Osby-båten
- Kent Olsson
- Posts: 101
- Joined: 07 Oct 2005, 18:19
- Location: Säffle
- Contact:
-
- Posts: 7
- Joined: 03 Mar 2005, 06:55
- Location: Stockholm
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Osby båt i Hjo hamn men vilken?
Hittat ett vykort med en Osby båt.
Har fått förslag på Sven el Svanen.
Nån som vet?
Mvh
Anders
Har fått förslag på Sven el Svanen.
Nån som vet?
Mvh
Anders
- Attachments
-
- Skuta i Hjo med Osbyflagg.jpg (64.17 KiB) Viewed 14710 times
-
- Posts: 73
- Joined: 29 Jan 2005, 15:43
- Location: Tromsø, Norway
-
- Posts: 25
- Joined: 24 Feb 2006, 13:17
Björkö
Hej!
Jeg har med stor interesse set billedet af Björkö.
Kan du berette lidt mere om dette fartøj.
Hvor / hvornår blev det bygget, i det hele taget fartøjets livsforløb, herunder evt. ex-navne og findes der flere fotots af hende.
Hälsninger
Loggerworld
Jeg har med stor interesse set billedet af Björkö.
Kan du berette lidt mere om dette fartøj.
Hvor / hvornår blev det bygget, i det hele taget fartøjets livsforløb, herunder evt. ex-navne og findes der flere fotots af hende.
Hälsninger
Loggerworld
Osby-båten
Hösten 1967 köpte jag 3-mastskonaren Svanen, byggd under samma
namn 1924 i Pukavik. Åren -68 -69 gick jag i fraktfart med henne mäklades av Ekmans Visby. Efterhand blev det svårt både med frakter och lönsamhet för gamla träskutor, så sommrarna -69-70-71var jag
chartrad av Osby-pannan med utställning i lastrummet. Vi var flera skutor som körde för Osby på sommrarna med olika distrikt. Mitt distrikt var från Falsterbokanalen-hela ostkusten till Södertälje-sydsidan av Mälaren
Öland -Gotland-Götakanal upp till och hela Vättern,och det var in till varje
kaj och brygga där dom kunde tänkas sälja bl.a. tvättmaskiner. För att kunna ta mej upp i Göta Kanal var jag tvungen att i Mem kapa peket
och sätta iland livbåten. Jag sålde Svanen 1972 och köpte Capella från
Bergkvara och gick även med henne någon sommar för Osby. Det här var härliga sommrar eftersom jag skötte uppdraget med familjen som besättning.
namn 1924 i Pukavik. Åren -68 -69 gick jag i fraktfart med henne mäklades av Ekmans Visby. Efterhand blev det svårt både med frakter och lönsamhet för gamla träskutor, så sommrarna -69-70-71var jag
chartrad av Osby-pannan med utställning i lastrummet. Vi var flera skutor som körde för Osby på sommrarna med olika distrikt. Mitt distrikt var från Falsterbokanalen-hela ostkusten till Södertälje-sydsidan av Mälaren
Öland -Gotland-Götakanal upp till och hela Vättern,och det var in till varje
kaj och brygga där dom kunde tänkas sälja bl.a. tvättmaskiner. För att kunna ta mej upp i Göta Kanal var jag tvungen att i Mem kapa peket
och sätta iland livbåten. Jag sålde Svanen 1972 och köpte Capella från
Bergkvara och gick även med henne någon sommar för Osby. Det här var härliga sommrar eftersom jag skötte uppdraget med familjen som besättning.
EGE
Capella
Är det denna Capella du hade, som nu ligger i Stockholm ?
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Capella
Är det så här du menar "Borgholm"? Under Hjernet i "Tugtrafiks" tråd ligger en Capella:Borgholm wrote:Är det denna Capella du hade, som nu ligger i Stockholm ?
http://forum.fallrepet.se/viewtopic.php?t=1111
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Capella
ja så var det jag menade, tack Skepparättling!skepparättling wrote:Är det så här du menar "Borgholm"? Under Hjernet i "Tugtrafiks" tråd ligger en Capella:Borgholm wrote:Är det denna Capella du hade, som nu ligger i Stockholm ?
