Här är två nya. Lilla Caroline var lite trög i början , men sen lossnade det. De här är nog
ganska enkla. Vi får se.
Hälsn. Douglas
OKÄND SKUTA 4
Re: OKÄND SKUTA 4
Hej Douglas.
Den båt på slippen er dansk bygget.
Hilsen Niels stummann.
Den båt på slippen er dansk bygget.
Hilsen Niels stummann.
Re: OKÄND SKUTA 4
Det skulle kunna vara ett Råå-bygge, men säker är jag inte. Jag har funderat på 'Solvig' regnr 7248, men styrhytten är inte riktigt lik.
Re: OKÄND SKUTA 4
Davs Niels. Det skall tydligen vara en dansk båtbyggare till att se de små detaljerna!
Visst är den danskbyggd. Några ledtrådar. Thurö 1898. Den andre Ring Andersen 1894.
Man skall inte låta sig luras av den GG reggade trålaren.Det är inget västkustvarv.
En av dem lever än idag. Den andre försvann för några årtionden sedan, troligen grillad
efter att ha glatt Stockholms Hamnförvaltning under ett par decenier.
Hälsningar Douglas.
Visst är den danskbyggd. Några ledtrådar. Thurö 1898. Den andre Ring Andersen 1894.
Man skall inte låta sig luras av den GG reggade trålaren.Det är inget västkustvarv.
En av dem lever än idag. Den andre försvann för några årtionden sedan, troligen grillad
efter att ha glatt Stockholms Hamnförvaltning under ett par decenier.
Hälsningar Douglas.
Re: OKÄND SKUTA 4
Aha, då är det ELLEN, rnr 6298 och den översta är MONA, rnr 8017. Inte lätt för västkustbor.
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: OKÄND SKUTA 4
Torsten hann före...
Ellen vill säga den andra har jag ingen aning om

Ellen vill säga den andra har jag ingen aning om
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: OKÄND SKUTA 4
Gratulerar Torsten. Båda rätt. Att hinna före Sk.ättlingen dessutom.Det kräver snabba fingrar
på tangenterna. Ellen har en utförlig hemsida på internet där det mesta står.
Men lite om Mona. Bilden där Mona seglar är nog tagen under Djursviksspelen 1957. Det var en slags hamnfest i Djursvik. Man ordnade med en skutkappsegling. Det var två klasser.
En för i tjänst varande lastdragare och en klass för nöjesskutor. Sarpen (Kalle Hagman)
vann sin klass. Den andre vinnaren blev Lova (Acke Lindberg) som var ensam i sin klass.
Verkligheten var den att Lova kunde seglat i cirklar runt de andra skutorna och ändå vunnit.
Lova var en fd dansk tulljagt som nu hade en modern ketchrigg med dacronsegel.
Mona lämnade varvet i Svendborg som tvåmastskonnerten Margrete 1894. Någonstans har
jag läst att varvet kan ha hetat Jensens Skibsverft och inte Ring A.som var mest känt.
Flera namn på skutan. Henner Friser.Rebus.Haabet. Kom till Skärhamn på 30 talet. Ägarna
Gunnar och Harald Andersson flyttade till Degerhamn,som blev hemmahamn resten av frakt-
tiden. Harald köpte under den här tiden Nellbritt. Mona hade ett antal motorer, den sista
blev en Seffle 226 BF !00 hkr. Installerad under sent 50 tal.
Hälsningar Douglas.
på tangenterna. Ellen har en utförlig hemsida på internet där det mesta står.
Men lite om Mona. Bilden där Mona seglar är nog tagen under Djursviksspelen 1957. Det var en slags hamnfest i Djursvik. Man ordnade med en skutkappsegling. Det var två klasser.
En för i tjänst varande lastdragare och en klass för nöjesskutor. Sarpen (Kalle Hagman)
vann sin klass. Den andre vinnaren blev Lova (Acke Lindberg) som var ensam i sin klass.
Verkligheten var den att Lova kunde seglat i cirklar runt de andra skutorna och ändå vunnit.
Lova var en fd dansk tulljagt som nu hade en modern ketchrigg med dacronsegel.
