NICA af Gothenburg fd boren
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Vidare befodrar.
Nico verkar ha fullt upp med renoveringen, så jag vidare befodrar lite ur ett mejl jag fick härom dagen:
" Vi har haft många händelser bla datorkrasch när vi äntligen fick i gång vår internet, men nu har en sprillans ny dator o fler är på gång eftersom jag vill kunna ha en i varje utrymme som styrs via en server. Bygget har fått ett rejält språng och både kabyssen och salongen samt styrhytten är färdig renoverat nu. (bild kommer) Sedan håller vi bygga om aktern, så att den börjar likna en gammal kanalbåt typ Wilhelm Tam (dubbeldäckare) och tanken är att det övre taket skall kunna användas, därför bygger jag den rätt stabil (bilder kommer) För övrigt har vi suttit och skrapat hela botten invändigt och lagt bytumen som skyddande skikt, så nu kan vi börja lägga golv där nere. "
Jag såg i en annan tråd ett uttryck för avsaknad utav rapporter från renoveringen. Så där nu vet resten av "World Wide Web" lika mycket som jag.
" Vi har haft många händelser bla datorkrasch när vi äntligen fick i gång vår internet, men nu har en sprillans ny dator o fler är på gång eftersom jag vill kunna ha en i varje utrymme som styrs via en server. Bygget har fått ett rejält språng och både kabyssen och salongen samt styrhytten är färdig renoverat nu. (bild kommer) Sedan håller vi bygga om aktern, så att den börjar likna en gammal kanalbåt typ Wilhelm Tam (dubbeldäckare) och tanken är att det övre taket skall kunna användas, därför bygger jag den rätt stabil (bilder kommer) För övrigt har vi suttit och skrapat hela botten invändigt och lagt bytumen som skyddande skikt, så nu kan vi börja lägga golv där nere. "
Jag såg i en annan tråd ett uttryck för avsaknad utav rapporter från renoveringen. Så där nu vet resten av "World Wide Web" lika mycket som jag.
Last edited by Skepparättling on 16 Oct 2007, 17:36, edited 1 time in total.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Husum wrote:Hej.
Kul att det verkar gå bra med renoveringen för Nico, ska bli intressant att någongång få se resultatet. Ha det bra allihopa
Hälsar
Hej tog dessa bilderna från papperskopian med en enkel digitalkamera, tänkte att fler skulle få se den totala förändringen från Kronan tills nu
- Attachments
-
- nica_sidan_152.jpg (47.8 KiB) Viewed 21786 times
-
- nica_foeren_124.jpg (44.2 KiB) Viewed 21786 times
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
Första hytten klar
Äntligen är den första hytten helt klar efter massor av strul.
Durken bestämde jag mig för att använda armerad plast som hänger som påsar för att kunna lägga in tjockare med isolering (22 cm ) utan att för den skull minska avståndet till taket. Gjorde golvet med fler inspektionluckor för att lättare kunna kontrollera skrovet. Skrovet är renskrapat från det gamla butymen och behandlats med ny yta av det samma.Ytterväggarna valde jag isolera ca 30cm för att kunna hålla både kylan och värmen borta och är verkligen nöjd med detta beslut eftersom hytten håller behaglig temperatur nästan utan någon som helst extra värme. Valde limma isoleringen direkt mot skrovet utan några luftspalter innan dess renskrapades ytan och behandlades med butymen. Kölsvinen kommer att få både till och frånluft från däcket via sådana roterande bollar (någon som vet var man köper sådana billigt;)
Mer om detta och annat kommer inom kort //Nico
Durken bestämde jag mig för att använda armerad plast som hänger som påsar för att kunna lägga in tjockare med isolering (22 cm ) utan att för den skull minska avståndet till taket. Gjorde golvet med fler inspektionluckor för att lättare kunna kontrollera skrovet. Skrovet är renskrapat från det gamla butymen och behandlats med ny yta av det samma.Ytterväggarna valde jag isolera ca 30cm för att kunna hålla både kylan och värmen borta och är verkligen nöjd med detta beslut eftersom hytten håller behaglig temperatur nästan utan någon som helst extra värme. Valde limma isoleringen direkt mot skrovet utan några luftspalter innan dess renskrapades ytan och behandlades med butymen. Kölsvinen kommer att få både till och frånluft från däcket via sådana roterande bollar (någon som vet var man köper sådana billigt;)
Mer om detta och annat kommer inom kort //Nico
Last edited by Nico on 10 Dec 2007, 18:34, edited 1 time in total.
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
Nya planer
Vad är det man brukar säga om att projektet växer under arbetets gång;) Här är våra nya ombyggnadstankar kring Nica.