http://forum.fallrepet.se/viewtopic.php?t=1111
Osby-båten
Den Capella jag talar om var från början vad jag vet att under tysk
flagg vara postbåt mellan Travemynde -Trelleborg därav den M.A.K
maskin som satt i henne hon köptes till Sverige Och Mörbylånga därefter
till Rune Andersson Brergkvara jag köpte henne 1972 och seglade med henne till 1976 (en bra liten skuta gick fram i alla väder lastade ca.190 ton) jag gick sista resan till Gothenius varv i Göteborg där jag lämnade
henne som dellikvid när jag köpte Borneland (f.d. Donia) och döpte om
henne till Furuland. Efter vad jag sedan hörde skulle Capella sålts till
Cypern. Furuland lastande 375 ton körde jag med till okt.1978 då jag
sålde den till Evert Ekroth som döpte henne till Ekland sen vet jag inte
vart hon tog vägen. Jag köpte då från Esbjerg Tovelill som i min ägo
vart Toveland men det är en annan historia.
flagg vara postbåt mellan Travemynde -Trelleborg därav den M.A.K
maskin som satt i henne hon köptes till Sverige Och Mörbylånga därefter
till Rune Andersson Brergkvara jag köpte henne 1972 och seglade med henne till 1976 (en bra liten skuta gick fram i alla väder lastade ca.190 ton) jag gick sista resan till Gothenius varv i Göteborg där jag lämnade
henne som dellikvid när jag köpte Borneland (f.d. Donia) och döpte om
henne till Furuland. Efter vad jag sedan hörde skulle Capella sålts till
Cypern. Furuland lastande 375 ton körde jag med till okt.1978 då jag
sålde den till Evert Ekroth som döpte henne till Ekland sen vet jag inte
vart hon tog vägen. Jag köpte då från Esbjerg Tovelill som i min ägo
vart Toveland men det är en annan historia.
EGE
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Rätt skuta nu då.
Få se ifall jag kan få till rätt fartyg den här gången då.
Är det 1938 års Karlstads byggda SMZV Donia, numera Meteor. Här är i alla fall en länk till den:
http://www.ssf.h.se/fartyg/ftgData.asp?id=14
(taskig bild på ett snygg skuta)
Är det 1938 års Karlstads byggda SMZV Donia, numera Meteor. Här är i alla fall en länk till den:
http://www.ssf.h.se/fartyg/ftgData.asp?id=14
(taskig bild på ett snygg skuta)
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
-
- Posts: 282
- Joined: 02 Jan 2008, 17:18
- Location: Skövde
Rätt skuta nu då?
Sorry ! Meteor ex Donia är f.d. Malö och Vingaskär. Se länk www.djurgardsvarvet.se/sail/donia/Donia.e.htm mvh Jan
-
- Posts: 282
- Joined: 02 Jan 2008, 17:18
- Location: Skövde
Furuland
Ekström Ditt fartyg Furuland som blev Ekland såldes vintern 1984 till Upplands-Väsby och döptes om till Östfart. 16 dec. samma år gick hon på Kalkgrundet utanför Åhus. Lyckades nå hamnen i Åhus men gick till botten där. Lyftes upp på kajen där hon kondemnerades och såldes till skrot. När vi byggde om lastrummet på vårt fartyg Svanefjord köpte vi Östfarts skärstockar på Ringön i Göteborg. mvh Jan
Osby-båten
Så var det med Furuland-Ekland jag börjar bli till åren så minnet sviker
i mångt och mycket, men var det inte så att det var en gotlänning men namn Östholm som var händelsernas man, i så fall är händelsen som sådan förståelig. Donia var ju från början ett hollandsabygge och maskin
utbytt tillnär jag hade henne en Caterpillar på 360 hk och p.g.a det
väldigt lätt i aktern så vid motsjö på¨tomme så slog hon lätt ur och så
tappade kylvattenpumpen vatten och eftersom den var av cetrifugaltyp
så tog den inte vatten igen av egen kraft, det var besvärligt . annars ett
väldigt fint akterbygge men en otidsenlig båt.
i mångt och mycket, men var det inte så att det var en gotlänning men namn Östholm som var händelsernas man, i så fall är händelsen som sådan förståelig. Donia var ju från början ett hollandsabygge och maskin
utbytt tillnär jag hade henne en Caterpillar på 360 hk och p.g.a det
väldigt lätt i aktern så vid motsjö på¨tomme så slog hon lätt ur och så
tappade kylvattenpumpen vatten och eftersom den var av cetrifugaltyp
så tog den inte vatten igen av egen kraft, det var besvärligt . annars ett
väldigt fint akterbygge men en otidsenlig båt.
EGE