Piratproblemen utanför Somalia och i övriga världen.
- Magnus Wadell
- Administratör
- Posts: 366
- Joined: 28 Oct 2004, 11:22
- Contact:
Piratproblemen utanför Somalia och i övriga världen.
Har länge tänkt starta en samlingstråd för nyheter i detta ämne. 2008 attackerades 130 handelsfartyg bara i området kring Adenviken och Somalia. Läste nu att besättningen på "Mærsk Alabama" lyckats återta kontrollen över fartyget, kaptenen sitter gisslan med piraterna i en livbåt och jänkarna är på väg med styrkor för att frita honom.
Hijacked US crew 'retake vessel'
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/7990566.stm
Nu har "Eide Trader" tagit ombord "HMS Stockholm", "HMS Malmö" och stödfartyget "HMS Trossö" för transport ned till området. Den 15 maj är det tänkt att man skall börja arbetet med att skydda förnödenhetsfartyg som "Mærsk Alabama".
Lägg gärna in nyheter du finner och dina tankar kring ämnet i denna tråd.
Edit: På Wikipedia finns flera utförliga artiklar i ämnet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Piracy_in_Somalia
http://en.wikipedia.org/wiki/Piracy_in_ ... of_Malacca
Hijacked US crew 'retake vessel'
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/7990566.stm
Nu har "Eide Trader" tagit ombord "HMS Stockholm", "HMS Malmö" och stödfartyget "HMS Trossö" för transport ned till området. Den 15 maj är det tänkt att man skall börja arbetet med att skydda förnödenhetsfartyg som "Mærsk Alabama".
Lägg gärna in nyheter du finner och dina tankar kring ämnet i denna tråd.
Edit: På Wikipedia finns flera utförliga artiklar i ämnet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Piracy_in_Somalia
http://en.wikipedia.org/wiki/Piracy_in_ ... of_Malacca
-
- Posts: 73
- Joined: 29 Jan 2005, 15:43
- Location: Tromsø, Norway
Re: Piratproblemen utanför Somalia och i övriga världen.
Detta är ju inte något nytt problem. Sjöfarten har plågats med pirater i alla tider. Det enda som är nytt är att man söker en "modern" lösning på det hela.
Gamla tiders (numera romantiserade) pirater i Karibien behandlades enligt principen "en död pirat är en bra pirat". De fördes i land för hängning var de än påträffades. Och om det var opraktiskt att föra dem i land kunde de hängas "on site". Men det var inte den principen som utrotade piraterna. Det var att den tidens stormakter angrep baserna och förstörde dessa.
Samma sak gällde piraterna som utgick från de så kallade Barbareskstaterna i NordAfrika. Den gången var det US Navy och US Marine Corps som utgjorde kavalleriet. De gick in och krossade baserna.
Något som har upprepats i modern tid (även om man inte snackar så mycket om det). För inte så många år sedan var det stor piratverksamhet i OstAsien runt Malackasundet och Sydkinesiska sjön. Men samordnade insatser från länderna i området gick ut på just att angripa och krossa deras baser. Och resultatet blev att man i stort sett fick slut på problemet. Till priset att man använde metoder som kanske inte är helt förenliga med VästEuropeisk rättsuppfattning.
Nu är det Somalia som gäller. Och det hjälper inte om all världens länder skickar dit fartyg som skall patrullera området. Det enda som kan göra slut på problemet är en insats direkt mot deras baser i Somalia. Men dess värre är det inte Politiskt Korrekt i dagens moderna samhälle.
Så försöker många göra det till en social fråga. Men egentligen är det frågan om avancerad internationell kriminalitet. Där lokalbefolkning från Somaliakusten utgör fotfolket men där logistiken sköts av folk på en helt annan nivå. De är utrustade med - och har kunskap att använda - moderna tiders mest avancerade navigations- och kommunikationssystem. Och de klarar av att ta hand om säckvis med dollarmillar och att låta dessa försvinna spårlöst. Då snackar vi inte längre om fattiga fiskare på kanotnivån.
Eftersom Somalia inte har någon fungerande administration finns det bara ett alternativ om man vill få slut på det hela. Det är en internationell intervention rätt in i deras baser. Samt att omhändertagna pirater blir transporterade till internationella domstolen i Haag eftersom det inte heller finns något rättssystem i Somalia. Inte för omedelbar hängning enligt klassiska metoder men däremot för åtal och dom enligt Västliga principer, vilket lär räcka till långvarig inlåsning.
Gamla tiders (numera romantiserade) pirater i Karibien behandlades enligt principen "en död pirat är en bra pirat". De fördes i land för hängning var de än påträffades. Och om det var opraktiskt att föra dem i land kunde de hängas "on site". Men det var inte den principen som utrotade piraterna. Det var att den tidens stormakter angrep baserna och förstörde dessa.
Samma sak gällde piraterna som utgick från de så kallade Barbareskstaterna i NordAfrika. Den gången var det US Navy och US Marine Corps som utgjorde kavalleriet. De gick in och krossade baserna.
