M/S Stockholm
M/S Stockholm
Tänkte sätta in lite bilder från reparationen av M/S Stockholm.
Först rättade vi till vevaxeln som numera kan klassas som helt rakt
(diffade på 3 hundringar). Där efter kolvhalning..och byte av båda hundbenen som visade sig vara alldeles för slitna på 2:ns cylinder, därav kommer missljudet som retat gallfeber på många vara minimerat;)
Detta eminenta K-märkta fartyget används till polarresor.
gå gärna in o läs mer om fartyget och resorna.
http://www.origoexpedition.se
PS vissa av bilderna har missvisande datum:(
Först rättade vi till vevaxeln som numera kan klassas som helt rakt
(diffade på 3 hundringar). Där efter kolvhalning..och byte av båda hundbenen som visade sig vara alldeles för slitna på 2:ns cylinder, därav kommer missljudet som retat gallfeber på många vara minimerat;)
Detta eminenta K-märkta fartyget används till polarresor.
gå gärna in o läs mer om fartyget och resorna.
http://www.origoexpedition.se
PS vissa av bilderna har missvisande datum:(
- Attachments
-
- 100_2163.JPG (91.27 KiB) Viewed 17692 times
-
- 100_2164.JPG (100.15 KiB) Viewed 17692 times
-
- 100_2167.JPG (154.92 KiB) Viewed 17692 times
-
- Sthlm 012.jpg (79.75 KiB) Viewed 17692 times
-
- Sthlm 011.jpg (75.73 KiB) Viewed 17692 times
-
- Sthlm 001.jpg (88.26 KiB) Viewed 17693 times
-
- 100_2208.JPG (78.99 KiB) Viewed 17691 times
-
- 100_2205.JPG (67.88 KiB) Viewed 17692 times
-
- 100_2192.JPG (92.03 KiB) Viewed 17692 times
-
- Sthlm 007.jpg (69.98 KiB) Viewed 17693 times
-
- 100_2157.JPG (99.2 KiB) Viewed 17693 times
-
- 100_2161.JPG (75.27 KiB) Viewed 17693 times
Last edited by Nico on 23 Mar 2008, 01:51, edited 1 time in total.
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
det är härliga båtar. jag känner Björn Degermalm som har M/S Malmö. jag antar att det är en liknande nohab som sitter i den.. Malmö har hela el-centralen orginal kvar med marmorplattan och alla knivbrytare på. har kanske någon bild . men det är mycket båt att meka med.. kul att det finns dom som vill bevara vackra fartyg.
är detta vad du jobbar med till vardax?
är detta vad du jobbar med till vardax?
-
- Posts: 14
- Joined: 22 Sep 2006, 09:48
- Location: Eskilstuna
Vilka bilder!
Har verkligen suttit och gottat mig åt dina fina bilder både från inredningen och nere i maskin på Stockholm.
Har ett par frågor. De två stängerna som verkar vara ledade någonstans på kolvens undersida, vilken funktion har dom? Slider? Så en annan fråga. Vill du mejla bilderna till mig? Det är bara för eget bruk, något att njuta av.
Jag kan nämna att jag som ung och grön ingenjör vid Sjöfartsverket reste med Kalmar, nu Origo vid ett par tillfällen
Min mejladress:[email protected]
Hälsningar Olle
Har ett par frågor. De två stängerna som verkar vara ledade någonstans på kolvens undersida, vilken funktion har dom? Slider? Så en annan fråga. Vill du mejla bilderna till mig? Det är bara för eget bruk, något att njuta av.
Jag kan nämna att jag som ung och grön ingenjör vid Sjöfartsverket reste med Kalmar, nu Origo vid ett par tillfällen
Min mejladress:[email protected]
Hälsningar Olle
Ja visst e hon fin...och det är ju en självklar sak att stockholm hör till göteborg;O)//Nicokapstans wrote:Vilka fina bilder på ett vackert fartyg, kanns nästan som m/s Marieholm fast lite modernare. Kul är också att Stockholm hör hemma i Göteborg
Last edited by Nico on 23 Mar 2008, 01:43, edited 1 time in total.
