Imorse fastnade vi upprepade gånger i ett par mycket svåra isvallar och efter att ha försökt ta oss loss under ett par timmars tid så ropade skepparen upp Rautaruukki som lämnade pråmen Board och kom till vår undsättning. Femton minuter senare kunde vi fortsätta assisteringen av fartyget Aukse mot Haraholmen.
Ungefär vid samma tidpunkt släppte sjöfartsverket nyheten att Oden är såld till USA. En ersättare skall byggas i Finland med måtten 121 x 34 och Med 8 av Wärtsiles nya maskiner på 4700 kw/styck. Leveransen beräknas till hösten 2009.
Efter det är nog risken obefintlig att KRNI fryser fast i Bottenviken!
Har Rautaruuki installerat vattenjet för enligt AIS befinner hon sig ost om Utö i Stockholms skärgård på väg mot Oxelösund men det är ju 1:a april idag så då kan allt hända?!?!
Plockade upp Steel vid Norströmsgrund kl. 17.45 och gick mot finska sidan där vi nu ligger
och väntar på att något kul ska hända, typ åka tbax mot Luleå!
Ja men så äntligen har man fått en Wagenborgare på bild! Tidigare har de rackarna tagit
skydd i mörkret och isjäkeln har gjort skakningsoskärpan till närmast 100%-ig! Men nu så...
Grachtborg utanför Bjuröklubb kl. 19.40 på väg norrut.
Bättre väder på kvällsvakten får man leta efter!
/KRNI
Under morgonen legat still och tagit det lugnt, men vid 10-tiden fick vi stäva ut över öppet
vatten för att assistera TA-båten Falcon in till Skelleftehamn då en isbit släppt från land och
blockerat inseglingen.
Falcon utanför Skelleftehamn kl. 10.58!
Söker nu upp en bra isbit att ligga och glida i till nästa uppdrag dyker upp!
/KRNI
Inte mycket till is, däremot en hel del vattendimma på vår färd upp mot Rödkallen för att assistera
Rautaruukki. På finska sidan är det enligt ryktet rätt körigt, Frej är där och hjälper till!
Klart att vi är vaken, trots att vi håller på att tjära botten på våra fiskebåtar, men du såg väl att Rautaruukki gjorde en 360 graderssväng upp i Kågebukten.
Tur att ni tog fatt i henne innan hon förtöjde i P-skylten vid E 4 i Kåge.