohab v12 dieslar som troligen kommer skrotas ut inom de närmsta,dom lägger inte ner mer pengar på dom som är i drigt då dom blivit för gamla,så han skulle kolla upp om man kunde bli vid en eller kanske fler maskiner,nu passar de ju inte direkt in,men de ju en början....loken är fullt körbara men kommer inte mer ut i drift....återkommer med besked..
Re: Början på sista resan
Fredrik,Gustvsvik..e de fartyget som numera heter Bruno och är en restaurangbåt??????åter synd på en fin bogserare.....
Re: Början på sista resan
Nja, nog var det snö så det räckte häromdagen i alla fall. Se bilderna. Jag antar att hon ligger kvar. Har de inte bogserat henne till Danmark än så lär de väl inte göra det nu under julhelgen med snö och is och djävulskt väder?Böll wrote:l..........ska kolla med Frog om de vet nåt,de ju inte ens säkert hon ligger kvar,korten från GBG är ju utan snö,så hon har ev blivit bogserad vidare till Danmark,ska kolla upp de imorrn......tack igen för dina ord,sånt behövs..men visst e de synd på henne......
mvh Göran S
Re: Början på sista resan
Jo,de rätt,GS,ja förväxla med tidigare bilder,tack.. 

Re: Början på sista resan
Japp det är nog densamme, jag var den siste "drömmaren" spekulanten på Gustavsvik innan de rev ur allt och byggde restaurang.Böll wrote:Fredrik,Gustvsvik..e de fartyget som numera heter Bruno och är en restaurangbåt??????åter synd på en fin bogserare.....
Jag mins att hytterna i fören fortfarande var i renoveringsbart skick, men aktern var det värre med. Maskinrummet var helt tomt sånär som på en liten panna som faktiskt var inkopplad och fortfarande fungerade. Styrningen fungerade faktiskt och det mesta på bryggan var i förvånansvärt bra skick.
Den gamle ägaren hade gjort i ordning allt för att lyfta ner en scania v8 han hittat från en lastbil och som han påstod skulle passa.
En vild gissning från hans håll (ja han var en riktig drömmare) var att det med rejäl utväxling på backslaget, skulle generera styrfart.
Men just den planen var jag ytterst tveksam till.
Ex så hade han ingen aning om att det är skillnad på en marin motor och vanlig landsvägs kärra..
Tänkte roa er alla med en film jag hittade på Youtube med just en Scania V8, det var ungefär samma inställning hos den gamle ägaren som hos killarna på filmen (då förstår ni säkert varför jag backade ur!) http://www.youtube.com/watch?v=JHGRfouL6DM
Re: Början på sista resan
Enligt skepps reg. har om jag inte läser fel. SEDM/5940 Frans Michael Ö-vik Bogsermotorfartyg212/1917 S-holm,samt en del anna utrustning
av Frog Dredging AB Gbg sålts till Noås-Nordmuddring AB i konkurs inskrivet 2010-08-30.
Det blev väl för hett på däcket????? vissa tror att man kan göra hur som helst bara man tillhör dom större i branchen,
(skulle tro att Larssa roterar i graven över att dom har lyckats förstöra både maskinparken bolagen och blåst dom annställda på jobben.)
Mikael Kubu jurist på ackordscentralen är utsedd till Konkursförvaltare 08-6704419 070-7991323.
En Vinterbild från Ö-vik dec 94 - jan95 Frans Michael med Baltic Mammoth i kroken på väg in till kajen Järved fans tydligen både snö och is även på den tiden fast det är Global uppvärmning antaglingen något annat ställe i Universum? för här i Sandarne är det 18 grader och 90 cm snö!!!.
God Jul & Gott Nytt År på er alla Fallrepare,Sjöfolk,Sneseglare,Landkrabbor,Lyriker,Drömmare, Gnällspikar och Olyckskorpar.
av Frog Dredging AB Gbg sålts till Noås-Nordmuddring AB i konkurs inskrivet 2010-08-30.
Det blev väl för hett på däcket????? vissa tror att man kan göra hur som helst bara man tillhör dom större i branchen,
(skulle tro att Larssa roterar i graven över att dom har lyckats förstöra både maskinparken bolagen och blåst dom annställda på jobben.)
Mikael Kubu jurist på ackordscentralen är utsedd till Konkursförvaltare 08-6704419 070-7991323.
En Vinterbild från Ö-vik dec 94 - jan95 Frans Michael med Baltic Mammoth i kroken på väg in till kajen Järved fans tydligen både snö och is även på den tiden fast det är Global uppvärmning antaglingen något annat ställe i Universum? för här i Sandarne är det 18 grader och 90 cm snö!!!.
God Jul & Gott Nytt År på er alla Fallrepare,Sjöfolk,Sneseglare,Landkrabbor,Lyriker,Drömmare, Gnällspikar och Olyckskorpar.
Re: Början på sista resan
Stort tack Lervik................Ni som har jobbat ombord,ni har inga kort från insidan,eller utsida,gärna från maskinrummet,,berätta gärna om lite resor med,har stort intresse av Frans-Michael....de kanske ni förstått, 

