Dundertabbe??
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Dundertabbe??
Undrar ifall filmaren letade länge efter "passande"musik:
http://www.youtube.com/watch?v=AwitV6VW ... r_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=AwitV6VW ... r_embedded
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Dundertabbe??
På en av bilderna så kan man se den gamla svenska NIHON.Bilden är den där aktra delen med bygget flyter
fören sjönk.Ingen i besättningen omkom.Hon gick av vid skarven där hon förlängdes.Hon hette MSC Carla
Hom var ju broströms flaggskepp.Topphastigheten med henne var 38 knop.Bränsleförbrukningen var endast
285 t/dygn.Hon var fö ett mycket vackert fartyg.Byggd i Landskrona
fören sjönk.Ingen i besättningen omkom.Hon gick av vid skarven där hon förlängdes.Hon hette MSC Carla
Hom var ju broströms flaggskepp.Topphastigheten med henne var 38 knop.Bränsleförbrukningen var endast
285 t/dygn.Hon var fö ett mycket vackert fartyg.Byggd i Landskrona
- Stig Samuelsson
- Posts: 108
- Joined: 21 Nov 2005, 11:42
- Location: Lysekil
Re: Dundertabbe??
Någon topphastighet på 38 knop fanns inte.
Hon toppade 32 knop på provturerna.
Jag var med om att köra 28 knop.
Hon toppade 32 knop på provturerna.
Jag var med om att köra 28 knop.
Re: Dundertabbe??
Ja där ser man.Det var dom som var med på premiären som talade detta.Men jag personligen tyckte det lät
mycket.Kanske dom testkörde i Pentlands med utfallsström.Då är man ju en bra bit över 35 knop
Finns ju andra ställen också med hårda strömmar.Kommer faktiskt inte ihåg vem som skrev detta
mycket.Kanske dom testkörde i Pentlands med utfallsström.Då är man ju en bra bit över 35 knop
Finns ju andra ställen också med hårda strömmar.Kommer faktiskt inte ihåg vem som skrev detta
- Stig Samuelsson
- Posts: 108
- Joined: 21 Nov 2005, 11:42
- Location: Lysekil
Re: Dundertabbe??
Det är mycket myter om den båten, alla vill ju vara värst.
Det var häftigt nog att köra i 28 knop i Japansk kustfart med all trafik som var där.
Det var häftigt nog att köra i 28 knop i Japansk kustfart med all trafik som var där.
Re: Dundertabbe??
Matroshytterna var i alla fall små, vi låg ihop med Nihon i Hong Kong med Lois Maersk ,också en countainer jagare och blev bjudna ombord , vi hade dubbelt så stora i Louis Maersk
- Stig Samuelsson
- Posts: 108
- Joined: 21 Nov 2005, 11:42
- Location: Lysekil
Re: Dundertabbe??
Styrmans o maskinisthytterna var inte heller något att skryta med. Hade betydligt bättre hytt som andrestyrman i Hondo, Hokkaido, Hirado.
Re: Dundertabbe??
Hej
Appropå NIHON så kommer jag ihåg följande från min tid i GBG´s hamn.
Jag var lastansvarig hos stuveriet. Sista skiftet lastade vi Nihon med tre containerkranar, vi skulle bli klara i tid för avgång kl 24. Kl 2315 var alla cont ombord, vi hade jobbat på rasten så vi skickade hem stuveriarbetarna. Endast ett antal lastluckor kvar på kajen. Två förmän, arbetschef och jag kvar tillsamman med kranförarna. tror det var tio lock som skulle på. Två gick ombord gallant, nästa blev det kranstopp, snabbt in med nästa kran, kranstopp igen efter att ett lock till kommit ombord,tiden gick och bogserbåtarna kom, lastinspektören från ScanDutch blev nervösare och nervösare. Sköt avgången till 01. Bogserbåtarna gcik hem. Vid 01 hade vi tre lock kvar, alla slet med att få allt att fungera. Kranstopp igen, fel på containero´ket, ur med oket i med krok, wirar fram lyfta med wire gick men långsamt, tiden gick lastinspektören skulle mörda mig vid första tillfälle(normalt vid sådan situatiioner) klockan halv fyra stod vi på bryggan och talade med skepparen om hur det skulle bli med försening i Hamburg, lastinspektören nära infarkt. Själv svart och oljig av allt arbete, skepparns kommentar; Lugn bara..... vi startar upp en maskin till så är vi i tid. Avgång blev 05.30.
mvh
Z
Appropå NIHON så kommer jag ihåg följande från min tid i GBG´s hamn.
Jag var lastansvarig hos stuveriet. Sista skiftet lastade vi Nihon med tre containerkranar, vi skulle bli klara i tid för avgång kl 24. Kl 2315 var alla cont ombord, vi hade jobbat på rasten så vi skickade hem stuveriarbetarna. Endast ett antal lastluckor kvar på kajen. Två förmän, arbetschef och jag kvar tillsamman med kranförarna. tror det var tio lock som skulle på. Två gick ombord gallant, nästa blev det kranstopp, snabbt in med nästa kran, kranstopp igen efter att ett lock till kommit ombord,tiden gick och bogserbåtarna kom, lastinspektören från ScanDutch blev nervösare och nervösare. Sköt avgången till 01. Bogserbåtarna gcik hem. Vid 01 hade vi tre lock kvar, alla slet med att få allt att fungera. Kranstopp igen, fel på containero´ket, ur med oket i med krok, wirar fram lyfta med wire gick men långsamt, tiden gick lastinspektören skulle mörda mig vid första tillfälle(normalt vid sådan situatiioner) klockan halv fyra stod vi på bryggan och talade med skepparen om hur det skulle bli med försening i Hamburg, lastinspektören nära infarkt. Själv svart och oljig av allt arbete, skepparns kommentar; Lugn bara..... vi startar upp en maskin till så är vi i tid. Avgång blev 05.30.
mvh
Z
Re: Dundertabbe??
