Pråmen "Scanvik"
Pråmen "Scanvik"
Någon därute som vet var "Scanvik" tagit vägen nuför tiden?
- Attachments
-
- scanvik.jpg (123.8 KiB) Viewed 7238 times
- Arne Timmerling
- Posts: 114
- Joined: 28 Oct 2004, 10:39
jojomensan det stämmer bra det!
3/10 kl 03.15 klippte "Eksund" rätt in i "Scanviks" babords sida i tät tjocka vid S:a Mittgrundet i Södra Kalmarsund.
Vi var på väg från Norrköping till Karlshamn med 750 ton raps ombord när det hände.
"Eksund" var på väg från Karlshamn till Kalmar.
Jag hade vakten på bryggan på "Scanvik" (som styrman) och hade halva vakten kvar när det hände.
Jag purrade skepparen när jag insåg att det aldrig skulle gå klart, alltså en eller två minuter innan smällen.
Det var en klassisk "radar assisted collision".
Den ena girade styrbord och den andra babord.
"Eksund" gick in ca 3 meter i "Scanvik" så det fanns inget vi kunde göra för att rädda henne, last rummet började fyllas omedelbart.
(När "Eksund" vreds loss av framfarten kantrade vi omedelbart.
Vid sjöförklaringen beräknade experterna att det tagit max 3-4 min innan hon gick runt.)
Skepparn lyckades ropa på VHF:n att vi hade kolliderat men kunde aldrig lämna vår position till Stockholm Radio innan han helt enkelt ramlade ut från bryggan när båten kapsejsade, men tack vare att lotsutkiken i Kalmar var bemannad hade vakten där en aning om att vi passerat på sygående.
Vi fick inte med oss någonting förutom en ficklampa som jag lyckades slita till mig när jag skulle purra ut den sovande matrosen och jungmannen.
Matrosen lyckades ta sig ut medan (jungmannen 16 år gammal) möttes av det instormande vattnet och spolades in i mässen.
Han fick tag i ett bord och höll i sig medan allt snurrade runt.
När allt lugnat sig öppnade han helt enkelt en ventil och simmade till ytan.
Under tiden hade vi 3 övriga besättningsmän samlats vid en bit flytande virke och tog för givet att jungmannen blivit kvar ombord när han plötsligt dök upp och frågade vad fan som hade hänt.
"Scanvik" sjönk aldrig utan efter ungefär en halvtimma klättrade vi upp på botten vid skäddan där vi kände lite värme från maskinrummet och satt där i ca en timma innan Kalmar lotsbåt dök upp i tjockan och hittade oss.
"Eksund" letade en liten stund efter oss men hade aldrig uppfattat att vi faktiskt förlist utan hennes skeppare valde att gå upp till Kalmar.
Som Arne säger så vet jag lite om "Eksund" efter olyckan:
1987. Såld till Coralspring Navigation, Ltd, Panama.
1992. Var fartyget inblandad i en vapensmuggling. Fartyget prejades och beslagtogs i Biscaya.
1992. Så sprängdes fartyget och sjönk i Atlanten.
Det finns mycket att läsa om "Eksund" smugglingen på nätet.
kolla den här länken: http://www.berkshirepublishing.com/asse ... nology.pdf
Jag är för övrigt tacksam för att jag inte råkade finnas ombord i henne när hon togs av Fransmännen eftersom jag fått en förfrågan om jag kunde tänka mig att ta henne som skeppare för en resa ner i medelhavet.
Som tur var kunde jag inte pga mitt "riktiga" jobb så det slapp jag vara med om.
"Scanvik" var byggd på Färöarna!
Det byggdes 4 systrar (tror jag) 3 av båtarna förliste den 4:e drabbades av brand men ställdes i ordning igen och seglar ännu nånstans.
Märkligt med en så olycksdrabbad serie va!
"Scanvik" bärgades senare av Röda Bolaget och konverterades till pråm.
Det är från hemkomsten till Nya Varvet bilden kommer.
3/10 kl 03.15 klippte "Eksund" rätt in i "Scanviks" babords sida i tät tjocka vid S:a Mittgrundet i Södra Kalmarsund.
Vi var på väg från Norrköping till Karlshamn med 750 ton raps ombord när det hände.
"Eksund" var på väg från Karlshamn till Kalmar.
Jag hade vakten på bryggan på "Scanvik" (som styrman) och hade halva vakten kvar när det hände.
Jag purrade skepparen när jag insåg att det aldrig skulle gå klart, alltså en eller två minuter innan smällen.
Det var en klassisk "radar assisted collision".
Den ena girade styrbord och den andra babord.
"Eksund" gick in ca 3 meter i "Scanvik" så det fanns inget vi kunde göra för att rädda henne, last rummet började fyllas omedelbart.
(När "Eksund" vreds loss av framfarten kantrade vi omedelbart.
Vid sjöförklaringen beräknade experterna att det tagit max 3-4 min innan hon gick runt.)
Skepparn lyckades ropa på VHF:n att vi hade kolliderat men kunde aldrig lämna vår position till Stockholm Radio innan han helt enkelt ramlade ut från bryggan när båten kapsejsade, men tack vare att lotsutkiken i Kalmar var bemannad hade vakten där en aning om att vi passerat på sygående.
Vi fick inte med oss någonting förutom en ficklampa som jag lyckades slita till mig när jag skulle purra ut den sovande matrosen och jungmannen.
Matrosen lyckades ta sig ut medan (jungmannen 16 år gammal) möttes av det instormande vattnet och spolades in i mässen.
Han fick tag i ett bord och höll i sig medan allt snurrade runt.
När allt lugnat sig öppnade han helt enkelt en ventil och simmade till ytan.
Under tiden hade vi 3 övriga besättningsmän samlats vid en bit flytande virke och tog för givet att jungmannen blivit kvar ombord när han plötsligt dök upp och frågade vad fan som hade hänt.
"Scanvik" sjönk aldrig utan efter ungefär en halvtimma klättrade vi upp på botten vid skäddan där vi kände lite värme från maskinrummet och satt där i ca en timma innan Kalmar lotsbåt dök upp i tjockan och hittade oss.
"Eksund" letade en liten stund efter oss men hade aldrig uppfattat att vi faktiskt förlist utan hennes skeppare valde att gå upp till Kalmar.
Som Arne säger så vet jag lite om "Eksund" efter olyckan:
1987. Såld till Coralspring Navigation, Ltd, Panama.
1992. Var fartyget inblandad i en vapensmuggling. Fartyget prejades och beslagtogs i Biscaya.
1992. Så sprängdes fartyget och sjönk i Atlanten.
Det finns mycket att läsa om "Eksund" smugglingen på nätet.
kolla den här länken: http://www.berkshirepublishing.com/asse ... nology.pdf
Jag är för övrigt tacksam för att jag inte råkade finnas ombord i henne när hon togs av Fransmännen eftersom jag fått en förfrågan om jag kunde tänka mig att ta henne som skeppare för en resa ner i medelhavet.
Som tur var kunde jag inte pga mitt "riktiga" jobb så det slapp jag vara med om.
"Scanvik" var byggd på Färöarna!
Det byggdes 4 systrar (tror jag) 3 av båtarna förliste den 4:e drabbades av brand men ställdes i ordning igen och seglar ännu nånstans.
Märkligt med en så olycksdrabbad serie va!
"Scanvik" bärgades senare av Röda Bolaget och konverterades till pråm.
Det är från hemkomsten till Nya Varvet bilden kommer.