Dessa Bilder är datormanipulerade, men visar hur propotionerna kan bli.
Akterombyggnaden enligt bilden har redan påbörjats och vi beräknar att bli klara med detta till våren -08.//Nico
Dessa Bilder är datormanipulerade, men visar hur propotionerna kan bli.
Akterombyggnaden enligt bilden har redan påbörjats och vi beräknar att bli klara med detta till våren -08.//Nico
- Attachments
-
- NICA som det skall vara.jpg (38.79 KiB) Viewed 21418 times
-
- NICA som det skall vara fören.jpg (38.61 KiB) Viewed 21420 times
-
- NICA som det skall vara akterut.jpg (53.61 KiB) Viewed 21420 times
Last edited by Nico on 06 Jan 2008, 01:07, edited 1 time in total.
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
Hej Nico !
Så roligt att du är i etern igen - som du vet är det många som saknat din tråd Tack vare skepparättling har vi ju fått en del frontrapporter ändå...
Det är just sådana här ombyggnadsplaner och berättelser om hur det görs i praktiken som gör tråden till en fem-etta.
Snyggt fotomontage ! Tycker att detta blir en välbalanserad och tilltalande ombyggnad (särskilt med tanke på att det enda som fanns original i stort sett var en "telefonkiosk". Du skulle få ett äldre (tidstypiskt) stuk om du höjde skorstenen och riggade två master akterstagade - jmfr Mälardrottningen men det beror ju på målet... lustjakt eller skuta.
Kanske hon skulle vinna på om du kortade av främre däckshuset - får du fri sikt över bogarna från bryggan ? Fritidsfartyg går ju inte med samma besättning som yrkessjöfarten (och de drar ju ner allt de kan) så det är ju viktigt att ha fri sikt från styrplatsen.
Ser fram emot mer om Nica !!! Vänligaste hälsningar Patrick (även jag ättling till gammal skepparfamilj från Bohuslän)
Det är just sådana här ombyggnadsplaner och berättelser om hur det görs i praktiken som gör tråden till en fem-etta.
Snyggt fotomontage ! Tycker att detta blir en välbalanserad och tilltalande ombyggnad (särskilt med tanke på att det enda som fanns original i stort sett var en "telefonkiosk". Du skulle få ett äldre (tidstypiskt) stuk om du höjde skorstenen och riggade två master akterstagade - jmfr Mälardrottningen men det beror ju på målet... lustjakt eller skuta.
Kanske hon skulle vinna på om du kortade av främre däckshuset - får du fri sikt över bogarna från bryggan ? Fritidsfartyg går ju inte med samma besättning som yrkessjöfarten (och de drar ju ner allt de kan) så det är ju viktigt att ha fri sikt från styrplatsen.
Ser fram emot mer om Nica !!! Vänligaste hälsningar Patrick (även jag ättling till gammal skepparfamilj från Bohuslän)
Re: Hej Nico !
Man tackar nog är jag tillbaka och fler bilder utlovas så snart jag hittat kortläsaren till stora kameran, i annat fall köper jag en ny för att kunna delge er med bilder från dels resan och därefter.
Hade det med i planerna att man skulle kunna ha fri sikt från kommandobryggan, så jag hoppas att höjden och längden blev rätt //Nico
Hade det med i planerna att man skulle kunna ha fri sikt från kommandobryggan, så jag hoppas att höjden och längden blev rätt //Nico
Sjönallen wrote:Så roligt att du är i etern igen - som du vet är det många som saknat din tråd Tack vare skepparättling har vi ju fått en del frontrapporter ändå...
Det är just sådana här ombyggnadsplaner och berättelser om hur det görs i praktiken som gör tråden till en fem-etta.
Snyggt fotomontage ! Tycker att detta blir en välbalanserad och tilltalande ombyggnad (särskilt med tanke på att det enda som fanns original i stort sett var en "telefonkiosk". Du skulle få ett äldre (tidstypiskt) stuk om du höjde skorstenen och riggade två master akterstagade - jmfr Mälardrottningen men det beror ju på målet... lustjakt eller skuta.
Kanske hon skulle vinna på om du kortade av främre däckshuset - får du fri sikt över bogarna från bryggan ? Fritidsfartyg går ju inte med samma besättning som yrkessjöfarten (och de drar ju ner allt de kan) så det är ju viktigt att ha fri sikt från styrplatsen.
Ser fram emot mer om Nica !!! Vänligaste hälsningar Patrick (även jag ättling till gammal skepparfamilj från Bohuslän)
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
Första etappen i renoveringen
Här kommer några bilder jag fått fram från den kraschade datorns hårddisk.
Styrhytten var det första vi tog itu med.
Först tog vi och sågade upp en öppning mellan däckshuset och styrhytten. Därefter bygde vi en trappa så man kunde ta sig upp invändigt. Sedan fortsatte vi uppe i styrhytten där vi lyfte upp golvet och la in extra isolering samt ett nytt skeppsgolv. Väggarna kläddes in med panel som målades och styrpulpeten fick en ny yta och samtliga listerna sågades, oljades och skruvades fast.
Därefter ville jag fräscha upp själva instrumentpanelen som satt nere i pulpeten förutom en liten låda som rymde kompass, knopmätare och rodervinkelmätare. Allt flyttades upp i en nytillverkat intrumentpanel som lyfte upp hela styrmiljön samt gjorde det mycket lättare att hålla koll på mätarna.
Mer kommer....
Styrhytten var det första vi tog itu med.
Först tog vi och sågade upp en öppning mellan däckshuset och styrhytten. Därefter bygde vi en trappa så man kunde ta sig upp invändigt. Sedan fortsatte vi uppe i styrhytten där vi lyfte upp golvet och la in extra isolering samt ett nytt skeppsgolv. Väggarna kläddes in med panel som målades och styrpulpeten fick en ny yta och samtliga listerna sågades, oljades och skruvades fast.
Därefter ville jag fräscha upp själva instrumentpanelen som satt nere i pulpeten förutom en liten låda som rymde kompass, knopmätare och rodervinkelmätare. Allt flyttades upp i en nytillverkat intrumentpanel som lyfte upp hela styrmiljön samt gjorde det mycket lättare att hålla koll på mätarna.
Mer kommer....
- Attachments
-
- Tyvärr visar kameras datumstämpel fel datum.
- efter.JPG (66.83 KiB) Viewed 21305 times
-
- Här är en bild som visar hur det såg ut innan renovering.
- före.jpg (52.54 KiB) Viewed 21306 times
-
- Så här såg den ut innan färgen kom på.
- Nya instrumentpanel2.JPG (53.19 KiB) Viewed 21308 times
-
- Här ser man grejorna som skall flyttas upp i den nya panelen till vänster.
- Ny instrumentpanel1.JPG (53.62 KiB) Viewed 21306 times
-
- Bara att såga hålet tog ca 6-8 timmar med tigersåg.
- Trappan klar.JPG (44.33 KiB) Viewed 21311 times
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
Som ni vet så kommer jag inte åt bilder i kameran, därför valde jag ta nya bilder med vår enkla kamera. Tyvärr är inte kvaliteten det bästa eftersom blixten fungerar när den själv vill Först i ordningen den första bilden på den nybyggda hytten på styrbordssidan. Trappan har fått färg samt ett nytt räcke framför nedgången till hytterna. Salongen är sånär som klar förutom golvlisterna. Orkar jag ta mig ut nu ikväll så kommer jag även ladda upp lite bilder på det nya akterbygget....håll tillgodo;)//Nico
- Attachments
-
- Toaletten
- Toalett däckshus.jpg (63.17 KiB) Viewed 21219 times
-
- Kabyssen förut.jpg (33.77 KiB) Viewed 21219 times
-
- kabyssen akterut.jpg (62.51 KiB) Viewed 21219 times
-
- Salongen barbord.jpg (61.58 KiB) Viewed 21219 times
-
- Salongen styrbord.jpg (67.49 KiB) Viewed 21221 times
-
- trappan både upp o ner.jpg (78.53 KiB) Viewed 21223 times
-
- Hytt styrborssidan.jpg (36.63 KiB) Viewed 21221 times
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
Nya aktern under uppbyggnad.
