Fartygsförsäkring
Fartygsförsäkring
Hej nu har jag stött på ett nytt problem nämligen försäkra fartyget. Försäkringsbolagen kräver ett företag för att försäkra ett fartyg men eftersom jag skall ha detta som boende privat så verkar det som det är svårare hitta ett bolag som tar sådant. Hur gör dom som äger husbåtar och likn.... Några TIPS behövs här igen//Nico
jo, försäkring är ett bekymmer, jag har ansvars försäkring i folksam. Det kan vara tufft att hitta bra försäkringar, kolla med Allandia.
En ansvars försäkring brukar räcka rätt långt, under mina 22 såm fritids skeppare så har jag i alla fall inte haft nån incident som har krävt nått engagemang med försäkrings bolag.
Men ansvars försäkring är ett måste, din båt tål nog mera än omgivningen, man tar ju inga risker med sånna här flytetyg, men otur kan man ju alltid ha..
En ansvars försäkring brukar räcka rätt långt, under mina 22 såm fritids skeppare så har jag i alla fall inte haft nån incident som har krävt nått engagemang med försäkrings bolag.
Men ansvars försäkring är ett måste, din båt tål nog mera än omgivningen, man tar ju inga risker med sånna här flytetyg, men otur kan man ju alltid ha..
Hejsan.
Inte ett tips kanske, men ett bryderi som jag kom i kontakt med,
båten jag har är registrerad i sjfv. båtregister och när jag köpte den så hade jag ingen firma, då jag skulle kolla på försäkringar så tog jag kontakt med "vanliga" förs.bolag och frågade hur det låg till med detta
dom sa att dom inte försäkrar båtar som är regade för yrkesmässig trafik, utan jag skulle vända mig till andra speciella bolag.
okej, jag frågade dom då att om jag avreg. den då, så svarade de att det kunde dom inte heller göra, för den har gått i yrk.mässig trafik(kunde dom väl ha sagt på en gång), då vände jag mej till Alandia, inga problem sa han, vad heter rederiet då?,jag vet inte sa jag, för jag har inget rederi.
Går icket, men nu var det ju så att jag kommer att registrera firma i juli,så det fixar sig iallafall för mig.
Tänk på detta, om någon har tänkt att köpa en båt/skepp att OM den har varit registread så försäkrar inte alla försäkringsbolag den, men det är bara att kriga på, för nånstans går det säkert att få förs.
Lite av ett moment 22 det här.
Också en annan sak som jag tog reda på, det var att en båt är inte förs.skyldig(jmf.en bil t.ex) om den är registrerad i register, men det är ju en chansning det kan bli dyrt.
Vi hörs.
Inte ett tips kanske, men ett bryderi som jag kom i kontakt med,
båten jag har är registrerad i sjfv. båtregister och när jag köpte den så hade jag ingen firma, då jag skulle kolla på försäkringar så tog jag kontakt med "vanliga" förs.bolag och frågade hur det låg till med detta
dom sa att dom inte försäkrar båtar som är regade för yrkesmässig trafik, utan jag skulle vända mig till andra speciella bolag.
okej, jag frågade dom då att om jag avreg. den då, så svarade de att det kunde dom inte heller göra, för den har gått i yrk.mässig trafik(kunde dom väl ha sagt på en gång), då vände jag mej till Alandia, inga problem sa han, vad heter rederiet då?,jag vet inte sa jag, för jag har inget rederi.
Går icket, men nu var det ju så att jag kommer att registrera firma i juli,så det fixar sig iallafall för mig.
Tänk på detta, om någon har tänkt att köpa en båt/skepp att OM den har varit registread så försäkrar inte alla försäkringsbolag den, men det är bara att kriga på, för nånstans går det säkert att få förs.
Lite av ett moment 22 det här.
Också en annan sak som jag tog reda på, det var att en båt är inte förs.skyldig(jmf.en bil t.ex) om den är registrerad i register, men det är ju en chansning det kan bli dyrt.
