Under 20

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Husum

Under 20

Post by Husum »

Hej, Vad kan det bli av dessa regler som kommer :?:

http://www.sjofartsverket.se/pages/9692 ... n%2020.pdf
Håkan Sundström
Bengt Larson

Post by Bengt Larson »

Förhoppningsvis just konkurensneutralitet som verket nämner. I dag far små taxibåtar med max 12 pax omkring i våra skärgårdar, fartomr. E - C, helt oreglerat, medan små passbåtar strax över 20 brt förväntas leva upp till alla krav med de kostnader de medför. Varför ska man som passagerare inte kunna ställa samma krav på säkerhet på en taxibåt under 20 brt?
Nico

Post by Nico »

Detta borde väl vara en självklarhet för alla som utövar yrkestrafik att ha fartyget i ett godtyckligt gott skick och inte behövas regleras via sådana här regler, men som tydligen inte uppföljs och därav regler som medför extra kostnader vilket är väldigt tråkigt //Nico
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
Bengt Larson

Post by Bengt Larson »

Det borde alldeles riktigt vara en självklarhet att hålla sina fartyg i ett sjövärdigt skick, men tyvärr ser inte riktigt verkligheten ut så, då kunde vi lägga ner sjöfartsinspektionen, det skulle nog inte ens fungera i den bästa av världar.
Nico

Post by Nico »

Bengt Larson wrote:Det borde alldeles riktigt vara en självklarhet att hålla sina fartyg i ett sjövärdigt skick, men tyvärr ser inte riktigt verkligheten ut så, då kunde vi lägga ner sjöfartsinspektionen, det skulle nog inte ens fungera i den bästa av världar.

Just därför tycker jag att det är extra tråkigt när en som gillar sitt fartyg och verkligen vill att den skall vara i perfekt skick i både sjövärdighet men även säkerhetsmässigt har svårt att få sitt fartyg försäkrad. Hade det gällt en sk veteranbilsentusiasist så hade försäkringsbolaget sänkt hans premie pga just den vetskapen att hans fordon är alltid i det perfekta skicket, men när det gäller större äldre fartyg så är det precis tvärtom och man undrar givetvis varför? Borde det inte vara så att dessa fartygsägare som nästintill använder sina sista pengar, för att få sin ögonsten i det perfekta skicket vore den bästa kunden för försäkringsbolagen eller har jag helt fel //Nico

PS.vi borde kanske ha veteranfartygsförsäkring, där bara dom riktigt entusiastiska kan försäkra sina skepp.
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
Husum

Post by Husum »

Hej.
Nu när jag suttit och begrundat detta förslag, så kanske det underlättar för den som i likhet med undertecknad, har nystartat en firma inom den mindre sjöfarten. Jag har en liten beg. bogserbåt i hyfsat skick men ändå, det är mycket utrustning som ska till och relativt mycket arbete som skall göras så den blir som jag vill ha den. Och då (som jag tyckte i en annan tråd här på forumet) är det mycket ex. säkerhets utrustning som skall ombord, och då dessa saker mestadels är tänkt för den större sjöfarten,
och i sådana mängder blir det att det nästan inte får plats ombord.
Och, det är okej att det kommer att finnas riktlinjer på en "under20 båt" så man vet vad som är relevant för båten ifråga. MEN vi får väl som sagt se hur det blir med kostnadsbilden med det här, men trots allt valde jag den här storleken för att komma lite billigare undan gentemot mina konkurenter?/kollegor med "över20 båtar". Men tro nu inte att jag hade tänkt att fara omkring med en undermånlig båt med en massa brister, nej nej, så är inte fallet. Och för övrigt kallar jag alla mina sk. konkurenter för kollegor, för vi är ju i samma bransch. Men min attityd mot kbv kvarstår..
Tack för ordet. Hälsar
Håkan Sundström
Post Reply