Hej därute.
Fann en sida på nätet där det stod att en ångbogserare vig namn Wisingsborg trafikerat Vättern 1979-80. Någon som vet något mer om detta, har bilder på fartyget
Hälsn
Jörgen M
Ångbogserare på Vättern
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Fler Smålänningar
Det har funnits en båt tidigare med det namnet.
1922 inköptes från Norge Henrik Ibsen, av ett nybildat rederi på Visingsö, för att konkurrera med Vistabolagets Södra Wettern och Motala Express.
Hon byggdes om och sattes i trafik på Jönköping som Wisingsborg.
Det var tydligen början till slutet för båda bolagen för de gick i konkurs 1929.
Krüger kraschen var väl inte förrän i början av 30 talet?
Men det här är ju 60 år fel i tiden från det Jörgen undrade över.
1922 inköptes från Norge Henrik Ibsen, av ett nybildat rederi på Visingsö, för att konkurrera med Vistabolagets Södra Wettern och Motala Express.
Hon byggdes om och sattes i trafik på Jönköping som Wisingsborg.
Det var tydligen början till slutet för båda bolagen för de gick i konkurs 1929.
Krüger kraschen var väl inte förrän i början av 30 talet?
Men det här är ju 60 år fel i tiden från det Jörgen undrade över.
- Attachments
-
- SS Visingsborg 20 tal.jpg (64.19 KiB) Viewed 5733 times
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
- öaskepparn
- Posts: 11
- Joined: 24 Mar 2005, 17:21
- Location: Visingsö
Hej!
Wisingsborg "den yngre" ägdes av Visingsöbåtarnas Rederi på Visingsö, vilket var det samma som undertecknad och min kompanjon Lars Johansson.
1979 letade vi efter ett bra skrov för att bygga en passagerarbåt på. Vi skulle ersätta Hebe-II som var för liten.
Efter letande så stod det mellan bogserarna Björn-III och Harry.
Valet föll på Björn-III som då ägdes av Bröderna Asker på St. Askerön vid Tjörn. När vi hämtade henne på Askerön var hon som ett "dockskåp"
det föll en liten tår från Henry Askers öga när vi lämnade Askerön och satte kurs mot Göteborg, för vidare färd mot Vättern och Visingsö. Över Vänern hade vi dåligt väder SW 15-18m/s men hon uppförde sig härligt i sjön.
Väl hemma på Visingsö började omedelbart ombyggnaden till passagerarbåt. Kändes faktiskt lite tveksamt till att börja skära i ett sånt litet trevligt bogserfartyg.
Allt akter om styrhytten inkl maskinkappe skars bort. Maskinen, en 4 cyl Skandia lyftes ur. Härefter påbörjades uppbyggnaden av passagerarsalong. En ny Scania på 300hkr monterades, befintlig propelleranläggning av Seffles fabrikat behölls. Bostäderna under däck var i väldigt bra standard och behölls också. I maj 1980 var hon klar och med nytt passagerarcert. för 110 pax kunde vi påbörja seglationen på Vättern och Göta kanal. Vi hade henne mestadels stationerad i Hjo för turer till Visingsö och Hästholmen. 2 dagar i veckan gick vi Motala - Berg och vice versa.
Tidigare under året hade ju Almöbron på Tjörn blivit på seglad. Under sommaren gjordes en upphandling för den tillfälliga passagerarbåtstrafiken mellan Tjörn och Stenungssund. Upphandlingen vanns av Partrederiet för M/s Almön, vilket hade köpt in ett fartyg (Falckenstein) från Tyskland och rederiet för M/s Sagana, inköpt från Norge. I upphandlingen ingick att man skulle klara trafiken även vid eventuell isbeläggning. Rederierna letade då efter ett lämpligt fartyg att kunna ha i beredskap vid eventuell kall vinter. Ett kontrakt skrevs mellan vårt rederi och ovannämnda. Efter dockning i Sjötorp och komplettering av isolering och värmesystem, bar det i december, återigen av till Västkusten och Tjörn för gamla Björn-III, nu omdöpt till Wisingsborg, hon lades för beredskap i Rönnäng. Samtidigt fungerade hon som bostad för mig då jag fått skepparjobb i Almön under vintern.
Samtidigt drabbades Tjörns kommuns reservbåt Vestvåg av brand och man behövde en ny reservbåt, man sneglade då på Wisingsborg som låg i Rönnäng. Efter förhandlingar ledda av fartygsmäklare Henry Johansson i Sjötorp, skrevs köpekontrakt mellan oss och Tjörns kommun, båten skulle levereras i April efter att vårt avtal med Almön och Sagana gått ut.