Re: Början på sista resan
Var ombord på Frans-michael idag,rost är ingen bristvara,men då undrar man hur skrovet är,va nere i maskin med en kass ficklampa,men de a torrt i kölsvinet i alla fall,men de har ju inte vart nåt speciellt underhåll på han på länge,nån som vet bär han va på slip senast,sen om man köpte,de finns väl krav på hur ofta även en fritidsbåt av denna storlek ska på slip???frågan e om de nån ide o ens ge ett bud,har pratat med ägarna,och dom kan tänka sig å sälja eller skrota...dom vill ha ett bud,men 50000 som Fredrik trodde,de nog långt från va dom vill ha...
Re: Början på sista resan
Frans-Michael är ju en riktig klassiker det gör ont att se henne gå skrotdöden till mötes. Men det är ju klart att det lär kosta miljonbelopp att byta ut maskinen mot en som klassen kan godta.
Inte kan väl ackordcentralen begära så mycket mer än 50.000-100.000 för ett fartyg med eftersatt underhåll och skuren maskin som dessutom är från 1917.Eller är det drömmare på ackordcentralen också som förväntar sig bud i miljonklassen?
Åldern och underhållet talar ju emot henne annars hade det varit klart intressant att satsa på fartyget.
Vi har ju "svart bälte" i maskinbyten 
Inte kan väl ackordcentralen begära så mycket mer än 50.000-100.000 för ett fartyg med eftersatt underhåll och skuren maskin som dessutom är från 1917.Eller är det drömmare på ackordcentralen också som förväntar sig bud i miljonklassen?
Åldern och underhållet talar ju emot henne annars hade det varit klart intressant att satsa på fartyget.


Fredrik Ahlman
Re: Början på sista resan
Själv anser jag att element och pannsystem inte är värt ett smack, de läcker allt som oftast eller behöver garanterat lagas inom kort ändå. Vad gäller kompass, ventiler och annat smågodis så är det mer värt på plats än på skroten där de slår sönder grejjerna! För att inte tala om alla certifikat som förfallit...
Det som är intressant och som sätter priset i första hand är framdrivning samt styrning eller helt enkelt vikten i skrot!
Så runt 50/60 k tycker jag är en rimlig summa utan att själv ha besiktigat objektet men vist det är en höftning från min sida, men en balanserad sådan från min synvinkel!
Det som är intressant och som sätter priset i första hand är framdrivning samt styrning eller helt enkelt vikten i skrot!
Så runt 50/60 k tycker jag är en rimlig summa utan att själv ha besiktigat objektet men vist det är en höftning från min sida, men en balanserad sådan från min synvinkel!
Re: Början på sista resan
Prata med en som vill förbli anonym,han är insatt i fartyget,frog påstår att dom är erbjudna runt 500000 av upphuggaren i danmark,ja är mkt skeptisk till de,men tänker inte lägga mer energi på det,har insett att de inget ja vill lägga mer tid på,verkar va för mkt veleri runt fartyget..............söker vidare efter nåt som är färdigt,.........
Re: Början på sista resan
500.000 kr låter mycket för det lilla fartyget. OK, visst ett skrotvärde men också en kostnad med hela upphuggningen. Men det är klart att den tekniska utrustningen kan ha ett visst begagnatvärde men tycker ändå det låter mycket.... 

Fredrik Ahlman
Re: Början på sista resan
Jösses för de fantasisummorna lär de flyga ner hela skiten! Jag är bara lite tveksam till om det är i första eller andra klass!
Är det någon som har koll på vad kilo priset är nu?
Är det någon som har koll på vad kilo priset är nu?
Re: Början på sista resan
Att släppa ut ett rykte om att de har bud på 500.000 kan ju också vara en medveten strategi för att sondera marknaden och se hur långt någon vill sträcka sig.
Mn med tanke på de kostnader som ett maskinbyte klassat och klart går till så lär det bli billigare att köpa ett fartyg i drift i alla fall med dagens fartygspriser
Mn med tanke på de kostnader som ett maskinbyte klassat och klart går till så lär det bli billigare att köpa ett fartyg i drift i alla fall med dagens fartygspriser

Fredrik Ahlman