Hej.
Det är rätt bägge maskinerna.
Nydqvist Och Holm AB(Nohab) tog över tillverkningen av Atlas Diesel i slutet 40-tal början på 50. och fick tilllägs namnet Polar på köpet.(därav Nohab Polar)
2-taks dieslarna M o N serien var mig veterligt en motor direkt utvecklad från Atlas Polar diesel från 40-talet.
Skall återkomma med mer uppgifter efter koll i mina papper.
Motor historia är nämligen mitt näst största intresse.
PS. en intressant händelse med Iggesund var när dom skulle gå in till kättingkajen i Husum för att hämta surrkätting, så kom dom med aningen för hög fart in mot kaj, och skulle slå back i maskin, så blev det fullfram istället, rätt in i kajen och när hon for bakåt startade maskin helt plötsligt bakåt med följd av den rände rätt in i timmerrama bakom henne i full fart back och fick en kätting i propellern, då först blev det stopp i maskin.
Hälsn. OBS. Det kunde vid övergångstiden stå Atlas på Nohab dieslarnas vevhusluckor)..
B/B Iggesund
- Ulf Jonson
B/B Iggesund
Vilken motor det satt på "IGGESUND" vet jag inte, men på
"Lundqvistarnas "UNDINE" var det en 5 cylindrig NOHAB motor på
420 Hp. Motorn var en sen Atlas Diesel med en enorm kolvspolpump
på förkant.
"Lundqvistarnas "UNDINE" var det en 5 cylindrig NOHAB motor på
420 Hp. Motorn var en sen Atlas Diesel med en enorm kolvspolpump
på förkant.
- Arne Balderud
Iggesund i Sjötorpsdockan
Här är en bild på IGGESUND i Sjötorpsdockan den 14 maj 2007.
- Attachments
-
- iggesund.JPG (70.2 KiB) Viewed 8950 times
Sov i mässen
Kan skryta med att jag har brytit is med hon fast jag var inte så gammal ca 6 månader låg & sov i mässen utan för ramvik 
Blev fel skulle lägga in det på iggesund sorry.

Blev fel skulle lägga in det på iggesund sorry.
Last edited by Landström on 13 Jan 2008, 22:14, edited 1 time in total.
-
Re: Sov i mässen
Vilken båts mäss sov du i, vilket år?. Var din far B-O skeppare ombord?
Var tillsammans med honom i 5 år på EOL.
GL
Var tillsammans med honom i 5 år på EOL.
GL
- Magnus Wadell
- Administratör
Re: B/B Iggesund
Sammanfogar två trådar i samma ämne!
- Klas Andersson
Re: B/B Iggesund
Hej !
IGGESUND har för länge sedan lämnat Sjötorp ! Stämmer nog att hon nu är i Köpehamn .
Ägaren -Conny med sambo fick aldrig i någon motor ,däremot byggde han den "mindre" vackra !
Överbyggnaden !
motorn -motorerna som stod på kajen-akterdäcket var CAT ! Gula ! men isärplockade
men jag minns han talade om att han köpt -skulle köpa två MTU , dom har jag dock inte sett till i Sjötorp .
troligen var det heller inte särskilt lätt montera några motorer efter att hon blivit "ombyggd"-påbyggd !
Om jag inte minns fel så var hon registrerad som LUKE SKYWALKER ??? enligt listan i någon "Båtologen "
för ett par år sedan var jag erbjuden köpa hennes gamla maskin ,tror den stod i ....Sveg ?
minns inte exakt modell nu ! men ägaren uppgav vikten till 18 ton ,och skrotpriset var då ,,, minst en krona !!
så jag nappade inte på det ...
IGGESUND har för länge sedan lämnat Sjötorp ! Stämmer nog att hon nu är i Köpehamn .
Ägaren -Conny med sambo fick aldrig i någon motor ,däremot byggde han den "mindre" vackra !

Överbyggnaden !
motorn -motorerna som stod på kajen-akterdäcket var CAT ! Gula ! men isärplockade
men jag minns han talade om att han köpt -skulle köpa två MTU , dom har jag dock inte sett till i Sjötorp .
troligen var det heller inte särskilt lätt montera några motorer efter att hon blivit "ombyggd"-påbyggd !
Om jag inte minns fel så var hon registrerad som LUKE SKYWALKER ??? enligt listan i någon "Båtologen "
för ett par år sedan var jag erbjuden köpa hennes gamla maskin ,tror den stod i ....Sveg ?
minns inte exakt modell nu ! men ägaren uppgav vikten till 18 ton ,och skrotpriset var då ,,, minst en krona !!
så jag nappade inte på det ...
Mvh Klas