Något som har upprepats i modern tid (även om man inte snackar så mycket om det). För inte så många år sedan var det stor piratverksamhet i OstAsien runt Malackasundet och Sydkinesiska sjön. Men samordnade insatser från länderna i området gick ut på just att angripa och krossa deras baser. Och resultatet blev att man i stort sett fick slut på problemet. Till priset att man använde metoder som kanske inte är helt förenliga med VästEuropeisk rättsuppfattning.
Nu är det Somalia som gäller. Och det hjälper inte om all världens länder skickar dit fartyg som skall patrullera området. Det enda som kan göra slut på problemet är en insats direkt mot deras baser i Somalia. Men dess värre är det inte Politiskt Korrekt i dagens moderna samhälle.
Så försöker många göra det till en social fråga. Men egentligen är det frågan om avancerad internationell kriminalitet. Där lokalbefolkning från Somaliakusten utgör fotfolket men där logistiken sköts av folk på en helt annan nivå. De är utrustade med - och har kunskap att använda - moderna tiders mest avancerade navigations- och kommunikationssystem. Och de klarar av att ta hand om säckvis med dollarmillar och att låta dessa försvinna spårlöst. Då snackar vi inte längre om fattiga fiskare på kanotnivån.
Eftersom Somalia inte har någon fungerande administration finns det bara ett alternativ om man vill få slut på det hela. Det är en internationell intervention rätt in i deras baser. Samt att omhändertagna pirater blir transporterade till internationella domstolen i Haag eftersom det inte heller finns något rättssystem i Somalia. Inte för omedelbar hängning enligt klassiska metoder men däremot för åtal och dom enligt Västliga principer, vilket lär räcka till långvarig inlåsning.
- Magnus Wadell
- Administratör
- Posts: 366
- Joined: 28 Oct 2004, 11:22
- Contact:
Re: Piratproblemen utanför Somalia och i övriga världen.
Lord Palmerston, brittisk utrikesminister 1841, höll med dig Claes Thure;
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/7991512.stm"Taking a wasps' nest... is more effective than catching the wasps one by one,"
Re: Piratproblemen utanför Somalia och i övriga världen.
Jag håller verkligen med dig Moberg. Under min tid till sjöss var vi ett flertal fartyg som låg på redden utanför en ort i Indonesien. Ett holländskt fartyg fick påhälsning av ett gäng pirater som ville ha skeppskassan, men kaptenen vägrade och som tack för det blev han knivhuggen i magen. Vad jag vet så överlevde han attacken, men då fick jag mig en tankeställare hur oskyddade fartyg faktiskt var när man låg på redden. Vem som helst kunde ju komma farande med en speedbåt fullastade med skjutvapen. Vad hade man att sätta emot?
- Magnus Wadell
- Administratör
- Posts: 366
- Joined: 28 Oct 2004, 11:22
- Contact:
Re: Piratproblemen utanför Somalia och i övriga världen.
Nu är kaptenen fritagen, piraterna likviderade. Och igår kapades USA-flaggade bogseraren "Buccaneer" i Adenviken.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/7996087.stm
2000-talets sjörövare
http://dn.se/nyheter/varlden/2000-talet ... e-1.842396
Edit/Rättelse:
Den kapade "Buccaneer" är ex "Smit Lloyd 72" och har italiensk flagg.
IMO number : 8015831
Name of ship : BUCCANEER
Call Sign : IBJE
Gross tonnage : 1672
Type of ship : Offshore Tug/Supply Ship
Year of build : 1981
Flag : Italy
Role Name of company
Registered owner SEACOR OFFSHORE MARSHALL ISLDS
Ship manager SEACOR OFFSHORE DUBAI LLC
ISM Manager LEADERSHIP MANAGEMENT Italy
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/7996087.stm
2000-talets sjörövare
http://dn.se/nyheter/varlden/2000-talet ... e-1.842396
Edit/Rättelse:
Den kapade "Buccaneer" är ex "Smit Lloyd 72" och har italiensk flagg.
IMO number : 8015831
Name of ship : BUCCANEER
Call Sign : IBJE
Gross tonnage : 1672
Type of ship : Offshore Tug/Supply Ship
Year of build : 1981
Flag : Italy
Role Name of company
Registered owner SEACOR OFFSHORE MARSHALL ISLDS
Ship manager SEACOR OFFSHORE DUBAI LLC
ISM Manager LEADERSHIP MANAGEMENT Italy
- Magnus Wadell
- Administratör
- Posts: 366
- Joined: 28 Oct 2004, 11:22
- Contact:
Re: Piratproblemen utanför Somalia och i övriga världen.
Ny kapning idag:
IMO number : 7433593
Name of ship : IRENE E. M.
