Wilhelmbergs verkstad I Göteborg
- Arne Balderud
- Posts: 234
- Joined: 20 May 2005, 18:44
- Location: Karlstad
Wilhelmbergs verkstad I Göteborg
Har vi nån här på forumet som vet något om Wilhelmbergs verkstad i göteborg. Vart låg det? Min King( Stormking) byggdes där 1897, likaså Stormprincess komtill där några år senare men några andra fartyg har jag inte hört talas om som kommer därifrån. Arne
Wilhelmsbergs MV tillhörde inte något av de större varven. Förutom de två Stormbåtarna har jag bara hittat tre till:
SFC-5790 HEBE
Byggd 1889 - 15,10 x 3,59 x ?? m
Byggdes för okända. Köptes 1904 till Landösjön i Jämtland där hon fungerade som passagerarbåt med namnet HEBE. Såldes till Vaxholm 1985 men var tillbaka i Jämtland omkring sekelskiftet.
6693 AKTIV V
Byggd 1907 - 16.04 x 4,23 x 2,18 m
Byggdes för Bogserings AB Nya Aktiv, Göteborg som AKTIV V. 1918 övertogs hon av Bogserings AB Trafik, Göteborg som döpte om till HILDE. Flyttades ca 1925 till AB Bogserkompaniet, Göteborg och de använde henne till 1957 då hon skrotades i Göteborg.
Oreg AKTIV III
Byggd 1889 vid - 15,15 x 3,80 x 2,70 m (SV 1916)
Byggdes för Bogserings AB Aktiv, Göteborg som AKTIV III. Via ett antal ombildningar kom hon 1918 till Bogserings AB Trafik som kallade henne HILMA. Lär ska köpts 1931 av T. Palmqvist, Klockestrand (vid Ångermanälven) där namnet ändrades till MAJ. Någon gång på 1930-talet såldes båten till AB Iggesunds Bruk, Iggesund och omändrades till kättingpråm.
Hälsn Bw
SFC-5790 HEBE
Byggd 1889 - 15,10 x 3,59 x ?? m
Byggdes för okända. Köptes 1904 till Landösjön i Jämtland där hon fungerade som passagerarbåt med namnet HEBE. Såldes till Vaxholm 1985 men var tillbaka i Jämtland omkring sekelskiftet.
6693 AKTIV V
Byggd 1907 - 16.04 x 4,23 x 2,18 m
Byggdes för Bogserings AB Nya Aktiv, Göteborg som AKTIV V. 1918 övertogs hon av Bogserings AB Trafik, Göteborg som döpte om till HILDE. Flyttades ca 1925 till AB Bogserkompaniet, Göteborg och de använde henne till 1957 då hon skrotades i Göteborg.
Oreg AKTIV III
Byggd 1889 vid - 15,15 x 3,80 x 2,70 m (SV 1916)
Byggdes för Bogserings AB Aktiv, Göteborg som AKTIV III. Via ett antal ombildningar kom hon 1918 till Bogserings AB Trafik som kallade henne HILMA. Lär ska köpts 1931 av T. Palmqvist, Klockestrand (vid Ångermanälven) där namnet ändrades till MAJ. Någon gång på 1930-talet såldes båten till AB Iggesunds Bruk, Iggesund och omändrades till kättingpråm.
Hälsn Bw
- Arne Balderud
- Posts: 234
- Joined: 20 May 2005, 18:44
- Location: Karlstad
- Kent Olsson
- Posts: 101
- Joined: 07 Oct 2005, 18:19
- Location: Säffle
- Contact:
Hej, I Yngve Rollofs bok "Sveriges inre vattenvägar del 4" kan man läsa:
" I Göteborgs Turistförenings Årsskrift 1897-1898 s 20 kan vi läsa: "Den vackra vägen till Floda var snart tillrygalagd. Här ökades sällskapet med ännu några resenärer af båda könen, hvarpå man embarkerade å den lille ångare Säfvelången,som så säfligt ångade i väg till Nääs brygga." Båten hade inköpts från Göteborgs Mek verkstad och var byggd 1896 vid Wilhelmsbergs varv, som låg där Frihamnen i Göteborg nu ligger. Båtens mått: L: 11,55 m, B: 2,30 m, djug: 1,30 m. Pannan var en ståede korstubspanna tillverkad av Svetsmekano på Hisingen. Sävelången skrotades av ett Alingsåsföretag 1947.
Det står en hel del mera att läsa om båten och dess turer i Rollofs bok.
" I Göteborgs Turistförenings Årsskrift 1897-1898 s 20 kan vi läsa: "Den vackra vägen till Floda var snart tillrygalagd. Här ökades sällskapet med ännu några resenärer af båda könen, hvarpå man embarkerade å den lille ångare Säfvelången,som så säfligt ångade i väg till Nääs brygga." Båten hade inköpts från Göteborgs Mek verkstad och var byggd 1896 vid Wilhelmsbergs varv, som låg där Frihamnen i Göteborg nu ligger. Båtens mått: L: 11,55 m, B: 2,30 m, djug: 1,30 m. Pannan var en ståede korstubspanna tillverkad av Svetsmekano på Hisingen. Sävelången skrotades av ett Alingsåsföretag 1947.
Det står en hel del mera att läsa om båten och dess turer i Rollofs bok.
Det retar mej litet att inte ha koll på Wilhelmsberg, så därför har jag gått igenom mina akter litet noggrannare och detta var vad jag fann:
1883 byggdes passagerarbåten NOHL, senare GULLMARoch ESAB III, 1884 ångslupen FÄRDIG (skrotad 1926), 1889 AKTIV III och HEBE som nämnts, 1891 ångslupen ELSA för D & J Berggrens i Stockholm. 1894 BRASILIANERN? som fick namnet JOHN och såldes till Danmark 1913. Bogs EXCELSIOR byggdes för Stockholms Sand AB 1894 (skrot enl medd. 1940), ångslupen SÄFVELÅNGEN för Nääs Fabriker AB kom 1896, och STORMKING 1897. Ännu en AKTIV-båt 1899, med nr II (senare HELGE), AKTIV V och STORMPRINCESS har nämnts (1907-1908) och 1909 levererades ångslupen TANNEFORS för Tannefors Ångslups AB, Linköping. Den sista jag hittat är ångslupen ELIN som byggdes 1910 för J G Jansson, Göteborg. Alltså var varvet något större än jag trodde.
Bw
1883 byggdes passagerarbåten NOHL, senare GULLMARoch ESAB III, 1884 ångslupen FÄRDIG (skrotad 1926), 1889 AKTIV III och HEBE som nämnts, 1891 ångslupen ELSA för D & J Berggrens i Stockholm. 1894 BRASILIANERN? som fick namnet JOHN och såldes till Danmark 1913. Bogs EXCELSIOR byggdes för Stockholms Sand AB 1894 (skrot enl medd. 1940), ångslupen SÄFVELÅNGEN för Nääs Fabriker AB kom 1896, och STORMKING 1897. Ännu en AKTIV-båt 1899, med nr II (senare HELGE), AKTIV V och STORMPRINCESS har nämnts (1907-1908) och 1909 levererades ångslupen TANNEFORS för Tannefors Ångslups AB, Linköping. Den sista jag hittat är ångslupen ELIN som byggdes 1910 för J G Jansson, Göteborg. Alltså var varvet något större än jag trodde.
Bw
- Lars Johnson
- Posts: 218
- Joined: 14 Jun 2005, 22:39
- Location: Skogås
- Contact: