Marinens skolfartyg ANTARES, ARGO och ARCTURUS övernattade i Forsvik 24/8 på sin färd genom "Sveriges blå band".
Det är inte varje dag vi har så imponerande besök vid Göta Kanals höjdpunkt.
Nästan tvåhundra år sedan Hjulångaren Eric Nordevall befann sig på samma plats.
Svenska flottan har siktats i Forsvik (igen)
Svenska flottan har siktats i Forsvik (igen)
Last edited by tugtrafik on 21 Sep 2010, 19:15, edited 1 time in total.
- Skepparättling
Re: Svenska flottan har siktats i Forsvik
Tjusiga bilder och en trevlig rapport.
Tack
Tack
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Det var trångt i kanalen
Två av dem blev kvar några dagar i Karlsborg

Två av dem blev kvar några dagar i Karlsborg
- Attachments
-
- haveri2.jpg (44.71 KiB) Viewed 12901 times
-
- haveri1.jpg (58.55 KiB) Viewed 12901 times
- Skepparättling
Har hört om en gammal skeppare som inte alls gillade att ha 2 snurror i aktern.
Varför kunde jag inte begripa, tänkte att det måste vara lättare med manövern med 2 än med 1 propeller.
Men detta är kanske orsaken till varför han inte gillade det, han sa "Att de klättrade på kanalbanken" Och jag tror att uttalandet gällde någon av de så kallade "Slasktunnorna" Svea-, Göta- eller Wasa Lejon. Vilken minns jag inte....
Begrep inte då vad han menade men nu klarnar det.
Varför kunde jag inte begripa, tänkte att det måste vara lättare med manövern med 2 än med 1 propeller.
Men detta är kanske orsaken till varför han inte gillade det, han sa "Att de klättrade på kanalbanken" Och jag tror att uttalandet gällde någon av de så kallade "Slasktunnorna" Svea-, Göta- eller Wasa Lejon. Vilken minns jag inte....
Begrep inte då vad han menade men nu klarnar det.
Mvh
Anders
Anders
Var finns slipen - i Karlsborg?
-
Slipen finns mycket riktigt i Karlsborg (Rödesund). Slipen fanns tidigare vid nedlagda Forsviks Varv. Vi har ett flertal gånger tagit upp ångaren Trafik på slipen.
- Skepparättling
Och det största som slipdragits är Motala Express, av vilken anledning minns jag inte i skrivandes stund.
Mvh
Anders
Anders
Re: Svenska flottan har siktats i Forsvik igen
Nu är marinen här igen med tre nya fartyg som ska öva i Vättern några dagar för att återvända till Göteborg innan kanalen stänger. Det är bevakningsfartygen STOLT, MUNTER och RAPP. Varje fartyg har 2 Deutz dieselmotorer om drygt 1 200 hästkrafter vardera. Fart >25 knop
Läs mer om bevakningsbåtarna här:
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Materie ... kningsbat/
Läs mer om bevakningsbåtarna här:
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Materie ... kningsbat/
Re: Svenska flottan har siktats i Forsvik (igen)
Marinen återvänder snabbt till västkusten.
Ingen fiende hittades i Vättern!
Bilderna är fångade i Forsvik - "Göta Kanals höjdpunkt"
Ingen fiende hittades i Vättern!
Bilderna är fångade i Forsvik - "Göta Kanals höjdpunkt"