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
Även Stockholm har original el-centralen kvar. 2 av hjälpkärror är Nohabar sedan finns det 2 hjälpkärror till en Bolinder och en nyinsatt VP. Maskinrummet utöver det är mer o mindre orörd:=) <jobbet ja..har mönstrat på Stockholm så jag kommer att göra det en bra tid framöver, men sedan blir det o satsa på ombyggnaden av vårat //Nicom/s munter wrote:det är härliga båtar. jag känner Björn Degermalm som har M/S Malmö. jag antar att det är en liknande nohab som sitter i den.. Malmö har hela el-centralen orginal kvar med marmorplattan och alla knivbrytare på. har kanske någon bild . men det är mycket båt att meka med.. kul att det finns dom som vill bevara vackra fartyg.
är detta vad du jobbar med till vardax?
Last edited by Nico on 23 Mar 2008, 01:49, edited 2 times in total.
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
Re: Vilka bilder!
Rören du ser (hundbenen) är kolvsmörjningen alltså vanliga ledade oljerör OK bilder kommer så snart jag kan sätta mig vid den andra datorn, där jag sparar alla bilder.//NicoGustafsson Olle wrote:Har verkligen suttit och gottat mig åt dina fina bilder både från inredningen och nere i maskin på Stockholm.
Har ett par frågor. De två stängerna som verkar vara ledade någonstans på kolvens undersida, vilken funktion har dom? Slider? Så en annan fråga. Vill du mejla bilderna till mig? Det är bara för eget bruk, något att njuta av.
Jag kan nämna att jag som ung och grön ingenjör vid Sjöfartsverket reste med Kalmar, nu Origo vid ett par tillfällen
Min mejladress:[email protected]
Hälsningar Olle
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
Stockholm
Hej.
Var en sommar på Origo som maskinist , uppe på Svalbard. Var även ombord i Stockholm då, tycker att HM i Stockholm var i bättre skick pga färskvatten kylningen, det är direkt kylning med saltvatten i Origo, vilket är piss när man kör nära smältande glaciärer som avger en massa slam,= rengöra kylmantlarna ofta.
Ps
Om jag inte mins fel så är hundbenen till kolvkylningen, smörjningen får man "på köpet"
ds
Var en sommar på Origo som maskinist , uppe på Svalbard. Var även ombord i Stockholm då, tycker att HM i Stockholm var i bättre skick pga färskvatten kylningen, det är direkt kylning med saltvatten i Origo, vilket är piss när man kör nära smältande glaciärer som avger en massa slam,= rengöra kylmantlarna ofta.
Ps
Om jag inte mins fel så är hundbenen till kolvkylningen, smörjningen får man "på köpet"
ds
Re: Stockholm
Alldeles korrekt fel av mig...tänkte rätt men skrev fel ;O) ungefär som när man skall räkna cyllarna på nohabs vis gör man det förifrån men enligt majnabben tar man det akterifrån när man indikerar;)//NicoRuston wrote:Hej.
Var en sommar på Origo som maskinist , uppe på Svalbard. Var även ombord i Stockholm då, tycker att HM i Stockholm var i bättre skick pga färskvatten kylningen, det är direkt kylning med saltvatten i Origo, vilket är piss när man kör nära smältande glaciärer som avger en massa slam,= rengöra kylmantlarna ofta.
Ps
Om jag inte mins fel så är hundbenen till kolvkylningen, smörjningen får man "på köpet"
ds
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
Ja hemmahamnen ligger bakom Casinot, men just nu ligger vi på Gotenius varv för underhållsarbete, där bla avgasröret/dämparen skall bytas till HM samt en del av däcket får nytt virke och därefter slipning. //NIcokapstans wrote:Vid vilken kaj i göteborg ligger fartyget? Är det borta vid casino cosmopol eller var?
Tcker det är kul att syna vackra fartyg på nära håll.
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
TACK Nico för fantastiska bilder på ett härligt fartyg !!! Detta är "skeppspornografi" i sin prydno !!! Jag har några barndomsminnen från dessa fartyg (minns ej vilket) när de ingick i sjöfartverkets flotta bl a en sommar när de låg i Smögen. Redan då en drömbåt.......
Har jag rätt när jag tror du har en maskinbefälsutbildning ?
Hur får man tag på "hundben" som reservdel idag till en så gammal maskin ??? Nytillverkas de ? Kan hursom helst inte vara en billig genomgång - här är ju dilemmat, små båtar-små kostnader, stora båtar-gigantiska kostnader
Hur gjorde ni riktningen av vevaxeln ? Justering av lagerbäddarna med axeln på plats ? De är ju ett j-kla jobb att dela maskin och lyfta veven även om jag vet att det gjorts på andra motorer.......
Än en gång tack för dina inlägg som höjer värdet på detta forum. Hoppas påsken varit fin med många ägg...... fast här har vårkänslorna snöat in... bokstavligt.
De vänligaste / Patrick
Har jag rätt när jag tror du har en maskinbefälsutbildning ?
Hur får man tag på "hundben" som reservdel idag till en så gammal maskin ??? Nytillverkas de ? Kan hursom helst inte vara en billig genomgång - här är ju dilemmat, små båtar-små kostnader, stora båtar-gigantiska kostnader
Hur gjorde ni riktningen av vevaxeln ? Justering av lagerbäddarna med axeln på plats ? De är ju ett j-kla jobb att dela maskin och lyfta veven även om jag vet att det gjorts på andra motorer.......
Än en gång tack för dina inlägg som höjer värdet på detta forum. Hoppas påsken varit fin med många ägg...... fast här har vårkänslorna snöat in... bokstavligt.
De vänligaste / Patrick
-------------------------------------------------------------------Sjönallen wrote:TACK Nico för fantastiska bilder på ett härligt fartyg !!! Detta är "skeppspornografi" i sin prydno !!! Jag har några barndomsminnen från dessa fartyg (minns ej vilket) när de ingick i sjöfartverkets flotta bl a en sommar när de låg i Smögen. Redan då en drömbåt.......
Har jag rätt när jag tror du har en maskinbefälsutbildning ?
Hur får man tag på "hundben" som reservdel idag till en så gammal maskin ??? Nytillverkas de ? Kan hursom helst inte vara en billig genomgång - här är ju dilemmat, små båtar-små kostnader, stora båtar-gigantiska kostnader
Hur gjorde ni riktningen av vevaxeln ? Justering av lagerbäddarna med axeln på plats ? De är ju ett j-kla jobb att dela maskin och lyfta veven även om jag vet att det gjorts på andra motorer.......
Än en gång tack för dina inlägg som höjer värdet på detta forum. Hoppas påsken varit fin med många ägg...... fast här har vårkänslorna snöat in... bokstavligt.
De vänligaste / Patrick
Hehee tänk om jag laddat upp varenda bild jag tagit på M/S Stockholm;)
Stockholms nuvarande ägare har tidigare ägt även systerfartyget M/S Origo.
Maskinbefäl...jag tänk om det var så väl...men alla skall vi samma väg vandra heter det ju..så allt detta har jag framför mig;)
Dessa hundbenen du efterfrågar har den nuvarande ägaren kommit över, då Nohabs serviceställe lades ner. Då passade han på att köpa hela varulagret som fanns kvar...till vilket pris han kom över detta, har jag däremot ingen aning;)
Lagerbädden och överhänget skavdes in efter blankning och indikering.
Vid sista varmmätning diffade det endast 3 hudradelar vilket kan anses som helt rakt ;*)
I skrivandes stund har vi blivit klara med 2:ans cylinder och 3:an ligger uppe
Tack själv....här kommer lite mer naket. //Nico
- Attachments
-
- 100_2217.JPG (73.97 KiB) Viewed 16949 times
-
- 100_2210.JPG (74.71 KiB) Viewed 16950 times
-
- 100_2215.JPG (76.3 KiB) Viewed 16951 times
-
- 100_2221.JPG (45.77 KiB) Viewed 16951 times
-
- 100_2212.JPG (85.78 KiB) Viewed 16951 times
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
Fler bilder
Här kommer lite bilder av blandat kompost;)
- Attachments
-
- Sthlm 017.jpg (61.96 KiB) Viewed 16688 times
-
- Sthlm 009.jpg (86.15 KiB) Viewed 16688 times
-
- Sthlm 008.jpg (65.63 KiB) Viewed 16688 times
-
- Sthlm 005.jpg (84.93 KiB) Viewed 16688 times
-
- Sthlm 002.jpg (52.52 KiB) Viewed 16688 times
-
- 100_2160.JPG (86.82 KiB) Viewed 16688 times
-
- 100_2158.JPG (92.46 KiB) Viewed 16688 times
-
- 100_2162.JPG (96.52 KiB) Viewed 16688 times
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.