Öaskepparn och jag behöver hjälp att identifiera en bogserbåt med 2 pråmar, troligen i Munksjön på 40 talet.
Och en Ångslup förmodligen på väg till Visingsö, då vi tror det är Grännalandet bakom.
Pråmsläpet tror jag är Bore (byggd på Eriksbergs mek verkstad 1901 enl hjulsbrovarvet.se, en sida om Kindakanal) med pråmarna Age I och Age II på släp.
Ett okänt Pråmsläp och en okänd Ångslup
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Ett okänt Pråmsläp och en okänd Ångslup
- Attachments
-
- Råsvalen okänd.jpg (136.24 KiB) Viewed 7348 times
-
- Pråmsläp i Munksjön 40-talet.jpg (112.46 KiB) Viewed 7348 times
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
Är det den här slupen?
http://www.lindesbergsturistbat.dinstud ... T12_R1.htm
http://www.lindesbergsturistbat.dinstud ... T12_R1.htm
Det skulle således vara denna?
BORE Oregistrerad
Byggd 1901 vid Eriksbergs Mek. Verkstad AB. Göteborg NB 121 (Stål)
Mått: Okända
Maskin: Sannolikt varvets ångmaskin på 70 Ihk
Byggdes för Norrköpings Bogserings AB, Norrköping som BORE. Överfördes 1908 genom fusion till Rederi AB Norden i Norrköping, Norrköping och 1916 köptes aktiemajoriteten i Rederi AB Norden av Stockholms T & B. Då dessa trädde i konkurs fick RAB Norden delvis nya ägare. Ca 1922 köptes båten av bröderna Ernst Axel Georg och Karl Axel Johansson som ägde ett varv i Hjulsbro och de rapporterade 1947 att båten låg upplagd i Kinda kanal och 1952 meddelades att den skrotats Köping.
Bw
BORE Oregistrerad
Byggd 1901 vid Eriksbergs Mek. Verkstad AB. Göteborg NB 121 (Stål)
Mått: Okända
Maskin: Sannolikt varvets ångmaskin på 70 Ihk
Byggdes för Norrköpings Bogserings AB, Norrköping som BORE. Överfördes 1908 genom fusion till Rederi AB Norden i Norrköping, Norrköping och 1916 köptes aktiemajoriteten i Rederi AB Norden av Stockholms T & B. Då dessa trädde i konkurs fick RAB Norden delvis nya ägare. Ca 1922 köptes båten av bröderna Ernst Axel Georg och Karl Axel Johansson som ägde ett varv i Hjulsbro och de rapporterade 1947 att båten låg upplagd i Kinda kanal och 1952 meddelades att den skrotats Köping.
Bw
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
länk
Länk till hjulsbrovarvets sida om Bore:
http://www.hjulsbrovarvet.se/borehjulsbro.htm
Finns på sidan en länk till fler bilder på Bore, se för er själva......
Om inte annat finns det en del kul bilder, där de bland annat använder en tom sluss som docka.
http://www.hjulsbrovarvet.se/borehjulsbro.htm
Finns på sidan en länk till fler bilder på Bore, se för er själva......
Om inte annat finns det en del kul bilder, där de bland annat använder en tom sluss som docka.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Kontaktade Lindesbergs Turistbåtförening, via Börjes länk.Börje Åström wrote:Är det den här slupen?
http://www.lindesbergsturistbat.dinstud ... T12_R1.htm
Från deras hemsida:
De transporterade malm, järn, kalk, trä och stycke- gods mellan Lindesberg och Guldsmedshyttan i Råsvalens norra ände. Båtarna hade namn som Ceylon, Zephyr, Limnäs, Sjöfröken och Hilda. På helgerna utnyttjades de för lustturer med familjer och föreningar. Hilda - som döptes om till Råsvalen - var igång ända in på 30-talet, och har blivit förebilden till den båt vi byggt och använder för passagerartrafik.
Fick senare följande historia via mail från dem. Den ursprungliga Råsvalen var byggd på Göteborgs Mek.verkstad, (hette ursprungligen Alex Keillers & Co. Mekanisk Werkstad, kallades därefter Göteborgs Mekaniska Verkstad och senare AB Götaverken):
Något för bogserbåts fantasterna...RÅSVALEN 1859 14,5 x 3,5 m,8 Nhk.
Tillhörde Guldsmedshyttan AB och trafikerade sjön Råsvalen i närheten av Grängesberg i Dalarna. Hette senare "Notholmen" och redades där av Munktells Mek. Verkstad, Eskilstuna. Några år därefter kallades ångslupen for "Vera" av Arboga. Fanns kvar 1921. Avförd 1940
Antingen så är det en annan Råsvalen, eller så är inte kortet från Vättern..?
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Jag vet inte om denna historia stämmer, men så här har jag uppfattat den nya RÅSVALENs historia:
Byggd 1914 vid Karlstads Mek Verkstad (stål) Nb 61
13,28 x 3,65 x 0,8 m
Maskin: Bolinders råoljemotor på 25 hk, ersatt okänt år av en Scania 4 och 1996 av en Seffle S 110 FV motor på 25 hk.
Byggdes sannolikt för Torne Älvs Flottningsförening, Haparanda som SAGA. Lär därefter ha haft namnen SALMIS I och ägdes ett tag av Olle Larsson, Haparanda och därefter av Karl-Gustaf Styrman, Haparanda. 1986 låg hon på land i Båtskärsnäs och hette då KATRINA. I feb 1995 köptes det tomma skrovet från en finsk medborgare i Sollentuna till Lindesbergs Turistbåtsförening. Då stod namnet KAMEWA på den ena sidan? Turistföreningen döpte till RÅSVALEN och sjösatte i juni 1996.
Är det någon som kan ljuga ihop en bättre historia??
Bw
Byggd 1914 vid Karlstads Mek Verkstad (stål) Nb 61
13,28 x 3,65 x 0,8 m
Maskin: Bolinders råoljemotor på 25 hk, ersatt okänt år av en Scania 4 och 1996 av en Seffle S 110 FV motor på 25 hk.
Byggdes sannolikt för Torne Älvs Flottningsförening, Haparanda som SAGA. Lär därefter ha haft namnen SALMIS I och ägdes ett tag av Olle Larsson, Haparanda och därefter av Karl-Gustaf Styrman, Haparanda. 1986 låg hon på land i Båtskärsnäs och hette då KATRINA. I feb 1995 köptes det tomma skrovet från en finsk medborgare i Sollentuna till Lindesbergs Turistbåtsförening. Då stod namnet KAMEWA på den ena sidan? Turistföreningen döpte till RÅSVALEN och sjösatte i juni 1996.
Är det någon som kan ljuga ihop en bättre historia??
Bw