Plötsligt var vi en båt kort i vårt rederi. Vi hade fått reda på att Sundsnäs av Arvika var till salu, hon var ju intressant för oss, då hon tidigare under 50-talet trafikerat Vättern och Visingsö. En snabb affär gjordes och i Maj kunde vi segla hem vårt nyförvärv från Arvika till Visingsö. Men det är en annan historia. Detta är allt för denna gång.
Hälsar Öaskepparn
Ps. Det som finns kvar från bogserbåtstiden är Skandians vevaxel, vilken står som staty i Visingsö hamn. Bogserspelet finns hos en färjemaskinist här på ön, han hade tänkt använda det till slipvagnen på ön. Hiabkranen köptes av en lantbrukare på ön. Stävfendrarna såldes till Bohustug i Uddevalla.
Ds.
Wisingsborg "den yngre" ägdes av Visingsöbåtarnas Rederi på Visingsö, vilket var det samma som undertecknad och min kompanjon Lars Johansson.
1979 letade vi efter ett bra skrov för att bygga en passagerarbåt på. Vi skulle ersätta Hebe-II som var för liten.
Efter letande så stod det mellan bogserarna Björn-III och Harry.
Valet föll på Björn-III som då ägdes av Bröderna Asker på St. Askerön vid Tjörn. När vi hämtade henne på Askerön var hon som ett "dockskåp"
det föll en liten tår från Henry Askers öga när vi lämnade Askerön och satte kurs mot Göteborg, för vidare färd mot Vättern och Visingsö. Över Vänern hade vi dåligt väder SW 15-18m/s men hon uppförde sig härligt i sjön.
Väl hemma på Visingsö började omedelbart ombyggnaden till passagerarbåt. Kändes faktiskt lite tveksamt till att börja skära i ett sånt litet trevligt bogserfartyg.
Allt akter om styrhytten inkl maskinkappe skars bort. Maskinen, en 4 cyl Skandia lyftes ur. Härefter påbörjades uppbyggnaden av passagerarsalong. En ny Scania på 300hkr monterades, befintlig propelleranläggning av Seffles fabrikat behölls. Bostäderna under däck var i väldigt bra standard och behölls också. I maj 1980 var hon klar och med nytt passagerarcert. för 110 pax kunde vi påbörja seglationen på Vättern och Göta kanal. Vi hade henne mestadels stationerad i Hjo för turer till Visingsö och Hästholmen. 2 dagar i veckan gick vi Motala - Berg och vice versa.
Tidigare under året hade ju Almöbron på Tjörn blivit på seglad. Under sommaren gjordes en upphandling för den tillfälliga passagerarbåtstrafiken mellan Tjörn och Stenungssund. Upphandlingen vanns av Partrederiet för M/s Almön, vilket hade köpt in ett fartyg (Falckenstein) från Tyskland och rederiet för M/s Sagana, inköpt från Norge. I upphandlingen ingick att man skulle klara trafiken även vid eventuell isbeläggning. Rederierna letade då efter ett lämpligt fartyg att kunna ha i beredskap vid eventuell kall vinter. Ett kontrakt skrevs mellan vårt rederi och ovannämnda. Efter dockning i Sjötorp och komplettering av isolering och värmesystem, bar det i december, återigen av till Västkusten och Tjörn för gamla Björn-III, nu omdöpt till Wisingsborg, hon lades för beredskap i Rönnäng. Samtidigt fungerade hon som bostad för mig då jag fått skepparjobb i Almön under vintern.
Samtidigt drabbades Tjörns kommuns reservbåt Vestvåg av brand och man behövde en ny reservbåt, man sneglade då på Wisingsborg som låg i Rönnäng. Efter förhandlingar ledda av fartygsmäklare Henry Johansson i Sjötorp, skrevs köpekontrakt mellan oss och Tjörns kommun, båten skulle levereras i April efter att vårt avtal med Almön och Sagana gått ut.
Plötsligt var vi en båt kort i vårt rederi. Vi hade fått reda på att Sundsnäs av Arvika var till salu, hon var ju intressant för oss, då hon tidigare under 50-talet trafikerat Vättern och Visingsö. En snabb affär gjordes och i Maj kunde vi segla hem vårt nyförvärv från Arvika till Visingsö. Men det är en annan historia. Detta är allt för denna gång.
Hälsar Öaskepparn
Ps. Det som finns kvar från bogserbåtstiden är Skandians vevaxel, vilken står som staty i Visingsö hamn. Bogserspelet finns hos en färjemaskinist här på ön, han hade tänkt använda det till slipvagnen på ön. Hiabkranen köptes av en lantbrukare på ön. Stävfendrarna såldes till Bohustug i Uddevalla.
Ds.