Allora på grund i Vänern

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Kent Olsson
Posts: 101
Joined: 07 Oct 2005, 18:19
Location: Säffle
Contact:

Allora på grund i Vänern

Post by Kent Olsson »

Hej Har idag Lördag varit ute vid Lurö och fotat den grundstötta Lettiska bulklastaren Allora. Är lastad med 620 ton kaliumcarbonat (Soda) som eventuellt måste dumpas i Vänern. Har en fundering. Behöver inte grundstötta båtar ha sin AIS-transponder påslagen? Har kollat flera gånger på den i och försig ganska kassa sidan "AIS live" men hon har inte synts där någon gång trots att andra fartyg varit synliga, bl.a. KBV020.
Attachments
IMG_1970.JPG
Claes Thure Moberg
Posts: 73
Joined: 29 Jan 2005, 15:43
Location: Tromsø, Norway

Post by Claes Thure Moberg »

Det finns inte något skrivet i reglerna om att man har rätt att slå av AIS bara för att man ligger i hamn. Eller är grundstött. Vad som står är att fartyg SKALL ha en AIS. Detta tolkas som att om man inte har en fungerande AIS så är man inte heller sjövärdig och kan formellt sett inte avgå förrän den funkar.

Om man har rätt att slå av AIS i hamn eller på grund är inte reglerat i några regler. Med andra ord - gråzon.

Vad som däremot är praxis är att trålare uppe i Ishavet (som inte är skyldiga att ha AIS) gärna slår av apparaten vid gott fiske för att inte hjälpa konkurrenter att hitta "rätt" plats.
User avatar
KRNI
Posts: 289
Joined: 28 Jan 2005, 18:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by KRNI »

Hej Kent!
Vill bara säga att det verkligen uppskattas när personer, som du denna gång, tar sig tid att åka ut och fotografera samt dela med sig av materialet! Väldigt trevligt även om det är tråkigt att fartyget gått på grund.

Trevlig kväll!
/KRNI
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Är det den här som är på väg till haveristen för att assistera? Bilden kommer från min vän i luften.
Attachments
LIDKÖPING.jpg
User avatar
Kent Olsson
Posts: 101
Joined: 07 Oct 2005, 18:19
Location: Säffle
Contact:

Post by Kent Olsson »

Ja, jag pratade med en kompis som var där ute idag och han såg Lidköpings hamnbogserare vid haveristen tillsammans med en dansk mudderpråm som har varit uppe vid Karlstadtrakten på jobb. Man ska tydligen lossa en del av lasten i mudderpråmen och sedan bogsera Allora till Otterbäcken och lossa resten. Sedan blir det nog torrdockan på Kållandsö för inspektion / reparation. Enligt lokalnyheterna så har man pumpat ur all bunkerolja för att ej riskera utsläpp i Vänern. Lägger ut en bild till av de jag tog igår, man ser Lurö föröver.
Attachments
Img_1977b.jpg
laban
Posts: 106
Joined: 29 Jun 2005, 08:37

Post by laban »

enligt svenska dagbladet är hon rätt så kass i botten, tydligen befarar dom att botten ska gå ur...
User avatar
Kent Olsson
Posts: 101
Joined: 07 Oct 2005, 18:19
Location: Säffle
Contact:

Post by Kent Olsson »

Nu är hon loss på grundet och bogseras till Otterbäcken av b/b Lidköping där lasten skall lossas. Enligt någon ur bärgningspersonalen som intervjuades på nyheterna så är det troligen hennes sista resa. För gammal och för mycket skadad och troligen i dåligt skick för att det ska löna sig att reparera. Men kan dom bara få henne till Lettland så vet man aldrig, där är ju kostnaderna på en annan nivå.
Jörgen M
Posts: 20
Joined: 16 Oct 2005, 09:34

Post by Jörgen M »

:?: Finns möjligtsvis några bilder från själva lossdragningen och bogseringen?

Jörgen M
User avatar
Kent Olsson
Posts: 101
Joined: 07 Oct 2005, 18:19
Location: Säffle
Contact:

Post by Kent Olsson »

Jag såg en liten filmsnutt på TV-nyheterna härom dan, där hon bogserades av "b/b Lidköping" vet nte om man kan få köpa en kopia.
I nya Lidköpingstidningen står det idag att Alloras skeppare får böta 4000kr för vårdslösehet till sköss.
Post Reply