Hade dom inte 2 söner och en stor fader på denna vill jag minnas.Dom körde väl bara på sönerna efter oljekrisen.Rätta migzoroaster wrote:Hej
Appropå NIHON så kommer jag ihåg följande från min tid i GBG´s hamn.
Jag var lastansvarig hos stuveriet. Sista skiftet lastade vi Nihon med tre containerkranar, vi skulle bli klara i tid för avgång kl 24. Kl 2315 var alla cont ombord, vi hade jobbat på rasten så vi skickade hem stuveriarbetarna. Endast ett antal lastluckor kvar på kajen. Två förmän, arbetschef och jag kvar tillsamman med kranförarna. tror det var tio lock som skulle på. Två gick ombord gallant, nästa blev det kranstopp, snabbt in med nästa kran, kranstopp igen efter att ett lock till kommit ombord,tiden gick och bogserbåtarna kom, lastinspektören från ScanDutch blev nervösare och nervösare. Sköt avgången till 01. Bogserbåtarna gcik hem. Vid 01 hade vi tre lock kvar, alla slet med att få allt att fungera. Kranstopp igen, fel på containero´ket, ur med oket i med krok, wirar fram lyfta med wire gick men långsamt, tiden gick lastinspektören skulle mörda mig vid första tillfälle(normalt vid sådan situatiioner) klockan halv fyra stod vi på bryggan och talade med skepparen om hur det skulle bli med försening i Hamburg, lastinspektören nära infarkt. Själv svart och oljig av allt arbete, skepparns kommentar; Lugn bara..... vi startar upp en maskin till så är vi i tid. Avgång blev 05.30.
mvh
Z
om jag har fel
- Arne Balderud
- Posts: 234
- Joined: 20 May 2005, 18:44
- Location: Karlstad
Re: Dundertabbe??
58561 kw, 1st 12 cyl GV diesel och 2 st 10 cyl. GV. Funkade nog bra när det var bråttom .
- Arne Balderud
- Posts: 234
- Joined: 20 May 2005, 18:44
- Location: Karlstad
Re: Dundertabbe??
Enligt mej ett oerhört vackert fartyg.
- Stig Samuelsson
- Posts: 108
- Joined: 21 Nov 2005, 11:42
- Location: Lysekil
Re: Dundertabbe??
Mycket riktigt Hon hade tre kärror, en centermaskin med kamewa samt två sidokärror som drev varsin fast skruv. Sidoskruvarna satt relativt långt framme och var bara till för att ge fart.gurra_58 wrote:Hade dom inte 2 söner och en stor fader på denna vill jag minnas.Dom körde väl bara på sönerna efter oljekrisen.Rätta migzoroaster wrote:Hej
Appropå NIHON så kommer jag ihåg följande från min tid i GBG´s hamn.
Jag var lastansvarig hos stuveriet. Sista skiftet lastade vi Nihon med tre containerkranar, vi skulle bli klara i tid för avgång kl 24. Kl 2315 var alla cont ombord, vi hade jobbat på rasten så vi skickade hem stuveriarbetarna. Endast ett antal lastluckor kvar på kajen. Två förmän, arbetschef och jag kvar tillsamman med kranförarna. tror det var tio lock som skulle på. Två gick ombord gallant, nästa blev det kranstopp, snabbt in med nästa kran, kranstopp igen efter att ett lock till kommit ombord,tiden gick och bogserbåtarna kom, lastinspektören från ScanDutch blev nervösare och nervösare. Sköt avgången till 01. Bogserbåtarna gcik hem. Vid 01 hade vi tre lock kvar, alla slet med att få allt att fungera. Kranstopp igen, fel på containero´ket, ur med oket i med krok, wirar fram lyfta med wire gick men långsamt, tiden gick lastinspektören skulle mörda mig vid första tillfälle(normalt vid sådan situatiioner) klockan halv fyra stod vi på bryggan och talade med skepparen om hur det skulle bli med försening i Hamburg, lastinspektören nära infarkt. Själv svart och oljig av allt arbete, skepparns kommentar; Lugn bara..... vi startar upp en maskin till så är vi i tid. Avgång blev 05.30.
mvh
Z
om jag har fel
Jag var inte kvar när oljekrisen uppstod men jag har svårt att tro att man körde dessa i sjön eftersom gången blev väldigt slingrig när vi någon gång (vid rep)körde bara dessa.
Sidoskruvarna påverkade inte rodret som satt midskepps.
Däremot körde vi nästan enbart på en sidokärra plus centern. Då kunde vi göra ca 25 knop om jag minns rätt.
Sidomotorerna startade vi genom att propellern började rotera o drog med sig motorn.
Då var det bara att släppa på bränslet.
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Dundertabbe??
Tänk att denna lilla Youtube snutt kunde frammana så mycket.
Här kommer nästa HUR tänkte de här:
http://www.youtube.com/watch?v=J_X4aSfH ... re=related
Här kommer nästa HUR tänkte de här:
http://www.youtube.com/watch?v=J_X4aSfH ... re=related
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Dundertabbe??
Haha! Måste varit ett försök att testa färjans, eller bilens dragförmåga ?
Måsarna skrattar gott!
Måsarna skrattar gott!
Re: Dundertabbe??
Visst var hon mycket vacker.Byggd i Landskrona dessutom
http://www.faktaomfartyg.se/nihon_1972_b_1.htm
http://www.faktaomfartyg.se/nihon_1972_b_1.htm