Trafikverken släppte nu i somras en ny rapport där man kommit fram till att satsningen är olönsam. Nuvarande vänermax mått för fartyg är 88,5 x 13,2 x 5,4 m och efter utbyggnad skulle man uppnå 135 x 16,5 x 5,4 m. Man menar att sjöfarten minskat på senare år och att den troligen också kommer att minska på lite sikt. Är det inte mer troligt att sjöfarten kommer att öka om maxmåtten ökas? Tex är container trafiken i stort obefintlig idag med de befintliga måtten, men med större fartyg kan ju en sådan trafik bli lönsam. Därmed skulle det löna sig att lasta containers direkt på båt istället för att först frakta med annat transportslag till kusthamn.
Vidare bedömer man att befintliga slussar bara går att renovera fram till 2030 sedan krävs mer omfattande insatser.
Kan man inte finna någon typ av kompromisslösning där man enbart förlänger befintligt sluss system och att sådana arbeten kan utföras parallellt med att anläggningen är i drift? Kanske det skulle bli mer samhällsekonomiskt lönsamt.
Jag har länge trott att man vill satsa på mer miljövänliga transportslag likt sjöfarten bla för att minska miljöbelastning, trafikolyckor och trängsel på vägarna. Eu har ju haft sådana intentioner genom sitt Marco Polo 2 program.
Genom att man utökar vänermaxmåtten så öppnar man ju upp för större fartyg och kanske man genom en sådan satsning också öppnar upp för nya typer av gods som i dagsläget går med andra transportslag.
Jag anser att man skall satsa lite för att skapa goda förutsättningar för vänersjöfarten också i framtiden, vad tycker ni???