Vi hörs.
Håkan Sundström
laban wrote:jo, försäkring är ett bekymmer, jag har ansvars försäkring i folksam. Det kan vara tufft att hitta bra försäkringar, kolla med Allandia.
En ansvars försäkring brukar räcka rätt långt, under mina 22 såm fritids skeppare så har jag i alla fall inte haft nån incident som har krävt nått engagemang med försäkrings bolag.
Men ansvars försäkring är ett måste, din båt tål nog mera än omgivningen, man tar ju inga risker med sånna här flytetyg, men otur kan man ju alltid ha..
Tack jag kollade med Allandia och har beställt deras villkor för försäkring och dem borde jag ha senast imorgon.//Nico
Intressant att fler upplevt dessa problem, man tycker att detta borde sporra försäkringsgivarna att ta fram alternativa försäkringar, för det verkar ju finnas efterfrågan i alla fall //NicoHusum wrote:Hejsan.
Inte ett tips kanske, men ett bryderi som jag kom i kontakt med,
båten jag har är registrerad i sjfv. båtregister och när jag köpte den så hade jag ingen firma, då jag skulle kolla på försäkringar så tog jag kontakt med "vanliga" förs.bolag och frågade hur det låg till med detta
dom sa att dom inte försäkrar båtar som är regade för yrkesmässig trafik, utan jag skulle vända mig till andra speciella bolag.
okej, jag frågade dom då att om jag avreg. den då, så svarade de att det kunde dom inte heller göra, för den har gått i yrk.mässig trafik(kunde dom väl ha sagt på en gång), då vände jag mej till Alandia, inga problem sa han, vad heter rederiet då?,jag vet inte sa jag, för jag har inget rederi.
Går icket, men nu var det ju så att jag kommer att registrera firma i juli,så det fixar sig iallafall för mig.
Tänk på detta, om någon har tänkt att köpa en båt/skepp att OM den har varit registread så försäkrar inte alla försäkringsbolag den, men det är bara att kriga på, för nånstans går det säkert att få förs.
Lite av ett moment 22 det här.
Också en annan sak som jag tog reda på, det var att en båt är inte förs.skyldig(jmf.en bil t.ex) om den är registrerad i register, men det är ju en chansning det kan bli dyrt.
Vi hörs.
Det är nog så att gammal yrkesbåter som har gått i pension och körs vidare av glada amatörer ses som ett risk objekt av försäkrings bolagen.
Men rent statistiskt så är dessa gammla skepp sällan inblandade i några olyckor, dom körs ju oftast med försiktighet. Man ger sig ju inte ut i dåligt väder heller, även om det finns undantag.
En båt blir ju alldrig bättre en den svagaste biten, och vart den delen sitter är ju inte alltid så gott att veta i en båt som närmar sig 100-år eller så.
Men rent statistiskt så är dessa gammla skepp sällan inblandade i några olyckor, dom körs ju oftast med försiktighet. Man ger sig ju inte ut i dåligt väder heller, även om det finns undantag.
En båt blir ju alldrig bättre en den svagaste biten, och vart den delen sitter är ju inte alltid så gott att veta i en båt som närmar sig 100-år eller så.
Kloka ord och eftersom det även ligger mitt eget intresse av att ha fartyget kvar så länge som möjligt, så kommer jag byta ut så mycket som möjligt av det gamla i mån av både ekonomi och tid //Nicolaban wrote:Det är nog så att gammal yrkesbåter som har gått i pension och körs vidare av glada amatörer ses som ett risk objekt av försäkrings bolagen.
Men rent statistiskt så är dessa gammla skepp sällan inblandade i några olyckor, dom körs ju oftast med försiktighet. Man ger sig ju inte ut i dåligt väder heller, även om det finns undantag.
En båt blir ju alldrig bättre en den svagaste biten, och vart den delen sitter är ju inte alltid så gott att veta i en båt som närmar sig 100-år eller så.
