Stora tändkulor (gissa!)
-
- Posts: 64
- Joined: 18 Dec 2005, 22:14
- Location: Jarl Larsson
Stora tändkulor (gissa!)
Vad sitter det för maskin i Finngrundet. Enligt uppgifter på webben en 4 cyl Bolinder. Har för mig att det sitter en större motor i henne, men mitt minne kanske sviktar. Det är rätt många år sedan jag var ombord och tittade. Titta på WWW.marinmotormuseum.se där hittar man en bild på en Säffle motor på 600 hk avsedd för bl.a. fyrskepp.
- Kent Olsson
- Posts: 101
- Joined: 07 Oct 2005, 18:19
- Location: Säffle
- Contact:
Stora tändkulor
Den 6-cylindriga tändkuan på hemsidan är en "Seffle" typ 647.
Det tillverkades endast 2st av denna storlek. Den på bilden var till Almagrundets fyrskepp, den andra till tankbåten "Taros" En 5-cylindrg motor av samma serie finns fortfarande i drift i veteranbogserbåten "Tingvalla" Karlstad.
Enligt vad jag hört så hamnade fyrskeppet i Gävle hos en dykarklubb och såldes senare till Bahamas. Någon som vet om detta stämmer och om motorn då fortfarande fanns kvar?
Det tillverkades endast 2st av denna storlek. Den på bilden var till Almagrundets fyrskepp, den andra till tankbåten "Taros" En 5-cylindrg motor av samma serie finns fortfarande i drift i veteranbogserbåten "Tingvalla" Karlstad.
Enligt vad jag hört så hamnade fyrskeppet i Gävle hos en dykarklubb och såldes senare till Bahamas. Någon som vet om detta stämmer och om motorn då fortfarande fanns kvar?
- Attachments
-
- sefflemotor, 6cyl b.jpg (90.83 KiB) Viewed 5256 times
-
- Posts: 29
- Joined: 21 Jun 2005, 10:10
Re: Stora tändkulor (gissa!)
[quote="silver top"]Vad sitter det för maskin i Finngrundet. Enligt uppgifter på webben en 4 cyl Bolinder. Har för mig att det sitter en större motor i henne, men mitt minne kanske sviktar. Det är rätt många år sedan jag var ombord och tittade. Titta på WWW.marinmotormuseum.se där hittar man en bild på en Säffle motor på 600 hk avsedd för bl.a. fyrskepp.[/quote]
Finngrundet har en 4-cylindrig Bolinder om 401 hk som huvudmaskin, för drivning av propeller och ankarspel och 2 talrör förbinder maskinrummet med ankarspelsrum resp brygga. Dessutom finns 2 st 2-cylindriga kulor om ung 50 hk som hjälpkärror och därtill en MD1:a nödknarr akteröver.
Allt och mer därtill är kördugligt, t ex klippapparaten för fyrkaraktären och koksspisen i byssan - för att inte tala om signalkanonerna på fördäck!
Fartyget är stängt för renovering av elsystemet, men läs mer om det och alla andra svenska fyrskepp i Björn Werners utmärkta bok.
Finngrundet har en 4-cylindrig Bolinder om 401 hk som huvudmaskin, för drivning av propeller och ankarspel och 2 talrör förbinder maskinrummet med ankarspelsrum resp brygga. Dessutom finns 2 st 2-cylindriga kulor om ung 50 hk som hjälpkärror och därtill en MD1:a nödknarr akteröver.
Allt och mer därtill är kördugligt, t ex klippapparaten för fyrkaraktären och koksspisen i byssan - för att inte tala om signalkanonerna på fördäck!
Fartyget är stängt för renovering av elsystemet, men läs mer om det och alla andra svenska fyrskepp i Björn Werners utmärkta bok.
Hej.
Tydligen hade då Bolinders merparten av fyrskeppens beställningar av maskinutr. ganska bra uträknat även förr i tiden, reservdelshållningen blev billigare genom att man höll sig till en maskinleveratör och även får man förmoda bättre pris vid inköp.
några hade väl dock motorer av Skandias och Seffles fabrikat pga kanske Bolinders inte kunde leverera vid vissa tidpunkter.
Boken har jag tittat i på biblioteket, men tyvärr inte köpt den ännu
men det finns mycket intressant att läs i den.
Hälsn.
Tydligen hade då Bolinders merparten av fyrskeppens beställningar av maskinutr. ganska bra uträknat även förr i tiden, reservdelshållningen blev billigare genom att man höll sig till en maskinleveratör och även får man förmoda bättre pris vid inköp.
några hade väl dock motorer av Skandias och Seffles fabrikat pga kanske Bolinders inte kunde leverera vid vissa tidpunkter.
Boken har jag tittat i på biblioteket, men tyvärr inte köpt den ännu
men det finns mycket intressant att läs i den.
Hälsn.
Håkan Sundström