200-båt

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

200-båt

Post by tugtrafik »

En 200-båt från Motala den 26 juni 2009, på väg genom Göta Kanal till Stockholm .
Undrar vad det ska bli av den?
Attachments
200.JPG
User avatar
Wictor Phalén
Posts: 6
Joined: 23 Oct 2005, 12:48
Contact:

Re: 200-båt

Post by Wictor Phalén »

Filip Gille har en bra renoverad 200-båt i Karlstad men den är ljusgrå. Det finns också en fin att hyra i Stockholms SkärgårdDet finns ännu ingen original 200-båt på något museum. Kanske förståeligt då det var fullpackade med asbest. Ett större antal renoverades och har i ställer för 3 Volvo eller Scanior 2 st 122 TAMD. De är asbestsanerade för stora pengar. mer info finns genom att Googla på "200-båt"
Noteraatt på 60-talet fick man köra dessa fantastiska båtar (original Boghammar!) med 40 man och last - även med alla på däck. Idag får man max ha 12 pax - inga på däck. Regel- och kontrollsverige kan bli lite för mycket.
Wictor
Jörgen.k
Posts: 19
Joined: 21 Jan 2006, 19:29

Re: 200-båt

Post by Jörgen.k »

Den 200-båten ligger nu på Tranholmen vid Lidingö och är en av dom senare byggda sitter 2 x tamd122 i.
Han som äger den är marinelektriker och ska använda den som arbetsbåt.
User avatar
KRNI
Posts: 289
Joined: 28 Jan 2005, 18:08
Location: Stockholm
Contact:

Re: 200-båt

Post by KRNI »

281 står det i aktern på den!
/KRNI
Ola Kvarnström
Posts: 37
Joined: 17 Oct 2005, 13:52
Contact:

Re: 200-båt

Post by Ola Kvarnström »

Wictor Phalén wrote:Filip Gille har en bra renoverad 200-båt i Karlstad men den är ljusgrå. Det finns också en fin att hyra i Stockholms SkärgårdDet finns ännu ingen original 200-båt på något museum. Kanske förståeligt då det var fullpackade med asbest. Ett större antal renoverades och har i ställer för 3 Volvo eller Scanior 2 st 122 TAMD. De är asbestsanerade för stora pengar. mer info finns genom att Googla på "200-båt"
Noteraatt på 60-talet fick man köra dessa fantastiska båtar (original Boghammar!) med 40 man och last - även med alla på däck. Idag får man max ha 12 pax - inga på däck. Regel- och kontrollsverige kan bli lite för mycket.
Wictor
det är skillnad på att ha 40 soldater lastade på en båt som tjänstgör i Försvaret och ha 40 man som passagerare civilt , det är inget nytt så har det varit länge och är fortfarande..
Hjälp mig med all info som tänkas kan om gamla kustbevakningsfartyg
User avatar
281
Posts: 15
Joined: 24 Sep 2009, 19:56
Location: stockholm

Re: 200-båt

Post by 281 »

tugtrafik wrote:En 200-båt från Motala den 26 juni 2009, på väg genom Göta Kanal till Stockholm .
Undrar vad det ska bli av den?
fin bild! :)

fartyget har fungerat som dykfartyg i vättern från att den köptes loss from amf4 2007. klassningen av den som arbetsmotorskepp var färdig i maj 2008. nu kommer den att fungera som arbetsbåt och konferens/charter båt i stockholms skärgård. gällande passagerare så är det på intet sätt omöjligt att klassa upp den till passagerarfartyg med möjlighet till fler än 12, livflottar för 30 pers finns ombord, men i nuläget är det inte intressant. folk kan absolut vistas på däck, bara det att reglerna säger att mantåget måste vara minst 1,1 meter högt (har jag för mig) och i det här fallet är det nybyggt förra året och av en händelse i rätt höjd :D för övrigt är det inte så många 200-båtar som är klassade vad jag vet...

//281
User avatar
281
Posts: 15
Joined: 24 Sep 2009, 19:56
Location: stockholm

Re: 200-båt

Post by 281 »

Wictor Phalén wrote:Filip Gille har en bra renoverad 200-båt i Karlstad men den är ljusgrå. Det finns också en fin att hyra i Stockholms SkärgårdDet finns ännu ingen original 200-båt på något museum. Kanske förståeligt då det var fullpackade med asbest. Ett större antal renoverades och har i ställer för 3 Volvo eller Scanior 2 st 122 TAMD. De är asbestsanerade för stora pengar. mer info finns genom att Googla på "200-båt"
Noteraatt på 60-talet fick man köra dessa fantastiska båtar (original Boghammar!) med 40 man och last - även med alla på däck. Idag får man max ha 12 pax - inga på däck. Regel- och kontrollsverige kan bli lite för mycket.
Wictor
alla 200 båtar var ej isolerade med asbest. nr 280-284 är jag helt säker på att de aldrig isolerades med asbest, men det kan absolut vara flera av de senare byggda som isolerades med glasfiber från början, precis som t ex 281 som är byggd 1976. :) angående att regel och kontroll sverige ibland kan bli lite för mycket så är jag absolut benägen att hålla med, det når ibland fullständigt orimliga nivåer :shock: :D
User avatar
281
Posts: 15
Joined: 24 Sep 2009, 19:56
Location: stockholm

Re: 200-båt

Post by 281 »

nu har 200-båts-connoseuren (rätt stavning?) och tidigare ägaren till 276 uttalat sig angående asbest. från 264 och uppåt är de isolerade med annat än asbest, kan vara bra att veta om man letar 200-båt :)
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: 200-båt

Post by Skepparättling »

Uppfinningsrikedommen flödar...

Finns i min bekantskap en fritidsbåts skeppare som kallar alla plåtbåtsägare för "Skrothandlare".

Denne gör sig förtjänt av namnet......
Attachments
200 båt med uppfälld badbrygga.jpg
200 båt med höj o sänkbar badbrygga.jpg
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Böll
Posts: 104
Joined: 05 Feb 2008, 01:51
Location: Hindås

Re: 200-båt

Post by Böll »

hahaha e det de som kallas trimplan................ :D
Post Reply