m/s Arnö.

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Norvinge

m/s Arnö.

Post by Norvinge »

Jag har "googlat" på m/s Arnö men sökmotorerna har inte lyckats att hitta något relevant.

Kan någon ge en beskrivning av m/s Arnös historia, vad hon utförde och vilken maskin som användes?
Vad jag förstått gick hon i Vänertrafik eller möjligen på Göta Kanal.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge
Christer Samuelsson

Re: m/s Arnö.

Post by Christer Samuelsson »

Hej Norvinge. Här kommer det en länk till Arnö:
http://www.faktaomfartyg.se/vielle_mont ... I_1916.htm

Mvh

Christer
Norvinge

Post by Norvinge »

Tack!

Jag hade nog inte lyckats att hitta detta på nätet. En del letande har jag gjort på både "Fakta om fartyg" och "Kommandobryggan".

Arnö gick bl.a. på Göta Kanal under första halvan av 1970-talet samtidigt med Svanefjord och Dagskär. De ska alla ha ägts av samma redare kring 1973. Har inte lyckats att hitta vem den gemensamma ägaren var.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge
Skepparättling

Post by Skepparättling »

Olausson i Mellerud?
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Norvinge

Post by Norvinge »

Enligt faktaomfartyg om S/S Vielle Montagne:
"1967 02. Såld till Einar Arne Lennart Olausson, Mellerud. Omdöpt till ARNÖ"

Uppgifter säger att alla tre (Arnö, Svanefjord och Dagskär) hade samma ägare kring 1973 vilket jag inte riktigt får ihop.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge
Skepparättling

Post by Skepparättling »

Enligt skeppslistan 1972 ÄR det samma ägare A Olausson till alla 3.

När Vielle Montagne sålde ut sina fartyg.
Köpte de flesta av befälhavarna på dessa sina båtar, Arne var nog en av dem.
Den trafiken blev väl ganska omfattande (15-20 fartyg slogs om frakterna) och han köpte väl in ytterligare ett Svanefjord. Om henne finns det folk på forumet som har bättre koll på och ett par trådar. se även:
http://www.statsfartyg.se/torgny_1912/
Där hon anges vara såld 1969 till herr Olausson, som sålde 1974.

Dagskär byggdes som en pråm för Vargöns bruk, denna byggdes om till den siste "kanalpesen". På kållandsövarv för A Olausson.

Arnö sålde han 1973 november troligen till (befälhavaren ombord) Göransson, som redan nästa år sålde vidare till Karlstad. Detta partrederi sålde året därpå januari 1975 till Weistrand i Harge. Dessa köpte senare när de bytte upp sig Dagskär men detta skedde först 1982-83.
fakta och uppgifter om maskiner finns på:
http://www.skargardsbatar.se/vieillemontagne3_1916/

Så på pappret var herr Olausson ägare 1973.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Christer Samuelsson

Post by Christer Samuelsson »

En aktuell bild på Dagskär tagen 23 juli i Gävle.
Image

Christer
Skepparättling

Post by Skepparättling »

Tack Christer.
För den nytagna bilden på SGOR Dagskär.
Kul att se hur det utvecklar sig.

Tyvärr finns det bara en kvar av Harge besättningen kvar i livet ( om man bortser från undertecknad jungman-aspirant).
Mvh
Anders

Skepparättling

Post by Skepparättling »

Norvinge wrote:Jag har "googlat" på m/s Arnö men sökmotorerna har inte lyckats att hitta något relevant.

Kan någon ge en beskrivning av m/s Arnös historia, vad hon utförde och vilken maskin som användes?
Vad jag förstått gick hon i Vänertrafik eller möjligen på Göta Kanal.
Angående maskineri:
Förväntade mig att Olle skulle svara, men jag skriver väl i hans ställe. Det mesta hämtat ( en del är eget) ur hans artikel i LP 2001:2

Vm III byggd på Motala Verkstad 1916 Kontraktet skrevs 5 januari 1916. Kölsträckt 15 mars i Motala, och anländer 24 juni samma år till Åmmeberg.
Maskineri av Motala typ hängde med till 1957 (var då troligen det sista ångdrivna lastfartyg på Göta Kanal). Ersattes då av 2 Albin diesel motorer, total effekt 300 hkr, som med remmar samman kopplades till en reverserande propeller.
Dessa som inte fungerade något vidare samt dels krånglade rem transmissionen, ersattes 1977 mot 2 Scania DS11 som samman kopplades med en växel, vardera på 153 hkr.

Mer finns på:
http://www.skargardsbatar.se/vieillemontagne3_1916/

Där även nästa motorbyte utrönas.
Mvh
Anders

Post Reply