Hörde på nyheterna att man kallat in mer isbrytare då detta förefaller bli en "hård isvinter" första på 14 år enl uppgift.
Är detta en nyhet?? Har skottat mer snö och svurit över isen än på 13 år och just fått en elräkning som gör ont i själen(plånboken). Global uppvärmning??
J
isvinter
Re: isvinter
Att vi har en hård vinter är ingen indikation på klimatet. När man pratar globaluppvärmning så pratar man om just klimat, inte väder. Väder är det som händer utanför ditt fönster just nu, klimatet är grovt förenklat trenden över tid. Att vi under flera år haft en viss typ av väder är tecken på klimat förändringar, inte en enstaka hård vinter.
Tja det är vad alla forskare säger därför att om dom säger något annat får dom inga anslag i år.
Alla har förträngt anledningen till att Grönland heter så, det beror på att sagda område var grönt när det upptäcktes.
Det finns även lämningar av vindruvsodlingar i södra sverige så nog fan har det vart varmt tidigare.
Med förlov sagt tror jag att utsläppen från oljeeldning,bilar och kolkraftverk var avsevärt mindre på vikingatiden.
Jeppe
Alla har förträngt anledningen till att Grönland heter så, det beror på att sagda område var grönt när det upptäcktes.
Det finns även lämningar av vindruvsodlingar i södra sverige så nog fan har det vart varmt tidigare.
Med förlov sagt tror jag att utsläppen från oljeeldning,bilar och kolkraftverk var avsevärt mindre på vikingatiden.
Jeppe
Jeppe, jag diskuterade inte om den globala uppvärmningen är en myt eller inte, utan förklarade att du måste se skillnad på väder och klimat. Ett extremt år säger inget om klimatet oberoende man tror på globala uppvärmningen eller ej.
Om man ser den trend du som du beskriver med ditt först inlägg så visar det ju snarare att klimatet är varmare än vädret vi har just nu.
Om man ser den trend du som du beskriver med ditt först inlägg så visar det ju snarare att klimatet är varmare än vädret vi har just nu.
Ok jag inser skillnaden och kände väl även till den.
Behövde skriva av mig lite vinterfrustration efter sönderfrusen hydrofor med 1,5 kubik färskvatten i sb maskin.
Fastfrusen i isen, skottande av garagetak och infart och en elräkning som går till historien(förhoppningsvis)
Behövde skriva av mig lite vinterfrustration efter sönderfrusen hydrofor med 1,5 kubik färskvatten i sb maskin.
Fastfrusen i isen, skottande av garagetak och infart och en elräkning som går till historien(förhoppningsvis)