-
- Posts: 73
- Joined: 29 Jan 2005, 15:43
- Location: Tromsø, Norway
Grundproblemet är att en sjöförsäkring kan innebära mycket stora utbetalningar från försäkringsbolaget.
Ett professionelt rederi har i allmänhet flera olika försäkringar för sina fartyg. Den ena kallas P&I och är en ansvarsförsäkring. Det innebär att man har försäkrat sig mot kostnader för "tredje part". En av de potentiellt dyraste kostnaderna ligger i "pollution". En olycka som innebär utsläpp av olja kan kosta nästan vad som helst. Även om det är frågan om ett aldrig så litet utsläpp. Självrisken ligger i dag på si så där 5-10.000 dollar.
Själv har jag ett bra exempel på detta. Vid spoltestning av lastluckorna vid varv i Bremerhaven blev en liten skvätt hydraulolja som läckt från tätningarna till luckemaskineriet med i spolvattnet som for ned på kajen. "Wasserschutzpolizei" ryckte ut och bötfällde kaptenen. I boten konstaterades att en oljemängd motsvarande ungefär en "schnaps" hade landat på den Tyska fosterjorden. Vilket betingade en bot på 100 Deutsche Mark. Men några månader senare kom det ett krav från Bremerhavens hamnmyndighet på miljösanering av området. Det kravet var på 50.000 Mark....Något som P&I fick stå för. Minus självrisken som då var på 5000 dollar. I dag hade denna händelse kostat avsevärt mer. Samt möjligen fängelse för kaptenen.
Den andra försäkringen man har kallas "Hull & Machinery". Det vill säga en ren Kaskoförsäkring för det egna fartyget. Här ligger självrisken på runt 25-50.000 dollar.
Det som gör att ett sjöförsäkringsbolag inte vill försäkra en båt som slutat vara yrkesmässig är det faktum att all maritim kontroll då har upphört. Ett yrkesfartyg inspekteras med jämna mellanrum av klass eller fartygsinspektion. Något som är en garanti för att fartyget håller en viss standard. Däremot finns det inte någon som helst garanti för statusen på ett fritidsfartyg.
Erfarenheten visar dessutom att stora fritidsfartyg av typen före detta yrkesfartyg har en tendens att bli dåligt underhållna. Detta därför att ägarna helt enkelt inte har råd att ge fartygen det underhåll de egentligen behöver. Och så sjunker hela härligheten varefter ägaren försöker få P&I att betala förorening och bärgning samt H&M att betala reparationen.
Ett professionelt rederi har i allmänhet flera olika försäkringar för sina fartyg. Den ena kallas P&I och är en ansvarsförsäkring. Det innebär att man har försäkrat sig mot kostnader för "tredje part". En av de potentiellt dyraste kostnaderna ligger i "pollution". En olycka som innebär utsläpp av olja kan kosta nästan vad som helst. Även om det är frågan om ett aldrig så litet utsläpp. Självrisken ligger i dag på si så där 5-10.000 dollar.
Själv har jag ett bra exempel på detta. Vid spoltestning av lastluckorna vid varv i Bremerhaven blev en liten skvätt hydraulolja som läckt från tätningarna till luckemaskineriet med i spolvattnet som for ned på kajen. "Wasserschutzpolizei" ryckte ut och bötfällde kaptenen. I boten konstaterades att en oljemängd motsvarande ungefär en "schnaps" hade landat på den Tyska fosterjorden. Vilket betingade en bot på 100 Deutsche Mark. Men några månader senare kom det ett krav från Bremerhavens hamnmyndighet på miljösanering av området. Det kravet var på 50.000 Mark....Något som P&I fick stå för. Minus självrisken som då var på 5000 dollar. I dag hade denna händelse kostat avsevärt mer. Samt möjligen fängelse för kaptenen.