Mona lämnade varvet i Svendborg som tvåmastskonnerten Margrete 1894. Någonstans har
jag läst att varvet kan ha hetat Jensens Skibsverft och inte Ring A.som var mest känt.
Flera namn på skutan. Henner Friser.Rebus.Haabet. Kom till Skärhamn på 30 talet. Ägarna
Gunnar och Harald Andersson flyttade till Degerhamn,som blev hemmahamn resten av frakt-
tiden. Harald köpte under den här tiden Nellbritt. Mona hade ett antal motorer, den sista
blev en Seffle 226 BF !00 hkr. Installerad under sent 50 tal.
Hälsningar Douglas.
Re: OKÄND SKUTA 4
MONA regnr 8017
Byggd 1894 i Svendborg på Öxenbjerg Skibsvaerft (Anders Jensen) av ek och bok.
1894, jan 9: bilbrev; levererad till L Petersen, Marstal. MARGRETHE. Signal: NHDG. 60 brt 50 nrt
1916, feb: såld till J Hummel, (Fur), Ålborg.
1916, juni el dec: såld till Rhederi-Selskabet Jylland A/S (M Mikkelsen), (Viby), Århus.
1917, maj: såld till PR Rebus (Anton Thisland), Farsund. REBUS. Signal: KFVH, senare MRGN. 61 brt 48 nrt Dim: 69.6' - 18.3' - 7.4'. Motor insatt: 25 hk Vestkyst tändkulemotor, 1 cyl, 2-t.
1918: såld till A/S Terje (A H Haraldstad, Röyken), Drammen.
1922, okt: såld till C T Gylsen, Middelfart. HENNER FRISER. Signal: NDTJ. 61/42/105 ton. 38 hk.
1932, jan: såld till J F Berthelsen, (Viby), Århus. 65/46/105 ton. Motor insatt; 48 hk Alpha tändkulemotor, 1 cyl, 2-t.
1934, jan: såld till köpman Carl Adolf Christiansen, (Viby), Århus. HAABET. Signal: OUUR.
1935, april: såld av änkefru Martha Christensen, (Viby), Århus till nedanstående ägare.
1935, maj 25. Nat.cert, PR chaufför Robert Samuelsson, Skärhamn, ½. Övrig delägare: Erik Gunnar Andersson, Degerhamn, ½. Befälhavare: Anders Harald Andersson, Degerhamn.
Resten hittar man i Anders Nilsons bok Slutseglat.
Byggd 1894 i Svendborg på Öxenbjerg Skibsvaerft (Anders Jensen) av ek och bok.
1894, jan 9: bilbrev; levererad till L Petersen, Marstal. MARGRETHE. Signal: NHDG. 60 brt 50 nrt
1916, feb: såld till J Hummel, (Fur), Ålborg.
1916, juni el dec: såld till Rhederi-Selskabet Jylland A/S (M Mikkelsen), (Viby), Århus.
1917, maj: såld till PR Rebus (Anton Thisland), Farsund. REBUS. Signal: KFVH, senare MRGN. 61 brt 48 nrt Dim: 69.6' - 18.3' - 7.4'. Motor insatt: 25 hk Vestkyst tändkulemotor, 1 cyl, 2-t.
1918: såld till A/S Terje (A H Haraldstad, Röyken), Drammen.
1922, okt: såld till C T Gylsen, Middelfart. HENNER FRISER. Signal: NDTJ. 61/42/105 ton. 38 hk.
1932, jan: såld till J F Berthelsen, (Viby), Århus. 65/46/105 ton. Motor insatt; 48 hk Alpha tändkulemotor, 1 cyl, 2-t.
1934, jan: såld till köpman Carl Adolf Christiansen, (Viby), Århus. HAABET. Signal: OUUR.
1935, april: såld av änkefru Martha Christensen, (Viby), Århus till nedanstående ägare.
1935, maj 25. Nat.cert, PR chaufför Robert Samuelsson, Skärhamn, ½. Övrig delägare: Erik Gunnar Andersson, Degerhamn, ½. Befälhavare: Anders Harald Andersson, Degerhamn.
Resten hittar man i Anders Nilsons bok Slutseglat.