Svensk skuta från Karlshamn i Lautoka
- Janne Duczynski
Svensk skuta från Karlshamn i Lautoka
Juli 1971 kom jag till Lautoka på Fiji Island med en liten Svensk kylbåt.
Vi förtöjde mitt i natten,på morgonen då jag slog upp ögonen var det första jag såg en
typisk Svensk 2-mastad skuta som låg förtöjd vid en av kajerna, minns inte namnet men
det stod "Karlshamn" i rumpan.
Det var ett gäng Svenskar som seglat ut henne och bedrev chartertrafik.
Någon som vet mer om skutan.
Vi förtöjde mitt i natten,på morgonen då jag slog upp ögonen var det första jag såg en
typisk Svensk 2-mastad skuta som låg förtöjd vid en av kajerna, minns inte namnet men
det stod "Karlshamn" i rumpan.
Det var ett gäng Svenskar som seglat ut henne och bedrev chartertrafik.
Någon som vet mer om skutan.
- Skepparättling
Re: Svensk skuta från Karlshamn i Lautoka
Lite "Brainstorming" från en som definitivt inte var torr bakom öronen i juli 1971.
Letade i gamla skeppslistor och hittade 4000 SKFM Zefyr skonare b 1902 i Sjötorp hade hemma hamn Karlshamn redare/skeppare Hugo Robert Nilsson.
1972 finns signalbokstäverna inte med.
Har ingen aning om hennes öde eller vilken typ av Sjötorpare hon var. Den äldre typen med stävar i båda ändar eller den senare med platt akter.
Men kanske vi snart blir klokare?

Letade i gamla skeppslistor och hittade 4000 SKFM Zefyr skonare b 1902 i Sjötorp hade hemma hamn Karlshamn redare/skeppare Hugo Robert Nilsson.
1972 finns signalbokstäverna inte med.
Har ingen aning om hennes öde eller vilken typ av Sjötorpare hon var. Den äldre typen med stävar i båda ändar eller den senare med platt akter.
Men kanske vi snart blir klokare?
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Zefyr strandade den 29 mars 1963 på Läsö och blev vrak.
- Skepparättling
Tack Torsten.
Då testar vi nästa som i 1972 års skeppslista har Karlshamn som hemort:
7984 Dagny byggd 1919 Djupvik Lustfartyg ägare S R C Jeppson
Då testar vi nästa som i 1972 års skeppslista har Karlshamn som hemort:
7984 Dagny byggd 1919 Djupvik Lustfartyg ägare S R C Jeppson
Mvh
Anders
Anders
Dagny - förstörd 1981.
-
Janne D. vet Du om skutan var byggd av trä eller stål? Det fanns nämligen en stålskuta Jan (vackert namn) av Karlshamn byggd 1911 på 110 ton dw.
Jan, regnr 9436, upphuggen 1983.
- Janne Duczynski
Det var så länge sedan, bara chansade på att få nåt svar.
Det var en vanlig traditionell skuta byggd i trä med flat akterspegel svartmålat
skrov och lite vitt runt akterspegeln.
Lautoka är en liten plats på ön men den här dagen fanns 3 Svenskflaggade båtar samtidigt.
Dels Polar Diamant och Skutan från Karlshamn men även Dalen & Fraternitas Robert Kabelac som låg och lastade socker.
Kylbåten Polar Diamant byggd på Sölvesborgs varv och Skriven i Mölle.
Det var en vanlig traditionell skuta byggd i trä med flat akterspegel svartmålat
Lautoka är en liten plats på ön men den här dagen fanns 3 Svenskflaggade båtar samtidigt.
Dels Polar Diamant och Skutan från Karlshamn men även Dalen & Fraternitas Robert Kabelac som låg och lastade socker.
Kylbåten Polar Diamant byggd på Sölvesborgs varv och Skriven i Mölle.
- Attachments
-
- polar Diamant.jpg (36.27 KiB) Viewed 13335 times
Jag har inte hittat något svenskregistrerat fartyg av den här typen, som har haft Karlshamn som hemort under den här tiden. Jag har kollat anmälningar till registret fram till 2:a kvartalet 1974. Fast det hindrar ju inte, att man har satt dit Karlshamn som hemort ändå.
- Skepparättling
Ungefär som den här då, fast denna har 3 master och har väl inte haft Karlshamn i arslet sen 30 taletJanne Duczynski wrote:Det var så länge sedan, bara chansade på att få nåt svar.

Mvh
Anders
Anders
Den såldes från Karlshamn i oktober 1939.
-
3734 Emma byggd i Landskrona 1900 som fortfarande existerar vid Strandvägen i Stockholm var ju hemmahörande i Karlshamn på 70-talet. Jag har dock svårt att tro att hon skulle varit nere i Söderhavet och sedan kommit tillbaka till Sverige.
Jan, jag tittade också på Emma, kom till samma slutsats och Karlshamn som hemort registrerades under 2:a halvåret 1973.
- Janne Duczynski
Undrar om inte det är den här skutan som jag såg på Fiji Island 1971.
Intressant tråd från Skärgårdsbåtar, Möjligt att jag förväxlat "Karlshamn" med " Klaraborg"
http://www.skargardsbatar.se/forum/inde ... c=1880.135
Intressant tråd från Skärgårdsbåtar, Möjligt att jag förväxlat "Karlshamn" med " Klaraborg"
http://www.skargardsbatar.se/forum/inde ... c=1880.135
Det låter troligare!