På Tugboatlars sida om Fridde som då hette Pollux så finns det bilder med texten
POLLUX bogserar TÄRNAN som skall sänkas utanför Malmö Industrihamn - 1978
Någon som vet mera om händelsen och varför Tärnan skulle sänkas ?
Fridde
Re: Fridde
Det var jag som körde Pollux.Tärnan tjänade som Pilkebåt i Limhamn under ett antal år. Troligtvis
hade Fart.insp. synpunkter avseende båtens kondition för drift i passag.fart.Den var nog identisk
med Landskronabyggda Tärnan från 1905. 70 år är ju en avsevärd ålder trots allt. Den såldes och
nye ägaren lät skutan ligga i Limhamns norra hamnbassäng.Där sjönk Tärnan och förblev sjunken
en längre tid. Så småningom lyftes båten. Sannolikt av Skånskans pontonkran som hade hemmakaj
stax intill. Beslut togs att skutan skulle flyttas till utfyllnadsområdet utanför Malmö Ind.hamn.
Det blev ett uppdrag för Pollux. En lördagmorgon i början på mars infann jag mig i Limhamn med
Pollux.Med på färden följde ägaren och någons granne. Under bogseringen i låg fart losnade det
mesta man kopplat i. Det var bara ankarspelet som höll. Väl inne på utfyllnaden tryckte Pollux fast
Tärnan i mudderhögarna. Vi var då ungefär något hundratal meter från land. En tillkallad hamnroddare körde iland en tross med sin lilla båt. Slutligen öppnade vi en bottenventil i maskin-
rummet. Eftermiddagen den fjärde mars 1978 var det slutseglat för Tärnan. Jag antar att man
senare satte eld på skrovet. På den här platsen har fler skutor mött sitt slutliga öde.
Dani (Böda)och Vera (Västervik).
Hälsningar Douglas.
hade Fart.insp. synpunkter avseende båtens kondition för drift i passag.fart.Den var nog identisk
med Landskronabyggda Tärnan från 1905. 70 år är ju en avsevärd ålder trots allt. Den såldes och
nye ägaren lät skutan ligga i Limhamns norra hamnbassäng.Där sjönk Tärnan och förblev sjunken
en längre tid. Så småningom lyftes båten. Sannolikt av Skånskans pontonkran som hade hemmakaj
stax intill. Beslut togs att skutan skulle flyttas till utfyllnadsområdet utanför Malmö Ind.hamn.
Det blev ett uppdrag för Pollux. En lördagmorgon i början på mars infann jag mig i Limhamn med
Pollux.Med på färden följde ägaren och någons granne. Under bogseringen i låg fart losnade det
mesta man kopplat i. Det var bara ankarspelet som höll. Väl inne på utfyllnaden tryckte Pollux fast
Tärnan i mudderhögarna. Vi var då ungefär något hundratal meter från land. En tillkallad hamnroddare körde iland en tross med sin lilla båt. Slutligen öppnade vi en bottenventil i maskin-
rummet. Eftermiddagen den fjärde mars 1978 var det slutseglat för Tärnan. Jag antar att man
senare satte eld på skrovet. På den här platsen har fler skutor mött sitt slutliga öde.
Dani (Böda)och Vera (Västervik).
Hälsningar Douglas.
- Attachments
-
- hppg001.jpg (76.75 KiB) Viewed 7481 times
-
- hppg001.jpg (88.93 KiB) Viewed 7481 times
-
- hppg001.jpg (76.75 KiB) Viewed 7481 times
Re: Fridde
Tack Douglas, och hjärtligt Välkommen till forumet Fallrepet!
Tack för din berättelse samt bilder !
Dani av Böda ex Daniel regnr 2821
Vilket år försvann hon, vet att hon fanns i Malmö 1970 ?

Tack för din berättelse samt bilder !
Dani av Böda ex Daniel regnr 2821
Vilket år försvann hon, vet att hon fanns i Malmö 1970 ?
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Fridde
Instämmer med Borgholm.Borgholm wrote:Tack Douglas, och hjärtligt Välkommen till forumet Fallrepet!![]()
Tack för din berättelse samt bilder !
Dani av Böda ex Daniel regnr 2821
Vilket år försvann hon, vet att hon fanns i Malmö 1970 ?
Speciellt som jag hoppas det ska komma fram mer om 2821 som för mig är Daniel av Årnäs. (Visste inte vart hon tagit vägen till sist.)
Var inte LO inblandad i ägarskapet, och nått inofficiellt namn var väl DANI-LO ??
- Attachments
-
- 2821 Daniel av Årnäs.jpg (57.44 KiB) Viewed 7341 times
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Fridde
DANI igen. Jag har försökt komma på när det var definitivt slut för Dani. Nog gick den i last-
fart 60-talet ut. Man såg den ofta i Malmö i slutet på 60-talet. Möjligen något år in på 70-
talet.Det var med Lundqvist bakom ratten. Han höll kanske på fram till sin pension. I varje
fall blev DANI liggande inne i varvskanalen i flera år. Jag såg aldrig att den vara från kaj.
Där bodde någon slags hundkoloni uppe på lastluckan. Det var ett fasligt skällande när man
gick förbi. Jag har för mig att skutan/ägaren inte var populär på hamnförvaltningen. När VERA
till min stora förvåning dök upp (jag tror att kulan satt kvar!! Det stod en reservdelsmotor
till Vera inne på Lindströms Verkstad i Västervik på 50-talet.)Då tror jag att Dani redan var
borta. Kanske Vera kom ung.- 75. Men den blev väldigt kortlivad i Malmö. Plötsligt var den
borta, tydligen uppeldad. Der var snabba beslut. Konstaterade man möjligen att skrovets
behov av renovering var alltför omfattande. Vi höll på en bärgning (mudderverk) utanför Tärnö sommaren -76, då Mazeda dunkade förbi på väg till Malmö, visade det sig. Jag som trodde
att den låg sjunken i Mälaren efter flera år vid N.Mälarstrand. Kanske det var samma ägare
som hade Vera. En annan skuta som var delvis samtida med Dani i Malmö var Deodar. Efter
att sjöscouter jobbat med den en tid så köptes den av ett kollektiv. Den fanns kvar i alla fall
hösten -75. Då fick vi "bärgat" Deodar utanför Malmö med Illern.Det blåste kuling och de hade
fått maskinfel. Åter till Dani. Jag vill minnas att det stod Dani-lo skrivet någonstans.
Båtologen 5 -96 har Dani med på framsidan. Det bär respekt med sig att vara kvar i lastfart
nästan 100 år efter byggdatum. Rimligtvis måste skutan blivit renoverad några gånger.
Kanske någon kan bringa mer klarhet i fallet DANI.
Hälsningar Douglas.
fart 60-talet ut. Man såg den ofta i Malmö i slutet på 60-talet. Möjligen något år in på 70-
talet.Det var med Lundqvist bakom ratten. Han höll kanske på fram till sin pension. I varje
fall blev DANI liggande inne i varvskanalen i flera år. Jag såg aldrig att den vara från kaj.
Där bodde någon slags hundkoloni uppe på lastluckan. Det var ett fasligt skällande när man
gick förbi. Jag har för mig att skutan/ägaren inte var populär på hamnförvaltningen. När VERA
till min stora förvåning dök upp (jag tror att kulan satt kvar!! Det stod en reservdelsmotor
till Vera inne på Lindströms Verkstad i Västervik på 50-talet.)Då tror jag att Dani redan var
borta. Kanske Vera kom ung.- 75. Men den blev väldigt kortlivad i Malmö. Plötsligt var den
borta, tydligen uppeldad. Der var snabba beslut. Konstaterade man möjligen att skrovets
behov av renovering var alltför omfattande. Vi höll på en bärgning (mudderverk) utanför Tärnö sommaren -76, då Mazeda dunkade förbi på väg till Malmö, visade det sig. Jag som trodde
att den låg sjunken i Mälaren efter flera år vid N.Mälarstrand. Kanske det var samma ägare
som hade Vera. En annan skuta som var delvis samtida med Dani i Malmö var Deodar. Efter
att sjöscouter jobbat med den en tid så köptes den av ett kollektiv. Den fanns kvar i alla fall
hösten -75. Då fick vi "bärgat" Deodar utanför Malmö med Illern.Det blåste kuling och de hade
fått maskinfel. Åter till Dani. Jag vill minnas att det stod Dani-lo skrivet någonstans.
Båtologen 5 -96 har Dani med på framsidan. Det bär respekt med sig att vara kvar i lastfart
nästan 100 år efter byggdatum. Rimligtvis måste skutan blivit renoverad några gånger.
Kanske någon kan bringa mer klarhet i fallet DANI.
Hälsningar Douglas.
Re: Fridde
Helge Lundqvist, Böda Öland född 1906, avled 1982
Ägde skutorna Transport regnr 6249 såldes till Roslagsbro, Hilda regnr 5575 som blev vrak utanför Väderö 1961
samt Dani ex Daniel regnr 2821 registrerat som motorfartyg 1968.
Dani står med i 1973 års skeppslista med Bertil Christer Alestam, Malmö som ägare.
Ägde skutorna Transport regnr 6249 såldes till Roslagsbro, Hilda regnr 5575 som blev vrak utanför Väderö 1961
samt Dani ex Daniel regnr 2821 registrerat som motorfartyg 1968.
Dani står med i 1973 års skeppslista med Bertil Christer Alestam, Malmö som ägare.
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Fridde
Danilo var tydligen inte så inofficiellt......
1979 års skeppslista
Danilo SIAK (samma signalbokstäver som Dani ex Daniel då registernummer övergetts
)
rederi AB Dani Malmö Torrlastmotorskepp
b 1875 sverige i trä
dödvikt 150
maskin 120 hkr
brutto 94 netto 50
mått 23,06x 6,99 dj 3,10 meter
1985 finns hon inte med...
Inte heller i någon del av Båtar på Vänern
1979 års skeppslista
Danilo SIAK (samma signalbokstäver som Dani ex Daniel då registernummer övergetts

rederi AB Dani Malmö Torrlastmotorskepp
b 1875 sverige i trä
dödvikt 150
maskin 120 hkr
brutto 94 netto 50
mått 23,06x 6,99 dj 3,10 meter
1985 finns hon inte med...
Inte heller i någon del av Båtar på Vänern
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Fridde
Hon finns med även efter 1979 såsom i t.ex. 1982 års skeppslista.
Där har hon samma info som i 1979. Kollade precis 1984 men där är hon borta.
Göran /
Där har hon samma info som i 1979. Kollade precis 1984 men där är hon borta.
Göran /