Hägern

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Skepparättling

Hägern

Post by Skepparättling »

I en annan tråd rotas det bland pråmar byggda i Söderköping.
Men denna pråm är byggd i Lindköping 1919.

Hon ska ha blivit 3 mastskonare och seglat till Maldiverna 1979.

Vidare öden? Någon som vet?

Bilden är från vårens begivenhet i Motala någon gång på 60 talet. Årets (2009) utdockning sker den 24 april och vattnet brukar släppas på vid 7 tiden.

6889 Hägern är närmast kameran. Framför henne 9540 Martha och knappt synlig framför henne 8097 Gullmar.
Kranbalksvis om babord (bredvid Martha) ligger 2105 Vitö, framför Vitö skymtar 9122 Elektra.
Och längst ut till vänster i bild ligger SFB-7593/ SFC-5527 (uppgift från Skärgårdsbåtar.se) Prins Gustaf.
Attachments
6889 Hägern 9540 Martha 2105 Vitö SFB 7593_SFC 5527 Prins Gustaf 9122  Elektra 8097 Gullmar i Motala Docka.jpg
6889 Hägern 9540 Martha 2105 Vitö SFB 7593_SFC 5527 Prins Gustaf 9122 Elektra 8097 Gullmar i Motala Docka.jpg (63.63 KiB) Viewed 3683 times
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
mörtske

Re: Hägern

Post by mörtske »

Någon gång i början på 60-talet siktade jag Hägern på Roxen på
väg västerut jag rundade henne akterifrån, hon gjorde nog inte
mer än 3 knop om det var full fart vet jag inte, men enligt hörsägen
så sades det att när hon tog ur tändkulan skall dom ha behållit
vevaxel och svänghjul, monterat en diselmotor upp under däck och
medelst kilrep till det gamla svänghjulet fått fart på propelleraxel
vet du skepperättling om det är med sanningen överstämmande.
Skepparättling

Re: Hägern

Post by Skepparättling »

mörtske wrote:Någon gång i början på 60-talet siktade jag Hägern på Roxen på
väg västerut jag rundade henne akterifrån, hon gjorde nog inte
mer än 3 knop om det var full fart vet jag inte, men enligt hörsägen
så sades det att när hon tog ur tändkulan skall dom ha behållit
vevaxel och svänghjul, monterat en diselmotor upp under däck och
medelst kilrep till det gamla svänghjulet fått fart på propelleraxel
vet du skepperättling om det är med sanningen överstämmande.
JA du från mig lär du inte få något annat än hörsägen. (På 60 talet var jag inte ens påtänkt. :mrgreen: )

Det är farligt att föra sådan vidare MEN :twisted: :
Hr Holmberg var väl inte alltid så noga och maskinen lär ha stannat både en och två gånger.

Har fått berättat för mig att en person tiggde till sig att få åka med från Motala till Hammar. Någonstans på Vätterns böljor tyckte passageraren att det började lukta bränt. Och upplyste skepparen, som inte tyckte det var något att bry sig om. Passageraren nöjde sig inte med det utan nosade vidare och kom fram till att det pyrde kring avgasröret. En ny tur till skepparen resulterade i att en pyts med vatten slängdes på det pyrande stället.
Framme vid Hammar liftade passageraren hem till Motala landvägen.

Annars var det väl inte helt ovanligt att behålla nedre delen av råoljar'n och sätta en mindre diesel ovan på och koppla ihop det med kilrep. Så gjordes på 5764 Juno efter att hon blivit lustbåt.

Men att ha motorn monterad på däck har jag inte hört talas om mer än på riktigt tidiga installationer. Eller de som under kriget hade en bensinare med gengasagregat monterad på däck och någon form av transmission ner till svängen, i de tidiga installationer till propelleraxeln.
En som körde på gengas var 7432 Minna av Brandstorp. Som enligt uppgift ska ha haft Krügers racermotor installerad på däck enligt ovan nämnda sätt.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Post Reply