Den andra försäkringen man har kallas "Hull & Machinery". Det vill säga en ren Kaskoförsäkring för det egna fartyget. Här ligger självrisken på runt 25-50.000 dollar.
Det som gör att ett sjöförsäkringsbolag inte vill försäkra en båt som slutat vara yrkesmässig är det faktum att all maritim kontroll då har upphört. Ett yrkesfartyg inspekteras med jämna mellanrum av klass eller fartygsinspektion. Något som är en garanti för att fartyget håller en viss standard. Däremot finns det inte någon som helst garanti för statusen på ett fritidsfartyg.
Erfarenheten visar dessutom att stora fritidsfartyg av typen före detta yrkesfartyg har en tendens att bli dåligt underhållna. Detta därför att ägarna helt enkelt inte har råd att ge fartygen det underhåll de egentligen behöver. Och så sjunker hela härligheten varefter ägaren försöker få P&I att betala förorening och bärgning samt H&M att betala reparationen.
Claes Thure Moberg wrote:Grundproblemet är att en sjöförsäkring kan innebära mycket stora utbetalningar från försäkringsbolaget.
Ett professionelt rederi har i allmänhet flera olika försäkringar för sina fartyg. Den ena kallas P&I och är en ansvarsförsäkring. Det innebär att man har försäkrat sig mot kostnader för "tredje part". En av de potentiellt dyraste kostnaderna ligger i "pollution". En olycka som innebär utsläpp av olja kan kosta nästan vad som helst. Även om det är frågan om ett aldrig så litet utsläpp. Självrisken ligger i dag på si så där 5-10.000 dollar.
Själv har jag ett bra exempel på detta. Vid spoltestning av lastluckorna vid varv i Bremerhaven blev en liten skvätt hydraulolja som läckt från tätningarna till luckemaskineriet med i spolvattnet som for ned på kajen. "Wasserschutzpolizei" ryckte ut och bötfällde kaptenen. I boten konstaterades att en oljemängd motsvarande ungefär en "schnaps" hade landat på den Tyska fosterjorden. Vilket betingade en bot på 100 Deutsche Mark. Men några månader senare kom det ett krav från Bremerhavens hamnmyndighet på miljösanering av området. Det kravet var på 50.000 Mark....Något som P&I fick stå för. Minus självrisken som då var på 5000 dollar. I dag hade denna händelse kostat avsevärt mer. Samt möjligen fängelse för kaptenen.
Den andra försäkringen man har kallas "Hull & Machinery". Det vill säga en ren Kaskoförsäkring för det egna fartyget. Här ligger självrisken på runt 25-50.000 dollar.
Det som gör att ett sjöförsäkringsbolag inte vill försäkra en båt som slutat vara yrkesmässig är det faktum att all maritim kontroll då har upphört. Ett yrkesfartyg inspekteras med jämna mellanrum av klass eller fartygsinspektion. Något som är en garanti för att fartyget håller en viss standard. Däremot finns det inte någon som helst garanti för statusen på ett fritidsfartyg.
Erfarenheten visar dessutom att stora fritidsfartyg av typen före detta yrkesfartyg har en tendens att bli dåligt underhållna. Detta därför att ägarna helt enkelt inte har råd att ge fartygen det underhåll de egentligen behöver. Och så sjunker hela härligheten varefter ägaren försöker få P&I att betala förorening och bärgning samt H&M att betala reparationen.
Man tackar för all detta information, men i vårt fall gäller det ett fartyg som aldrig varit tagen i yrkestrafik utan fartyget registrerades in så sent som för en vecka sedan och efter som den har 113 brutto så måste jag göra dessa inspektioner som bör göras i sin ordning. Vad det beträffar skicket så har man lagt mycket både tid och pengar för att få fartyget i bra sjöskick och det har man verkligen lyckats med. Vi har planer på att få fartyget klacificierat på "Bureau Veritas" för inre fart tills dess kommer vi enbart stå förtöjt vid kajen.//Nico
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.