Allora på grund i Vänern
- Kent Olsson
- Posts: 101
- Joined: 07 Oct 2005, 18:19
- Location: Säffle
- Contact:
Allora på grund i Vänern
Hej Har idag Lördag varit ute vid Lurö och fotat den grundstötta Lettiska bulklastaren Allora. Är lastad med 620 ton kaliumcarbonat (Soda) som eventuellt måste dumpas i Vänern. Har en fundering. Behöver inte grundstötta båtar ha sin AIS-transponder påslagen? Har kollat flera gånger på den i och försig ganska kassa sidan "AIS live" men hon har inte synts där någon gång trots att andra fartyg varit synliga, bl.a. KBV020.
-
- Posts: 73
- Joined: 29 Jan 2005, 15:43
- Location: Tromsø, Norway
Det finns inte något skrivet i reglerna om att man har rätt att slå av AIS bara för att man ligger i hamn. Eller är grundstött. Vad som står är att fartyg SKALL ha en AIS. Detta tolkas som att om man inte har en fungerande AIS så är man inte heller sjövärdig och kan formellt sett inte avgå förrän den funkar.
Om man har rätt att slå av AIS i hamn eller på grund är inte reglerat i några regler. Med andra ord - gråzon.
Vad som däremot är praxis är att trålare uppe i Ishavet (som inte är skyldiga att ha AIS) gärna slår av apparaten vid gott fiske för att inte hjälpa konkurrenter att hitta "rätt" plats.
Om man har rätt att slå av AIS i hamn eller på grund är inte reglerat i några regler. Med andra ord - gråzon.
Vad som däremot är praxis är att trålare uppe i Ishavet (som inte är skyldiga att ha AIS) gärna slår av apparaten vid gott fiske för att inte hjälpa konkurrenter att hitta "rätt" plats.
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
- Kent Olsson
- Posts: 101
- Joined: 07 Oct 2005, 18:19
- Location: Säffle
- Contact:
Ja, jag pratade med en kompis som var där ute idag och han såg Lidköpings hamnbogserare vid haveristen tillsammans med en dansk mudderpråm som har varit uppe vid Karlstadtrakten på jobb. Man ska tydligen lossa en del av lasten i mudderpråmen och sedan bogsera Allora till Otterbäcken och lossa resten. Sedan blir det nog torrdockan på Kållandsö för inspektion / reparation. Enligt lokalnyheterna så har man pumpat ur all bunkerolja för att ej riskera utsläpp i Vänern. Lägger ut en bild till av de jag tog igår, man ser Lurö föröver.
- Kent Olsson
- Posts: 101
- Joined: 07 Oct 2005, 18:19
- Location: Säffle
- Contact:
Nu är hon loss på grundet och bogseras till Otterbäcken av b/b Lidköping där lasten skall lossas. Enligt någon ur bärgningspersonalen som intervjuades på nyheterna så är det troligen hennes sista resa. För gammal och för mycket skadad och troligen i dåligt skick för att det ska löna sig att reparera. Men kan dom bara få henne till Lettland så vet man aldrig, där är ju kostnaderna på en annan nivå.
- Kent Olsson
- Posts: 101
- Joined: 07 Oct 2005, 18:19
- Location: Säffle
- Contact: