Läser att kustbevakningen har 800 anställda,nya fartyg och flygplan beställda är detta kostnadseffektivt användande av skattemedel?
Har för mig att någon sa att kbv inte ville ha de nya fartygen isbrytande trots önskemål från sjöfartsverket??
Är sjöfartsverket en koloss på lerfötter,enligt många borde namnet vara godtycklighetsverket.
Upplys oss med era egna egna historier om dessa verk,har jag fel?
Ska man se dom som allierade eller motståndsrörelse??
sjöfartsverket/kustbevakningen
Jag skulle säga att det är väl värda pengar faktiskt. Kustbevakningen är ju aktiva i mycket allt från räddning, ordningshållande och miljöskydd. Flygplanen behövs för spaning från luften tex för att upptäcka ett oljeutsläpp.
Kustbevakningen har resurser i fartyg för att förhindra en miljökatastrof att få värre följder om oljan når land. Jag tycker nog att kustbevakningen gör ett bra jobb.
Vidare är faktiskt sjöfartsverket på det stora hela en bra statlig myndighet som ofta är väldigt kompetent och serviceminded. Hos verket finns kompetens för den som söker den.
Kustbevakningen har resurser i fartyg för att förhindra en miljökatastrof att få värre följder om oljan når land. Jag tycker nog att kustbevakningen gör ett bra jobb.
Vidare är faktiskt sjöfartsverket på det stora hela en bra statlig myndighet som ofta är väldigt kompetent och serviceminded. Hos verket finns kompetens för den som söker den.
sjöfartsverket/kustbevakningen
Nu är det väl ändå dags att precisera angreppen lite grann!
Vilken verksamhet avser ni?
Ang Kustbevakningen, är det miljöövervakningen (t ex olja), sjöövervakningen (t ex smuggel, fiske, Schengen, sjötrafik, fylla, farligt gods) eller något annat?
Ang Sjöfartsverket, är det lotsning, sjömätning/sjökort, farleder (t ex utprickning, fyrar), sjötrafikinformation, Ufs, sjöfartsinspektion (t ex bemanning, teknik, miljö), transport- och näringspolitik med mera.
Jag tycker det är fel att "såga" två viktiga verk i så svepande ordalag.
Bägge gör väl vad våra valda politiker bestämt att dom ska göra? Och bägge verken är väl ständigt under utredning? Ang Sjöfartsverket ska ju Sjöfartsinspektionen brytas ut och ingå i Trafikinspektionen. Den utvidgade lotsutredningen "Styra rätt!" föreslår att mycket ska överlåtas till marknadskrafterna. Det fungerar kanske där det finns konkurrens men på flera av områdena så tror jag att konkurrensen om uppdragen kommer att utebli.
Vilken verksamhet avser ni?
Ang Kustbevakningen, är det miljöövervakningen (t ex olja), sjöövervakningen (t ex smuggel, fiske, Schengen, sjötrafik, fylla, farligt gods) eller något annat?
Ang Sjöfartsverket, är det lotsning, sjömätning/sjökort, farleder (t ex utprickning, fyrar), sjötrafikinformation, Ufs, sjöfartsinspektion (t ex bemanning, teknik, miljö), transport- och näringspolitik med mera.
Jag tycker det är fel att "såga" två viktiga verk i så svepande ordalag.
Bägge gör väl vad våra valda politiker bestämt att dom ska göra? Och bägge verken är väl ständigt under utredning? Ang Sjöfartsverket ska ju Sjöfartsinspektionen brytas ut och ingå i Trafikinspektionen. Den utvidgade lotsutredningen "Styra rätt!" föreslår att mycket ska överlåtas till marknadskrafterna. Det fungerar kanske där det finns konkurrens men på flera av områdena så tror jag att konkurrensen om uppdragen kommer att utebli.
Det verkar finnas en del olika åsikter i det här ämnet.
Personligen så tycker jag att dom gör ett bra jobb, trots att dom ibland verkar ha ett besvärligt regelverk.
Visst det finns säkert en massa saker som kan vara dåligt också, men jag tror att man måste göra en del misstag för att hitta den bästa lösningen.
Personligen så tycker jag att dom gör ett bra jobb, trots att dom ibland verkar ha ett besvärligt regelverk.
Visst det finns säkert en massa saker som kan vara dåligt också, men jag tror att man måste göra en del misstag för att hitta den bästa lösningen.
Man skall i detta sammanhang inte glömma bort att sjöfartsverket faktiskt är ett affärsdrivande statligt verk som till största delen finansieras genom avgifter mot handelssjöfarten. Farledsavgifter och lotsavgifter uppgick förra ret till mer än 1,3 miljarder. Det är alltså inte främst skatt som betalar deras verksamhet. Så något slöseri med skattemedel rör det sig inte om.
- Skepptikern
- Posts: 4
- Joined: 16 Feb 2005, 09:01
...men vad gör dom egentligen???
I min lilla stad har vi en KBV station med 21 man heltidsanställda, och ingen av båtarna är någonsin ute...? Samtidigt har vi faktiskt ca 20 man som sitter i radiobil och täcker halva länet med polistjänster. Vilka jag tycker ska läggas ner och vilka jag önskar 20 tjänster till för...? fråga inte!
På skoj brukar jag ibland fråga vad KBV har som uppgift. Inte många kan svaret. det enda uppdraget de utför på eget uppdrag är just miljöskydd. Allt annat gör de på någon annans uppdrag. Polis, sjöfartsinpektion, tull, fiskeriverket etc. Som de egentlighen kunde utföra själva således.
Näe, för mig är det obegripligt att KBV får mer och mer i anslag varje år, medans övriga "riktiga myndigheter som tull och polis måste spara. Och att de nu bygger egna utsjöbevakare i stället för att använda de 3 hjälpisbrytare (Balder Viking etc) som redan finns och i mångt och mycket redan uppfyller spec' en är för mig ett hån och avancerad kapitalförstöring.
//Skepptikern
I min lilla stad har vi en KBV station med 21 man heltidsanställda, och ingen av båtarna är någonsin ute...? Samtidigt har vi faktiskt ca 20 man som sitter i radiobil och täcker halva länet med polistjänster. Vilka jag tycker ska läggas ner och vilka jag önskar 20 tjänster till för...? fråga inte!
På skoj brukar jag ibland fråga vad KBV har som uppgift. Inte många kan svaret. det enda uppdraget de utför på eget uppdrag är just miljöskydd. Allt annat gör de på någon annans uppdrag. Polis, sjöfartsinpektion, tull, fiskeriverket etc. Som de egentlighen kunde utföra själva således.
Näe, för mig är det obegripligt att KBV får mer och mer i anslag varje år, medans övriga "riktiga myndigheter som tull och polis måste spara. Och att de nu bygger egna utsjöbevakare i stället för att använda de 3 hjälpisbrytare (Balder Viking etc) som redan finns och i mångt och mycket redan uppfyller spec' en är för mig ett hån och avancerad kapitalförstöring.
//Skepptikern
-
- Posts: 73
- Joined: 29 Jan 2005, 15:43
- Location: Tromsø, Norway
Jag har alltid ansett att man skall slå ihop hela rasket till en enda myndighet. Någon sorts motsvarighet till US Coast Guard. Det vill säga sjöfartsverk, kustbevakning, sjöräddning, sjöpolis, lotsar, isbrytning - "you name it". En del av marinens verksamhet kunde också med fördel läggs under den samma hatten.