Call Sign : J8B2571
Gross tonnage : 21947
Type of ship : Bulk Carrier
Year of build : 1980
Flag : St Vincent and Grenadines
Status of ship : In Service
Role Name of company Address
ISM Manager UNKNOWN
Ship manager CHIAN SPIRIT MARITIME ENT INC 126, Kolokotroni Street, Piraeus Greece detail
Registered owner VENETICO MARINE SA Liberia
http://www.vesseltracker.com/en/ShipPho ... 33593.html
IMO number : 7433593
Name of ship : IRENE E. M.
Call Sign : J8B2571
Gross tonnage : 21947
Type of ship : Bulk Carrier
Year of build : 1980
Flag : St Vincent and Grenadines
Status of ship : In Service
Role Name of company Address
ISM Manager UNKNOWN
Ship manager CHIAN SPIRIT MARITIME ENT INC 126, Kolokotroni Street, Piraeus Greece detail
Registered owner VENETICO MARINE SA Liberia
http://www.vesseltracker.com/en/ShipPho ... 33593.html
-
- Posts: 29
- Joined: 21 Jun 2005, 10:10
Re: Piratproblemen utanför Somalia och i övriga världen.
Kollade efter det kapade Buccaneer och hamnade då på Wikipedia: "The term buccaneer is now used as a synonym for pirate"...
[quote="Magnus Wadell"]Nu är kaptenen fritagen, piraterna likviderade. Och igår kapades USA-flaggade bogseraren "Buccaneer" i Adenviken.
[url]http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/7996087.stm[/url]
2000-talets sjörövare
[url]http://dn.se/nyheter/varlden/2000-talet ... e-1.842396[/url]
Edit/Rättelse:
Den kapade "Buccaneer" är ex "Smit Lloyd 72" och har italiensk flagg.
IMO number : 8015831
Name of ship : BUCCANEER
Call Sign : IBJE
Gross tonnage : 1672
Type of ship : Offshore Tug/Supply Ship
Year of build : 1981
Flag : Italy
Role Name of company
Registered owner SEACOR OFFSHORE MARSHALL ISLDS
Ship manager SEACOR OFFSHORE DUBAI LLC
ISM Manager LEADERSHIP MANAGEMENT Italy[/quote]
[quote="Magnus Wadell"]Nu är kaptenen fritagen, piraterna likviderade. Och igår kapades USA-flaggade bogseraren "Buccaneer" i Adenviken.
[url]http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/7996087.stm[/url]
2000-talets sjörövare
[url]http://dn.se/nyheter/varlden/2000-talet ... e-1.842396[/url]
Edit/Rättelse:
Den kapade "Buccaneer" är ex "Smit Lloyd 72" och har italiensk flagg.
IMO number : 8015831
Name of ship : BUCCANEER
Call Sign : IBJE
Gross tonnage : 1672
Type of ship : Offshore Tug/Supply Ship
Year of build : 1981
Flag : Italy
Role Name of company
Registered owner SEACOR OFFSHORE MARSHALL ISLDS
Ship manager SEACOR OFFSHORE DUBAI LLC
ISM Manager LEADERSHIP MANAGEMENT Italy[/quote]
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Piratproblemen utanför Somalia och i övriga världen.
HMS Trössö har råkat ut för trassel:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2923829.svd
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2923829.svd
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Piratproblemen utanför Somalia och i övriga världen.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Piratproblemen utanför Somalia och i övriga världen.
Samma eller en ny kapning på Svenskt vatten?:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3328303.svd
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3328303.svd
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
-
- Posts: 29
- Joined: 21 Jun 2005, 10:10
Re: Piratproblemen utanför Somalia och i övriga världen.
Kap som i Kap Verde... undras när vi får veta vad som egentligen har hänt Arctic Sea
Håll till godo så länge med en artikel om ett av de mindre fartyg som utsatts för piratattack:
http://www.blt.se/nyheter/sailet/seglar ... 469913).gm
Håll till godo så länge med en artikel om ett av de mindre fartyg som utsatts för piratattack:
http://www.blt.se/nyheter/sailet/seglar ... 469913).gm
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Piratproblemen utanför Somalia och i övriga världen.
Ge sig på en fd yrkes militär.... Men det kunde ju piraterna inte veta.S/S Petimeter wrote:Kap som i Kap Verde... undras när vi får veta vad som egentligen har hänt Arctic Sea
Håll till godo så länge med en artikel om ett av de mindre fartyg som utsatts för piratattack:
http://www.blt.se/nyheter/sailet/seglar ... 469913).gm
Det är kanske så de ska tas, lockas i en fälla.
Var det inte ungefär så Janne "loffe" Carlsson i Göta kanal 1:an trodde att olje shejken skulle använda de båtar han planderade att köpa. Med ett lätt artelleri på för och akterdäck.
Den kompletta länken till ovan skjutglada pensionär som numera är av väpnad eller..... (skulle inte tro att de ger sig ut utan en bössa även om de inte vill ha myndighets trassel):
http://www.blt.se/nyheter/sailet/seglar ... 469913).gm
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge