Bränsleförbrukning
Bränsleförbrukning
HEJ
Hur mycket konsumerar en bogserbåt på 1000-1500 hk under full belastning per dygn i bränsle. De fartyg som passerar här i Trollhättan konsumerar ju typ 3,5-5 m3 per dygn då de går lastade med ungefär en likadan maskinstyrka. Jag försöker bilda mig en uppfattning om hur en bogserare konsumerar, drar den mer eller mindre om den skulle dra ett släp med motsvarande last som ett Vänermax fartyg.
Hur mycket konsumerar en bogserbåt på 1000-1500 hk under full belastning per dygn i bränsle. De fartyg som passerar här i Trollhättan konsumerar ju typ 3,5-5 m3 per dygn då de går lastade med ungefär en likadan maskinstyrka. Jag försöker bilda mig en uppfattning om hur en bogserare konsumerar, drar den mer eller mindre om den skulle dra ett släp med motsvarande last som ett Vänermax fartyg.
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
Observera! En endast erfarenhetsmässig uppskattning som jag använt under alla mina år, ligger på 150 gram/hästkraft och timme. Alltså 1000 hk=3,6 ton/dygn.
Du får säkert en riktigt utförlig förklaring från någon "maskingubbe" eftersom det skall till fler parametrar för att få en riktig bedömning.
Du får säkert en riktigt utförlig förklaring från någon "maskingubbe" eftersom det skall till fler parametrar för att få en riktig bedömning.
Last edited by Börje Åström on 17 Apr 2008, 12:38, edited 1 time in total.
-
- Posts: 73
- Joined: 29 Jan 2005, 15:43
- Location: Tromsø, Norway
150 gram / hästkraft och timme är ett rimligt mått på en båt som har en tämligen osofistikerad traditionell maskinanläggning från si så där 1970-talet. Går vi tillbaks till 50-talare måste man nog öka på till kanske 170 gram. Och kör vi med sofistikerad "state of the art" byggt på senare tid så kan man i stället minska bort ytterligare en 10-20 gram.Börje Åström wrote:Observera! En endast erfarenhetsmässig uppskattning som jag använt under alla mina år, ligger på 150 gram/hästkraft och timme. Alltså 1000 hk=3,6 ton/dygn.
Men det är värt att notera att detta är vid "full muff". Kör man med lägre belastning så ökar den specifika bränsleförbrukningen. Därför att motorerna är i allmänhet optimerade för si så där 80- 90 procents last.
- Arne Balderud
- Posts: 234
- Joined: 20 May 2005, 18:44
- Location: Karlstad
- Arne Balderud
- Posts: 234
- Joined: 20 May 2005, 18:44
- Location: Karlstad