Julen och nyåret 1967-68 fick jag ett vikariat några veckor i Neptunbolagets Mercur, detta var under jullovet i sjökaptensklass K1.
Mercur var inhyrd av staten som hjälpisbrytare, mestadels i kvarken och Ångermanälven.
Ett behagligt jobb då vi enbart höll isrännan öppen och assisterade de fartyg som hade problem att ta sig fram denna isvinter.
Det gick egentligen ut på att få koppla båtarna för då blev det extra klirr i kassan för Neptunbolaget.
Det mesta gjordes dagtid och nätterna tillbringades vid kaj i Härnösand.
Vad jag minns mest från den tiden var att jag lyssnade andäktigt till den legendariska Kapten Bror Omberg och hans besättning som ibland berättade om sina bogserings och bärgningsäventyr.
Nyligen bläddrade jag på Lars Johnssons fantastiska hemsida och hittade lite historik om Neptunbolaget med utdrag från Algot Mattssons jubileumsutgåva då Neptunbolaget fyllde 100 år 1970.
Jag köpte boken på bokbörsen till mig själv som julklapp vilken i sin tur rörde om i kalkbrottet så att jag mindes Alabamas grundstötning vid Arholma.
Alabama var på väg från Stockholm norrut för lastning den 11 April och tog genvägen över Arholma och Simpnäsklubb för att tjäna några timmar stället för att gå ut Söderarm.
Då fartyget närmade sig den trånga passagen mellan Björkö och Arholma överfölls man av
en häftig stormby, Snön vräkte ner,sikten blev noll, radarbilden såg ut som snusloska av clutter.
Med ett väldigt brak skrapades babords slag i stenarna och rev upp ett långt hål in i de tomma lastrummen.
Hon vattenfylldes snabbt och man beslöt att chansa på att göra en kraftig babordsgir för att sätta fartget på grund i lotsviken.
Giren kom försent och man rände istället upp på klipporna strax norr om viken.
Hon sjönk som en sten med bogen mot land och akterskeppet ner på 30 meters djup.
Neptunbolaget kontrakterades för bärgningen vilket skulle visa sig vara ett styvt jobb då hon kantrat och låg med 100 graders slagsida.
Tursamt nog med hålet åtkomligt då hon låg på styrbordssidan men patentluckorna hade släppt från sina fästen.
Bärgningen blev mycket kompliserad och man tvingades ta hjälp av inhyrda kranar från Tyskland för att lyfta henne.
Den 16:e juni var hon så till sist flott och flöt på egen köl, det skadade slaget var då tätat med formpressade plåtar som skjutits fast på plats av bultpistoler av de tunga dykarna.
Alabama anlände till Finnboda varvet den 20:e Juni och dockade in i flytdocken med hjälp av kranarna som fick lyfta in akterskeppet.
Under de 2 månaderna som bärgningen tog var haveriplatsen befolkad med massor av människor och till och med tullen var engagerad, de satt på vakt natt och dag och bevakade vraket, troligtvis för att förhindra att någon obehörig skulle få för sig att norpa taxfree spriten i fartgets förråd.
Själv var jag mönstrad i Wirens Wiking och vi låg på varvet samtidigt för maskinhaveri, en överfylld panna hade orsakat vattenslag i en cylinder (precis lägligt till midsommarhelgen)
På midsommardagen vandrade jag och Chiefen Möller över till docken för att titta på förödelsen men en vag baktanke fanns om att kolla om slabben var öppen...
En vakt från varvet stod vid landgången och han genomskådade oss direkt: Om ni tror att spritförrådets dörr står på glänt kan jag meddela herrarna att där finns inte ens en kapsyl.
Våra värsta farhågor besannades och vi insåg att ryktet som spridits från timmerbogserarnas
besättningar som väntade väder i Norrtälje var sant.
När Pollux kom in till Norrtälje för att proviantera besöktes aldrig systembolaget....
Vi tittade iallafall in i inredningen och såg den fruktansvärda förödelsen med dy och lera blandat med tjockolja.
Eftersom slabben var stängd och uppdrucken tog vi en sväng ner i docken och beundrade dykarnas fantastiska reparationsjobb på babors slag.
Stackars tullare som aldrig fattade vad som hänt med spriten.
Jag önskar Forumets medlemmar ett gott nytt år
Alabama
- Janne Duczynski
- Posts: 108
- Joined: 03 Jan 2006, 18:31
- Location: Falun
Alabama
- Attachments
-
- Alabama vid den plats hon sjönk.
- Neptunalabama02.jpg (14.69 KiB) Viewed 5055 times
-
- Alabama flyttad in i lotsviken.Lotsutkiken till vänster där tullarna satt
- Neptunalabama01.jpg (16.87 KiB) Viewed 5055 times
-
- I finnboda docken
- img044050.jpg (18.65 KiB) Viewed 5055 times
- Janne Duczynski
- Posts: 108
- Joined: 03 Jan 2006, 18:31
- Location: Falun
Alabama igen
För dom som ännu inte regelbundet hälsar på hos "tugboat lars"
bifogas en länk till en historisk bild dokumentation över bärgningen av Alabama som Anders Omberg välvilligt ställt till förfogande åt Lars.
http://www.tugboatlars.se/Neptunuppdr.htm
bifogas en länk till en historisk bild dokumentation över bärgningen av Alabama som Anders Omberg välvilligt ställt till förfogande åt Lars.
http://www.tugboatlars.se/Neptunuppdr.htm