Här kommer några bilder som visar hur långt bygget på den nya aktern har kommit. Jag har tagit bilder under byggets gång men dessa bilder kommer jag inte åt tyvärr än, men laddar upp dom så snart jag får möjlighet. Bandet (vad kallas det?)som går runt i överkant skall vara mycket bredare typ den som är på den datormanipulerade bilden. Just nu håller jag på att klä soldäcket med plåt därefter sätter jag upp lejdaren både uppe och nere, ovansidan på dom ska jag klä med trä. Mellan nedresta lejdaren och nedrekanten av "bandet" monterar jag tältduk från större partytält som har ungefär samma passning mellan fönstren .//Nico
- Attachments
-
- Nica akterbyggnad1.jpg (80.42 KiB) Viewed 21127 times
-
- Nica akterbyggnad2.jpg (82.21 KiB) Viewed 21127 times
-
- Nica akterbyggnad3.jpg (67.54 KiB) Viewed 21127 times
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
- Magnus Wadell
- Administratör
- Posts: 366
- Joined: 28 Oct 2004, 11:22
- Contact:
Händer ombord på NICA
Hej det var ett tag sedan som den här tråden uppdaterades, så jag tänkte rista ner ett par rader och berätta vad som hänt på Nica den senaste tiden. Ni som följt tråden, har sett våra senaste planer. Dessa planer har gåtts igenom nogrant och vi har kommit fram till att vi skall försöka få tid på varvet för att bygga till den nya överbyggnaden enligt bilderna. Vi håller på att undersöka möjligheten att använda oss av en färdig överbyggnad som skall både förlängas och breddas. Fördelen med detta är att samtliga ventiler och genomföringar finns redan. Vi kommer att dela upp den i fyra delar och varje del skall placeras i vardera hörn och mellanrummet av dessa skall svetsas igen med nytt aluminiumplåt.
På detta viset sparar vi både tid och material har vi kommit fram till.
Samtidigt skall vi även svetsa dit ett rör i stäven där vi kommer att placera en kraftig pump som kommer att användas som en bogpropell och nu är vi på jakt efter en sådan pump. (likn pumpar användes i fiskebåtar för att snabbt kunna spola mellan tankarna).
Sedan har en ny panna (Pulsonex) införskaffats eftersom den var på väg att slängas pga nya uppvärmningsmöjligheter och ingen blev gladare än vi för det fjuttiga priset 1000 kronor vi fick betala för denna fina panna som liknar en diskmaskin och släpper inte ut någon rök enbart vattenånga. Denna fina pannan hade kosta 34.000 kronor den förre ägaren som desutom var en äldre och nogrann herre som sett till att serva sköta den på ett förnämligt bra sätt.
Bilder från utförda arbeten kommer att lägga ut inom kort, men eftersom jag håller på medverkar i renoveringen av M/S Stokcholms
(http://www.polarquest.se/?SID=2&PID=5&T ... ode=simple) motor, så har jag inte tid/möjlighet riktigt än. //Nico
På detta viset sparar vi både tid och material har vi kommit fram till.
Samtidigt skall vi även svetsa dit ett rör i stäven där vi kommer att placera en kraftig pump som kommer att användas som en bogpropell och nu är vi på jakt efter en sådan pump. (likn pumpar användes i fiskebåtar för att snabbt kunna spola mellan tankarna).
Sedan har en ny panna (Pulsonex) införskaffats eftersom den var på väg att slängas pga nya uppvärmningsmöjligheter och ingen blev gladare än vi för det fjuttiga priset 1000 kronor vi fick betala för denna fina panna som liknar en diskmaskin och släpper inte ut någon rök enbart vattenånga. Denna fina pannan hade kosta 34.000 kronor den förre ägaren som desutom var en äldre och nogrann herre som sett till att serva sköta den på ett förnämligt bra sätt.
Bilder från utförda arbeten kommer att lägga ut inom kort, men eftersom jag håller på medverkar i renoveringen av M/S Stokcholms
(http://www.polarquest.se/?SID=2&PID=5&T ... ode=simple) motor, så har jag inte tid/möjlighet riktigt än. //Nico
- Attachments
-
- 3378409990.jpg (17.72 KiB) Viewed 20345 times
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: NICA af Gothenburg fd boren
Tjena.
Hittade Industri museum i Motalas hemsida i deras databas:
http://www.motala-industrimuseum.com/index_bild.php
Kan man söka bland bla 377 båtbilder
Och kolla vad jag hittade:
http://www.motala-industrimuseum.com/pi ... =Fo-35.jpg
Hittade Industri museum i Motalas hemsida i deras databas:
http://www.motala-industrimuseum.com/index_bild.php
Kan man söka bland bla 377 båtbilder
Och kolla vad jag hittade:
http://www.motala-industrimuseum.com/pi ... =Fo-35.jpg
Sidan verkar lite "buggig" ibland visas inte bilderna....Motorvattenpråmen Boren under byggnad på slipen vid Motala Verkstad. Skrov nr 443. Längd 28,11 m, bredd 3,71 m, djupgående 2,23 m. Förseddes med en fotogenmotor om 60 hkr (ej MV-byggd). Beställare var Svenska Flottan.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: NICA af Gothenburg fd boren
Undrade lite vad som hänt med NICA. Hittade av en slump Dulcis Vita av Göteborg, som verkar vara samma fartyg:
http://www.blocket.se/goteborg/Dulcis_v ... ?ca=14&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Dulcis_v ... ?ca=14&w=3
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge