
reparation DeLux..
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
reparation DeLux..
brist på kunskap eller?? 

- Attachments
-
- fogskum.jpg (112.15 KiB) Viewed 17882 times
-
- höl i skrov.jpg (83.94 KiB) Viewed 17882 times
-
- Posts: 52
- Joined: 24 Nov 2007, 11:21
- Location: Stockholm
Första bilden är på Anni på Gullbergskajen, som är såld till Stockholm och ägaren skall hämta den så snart nya startmotorn är på plats. Därefter kommer den förmodligen renoveras därav bortmontering delar av stäv och bord.Shipwright wrote:Ingen brist på fantasi i varje fall, med en schyst burk fogskum slår man atlanten med häpnad, västindien nästa!!!
Det andra fartyget kan jag inte namnge, eftersom det ligger utanför kajen.
Men där har man monterat ner styrhytten och nu väntar väl ägaren på att ngn skall komma och hugga upp den.//Nico
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
;O) Den nya ägaren ville försäkra sig om att motorn startar innan han gör ngt mer renovering, men om jag förstått rätt skall hålen täckas tillfälligt med dubbla presseningar stämpade med trä...sedan om jag minns rätt ska Anni går runt istället för i kanalen.//Nicom/s munter wrote:får hoppas att det är lugnt hav på vänern om de ska ta den vägen med hål i skrovet
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
-
- Posts: 52
- Joined: 24 Nov 2007, 11:21
- Location: Stockholm
Hehee ja och ett par i reserv ifall den förste skulle lägga av ;O)Shipwright wrote:En ny startmotor lär knappast vara det största problemet........
En bra pump och några dunkar bränsle till den kan också va bra att ha!
Ja visst är det så// Nico
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
Hehee...om man lägger virke under och spikar pressening dubbelt över detta så borde det räcka till även för att runda hornet....eller har jag helt fel? //Nicom/s munter wrote:en god vän var ute på östersjön förra sommaren och fick smaka rejält med vatten över däck.. det kan blåsa upp även sommartid.. men om man har dödslängtan eller är en ninja på oceansimmning kan man ju alltig gå runt sveriges "horn" med hål i skrovet..jag hade not tagit k-analen..
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
-
- Posts: 52
- Joined: 24 Nov 2007, 11:21
- Location: Stockholm
Presseningsmodellen har nåra uppenbara brister:
Att spika i matjord inte håller i spiken så bra.
Att det är jobbigt att spika under vattnet, de flesta båtar sjunker på grund av läckor där.
Att superbilliga japan pressar inte håller så bra.
Det blir spännande att se om båten når Stockholm, det börjar bli brist på ruttna trålare här så ett nytillskott vore kul!
Att spika i matjord inte håller i spiken så bra.
Att det är jobbigt att spika under vattnet, de flesta båtar sjunker på grund av läckor där.
Att superbilliga japan pressar inte håller så bra.
Det blir spännande att se om båten når Stockholm, det börjar bli brist på ruttna trålare här så ett nytillskott vore kul!
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
Hehee nu skall jag vara extra jobbig;) i somras tog jag upp en båt här på kajen som hade sjunkit pga stora hål i sidan. Eftersom jag är dykare så simmade jag runt med en luftdriven spikpistol och sköt fast presseningar med denna över hålen innan jag pumpade ut vattnet. Båten har flytit sedan dess på egen maskin och klarat av till o med dom värsta stormen vi haft.Shipwright wrote:Presseningsmodellen har nåra uppenbara brister:
Att spika i matjord inte håller i spiken så bra.
Att det är jobbigt att spika under vattnet, de flesta båtar sjunker på grund av läckor där.
Att superbilliga japan pressar inte håller så bra.
Det blir spännande att se om båten når Stockholm, det börjar bli brist på ruttna trålare här så ett nytillskott vore kul!

Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
m/s munter wrote:ok med hålet i sidan... men hur får man förstäven tät? så det inte simmar in en o annan säl.. om det finns sånna i ö-sjön.. man kan ju fylla förpiken med fogskum! som en kanot ungefär..
ps: har fixat ny ankarkätting nu! ska fixa spelet oxo.
Stäven kan man täta på samma vis...men efter att man skjutit fast presseningen spikar/skruvar man dit planker över detta på vardera sida. Observera att detta skall enbart ses som en nödlösning för att skjuta problemen till er på Östersjösidan ;O)
PS...bra att de går frammåt

Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact: