Voj - voj Voima
-
- Posts: 54
- Joined: 08 Sep 2005, 06:56
Voj - voj Voima
Om Christer H menar Voima , ex Runskär, ex Storgrogg, så har jag även besökt dess maskinrum , men det var under tiden med ångmaskin, nu har även den en KHD, men Storgrogg är ett betydligt större fartyg än den Voima som jag var ombord i , i Degerhamn, det kan möjligtvis vara ett systerfaryg till den lilla bogserbåt som visas på bild under denna rubrik.
Vad jag vet så har det funnits minst fem VOIMA. Den första vet jag inget om, men har sett henne på foto, men den andra? var SGOH-9784 ex Birger, Björnen och Per, byggd 1956 vid Nya AB Göteborgs Varv, Göteborg. Hon kom 1978 till Rederi AB Kalmar – Runö, Kalmar men såldes 1982 till Holmens Bruk AB, Hallstavik och blev HALLSTA II. Fanns 2004 hos Fredrik Gernandt, Stockholm som ändrade namnet till RUSTON och 060111 meddelades att hon sålts till Orion un Ko Co Ltd, Lettland. Hon efterträddes av Köpings stads RUNSKÄR ex. Storgrogg (SICR – 8433) till 1986 då denna såldes till Norge. 1991 köpte Kalmar Sjötjänst Thorskogsbygget RUNVIK ex. Bill, Toy, Marcus, Stormqueen, Adolf, Monica, Lennart, Halvard och Tyra och hon blev den fjärde? VOIMA och avlöstes alltså 1994 av Nystadsbygget som nu varit på tapeten. Har det funnits fler?
Bengt Westin
Bengt Westin
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
Så är det nog, men AHTI är systerfartyg till VOIMA, SGYC-14666. Byggd i Nystad. Staffan ringde till mej i går morse och menar att det var VOIMA han besökte på Öland. Den avviker lite grand från AHTI här på bilden, eftersom det fanns ett "skithus" mellan skorstenen och styrhytten. Precis som man ser på bilden av VOIMA.
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
Det torde vara denna:
VOIMA SKWA – 15217
Byggd 1963 vid OY Laivateollisuus AB, Åbo (stål)
23,40 x 6,45 x ?? m – 33 / 23
Maskin: okänd motor på 575 hk
Byggdes för okända. Ägdes 1999 av Sylvi Virtanen, Sauvo som ANIARA då hon inköptes till Sverige i slutet av detta år. Köpare var Rederi AB Kraft i Kalmar för 400 000 FM och båten omdöptes till VOIMA. Registrerades som arbetsfartyg.
VOIMA SKWA – 15217
Byggd 1963 vid OY Laivateollisuus AB, Åbo (stål)
23,40 x 6,45 x ?? m – 33 / 23
Maskin: okänd motor på 575 hk
Byggdes för okända. Ägdes 1999 av Sylvi Virtanen, Sauvo som ANIARA då hon inköptes till Sverige i slutet av detta år. Köpare var Rederi AB Kraft i Kalmar för 400 000 FM och båten omdöptes till VOIMA. Registrerades som arbetsfartyg.
Klippte detta på internet ang. den senaste VOIMA:
FOKUSERAT NÄRINGSLIV
Nyhetsbrev 5
Upplev Kalmar från vattnet
Det var många år sedan Kalmarflundran trafikerade Kalmars vatten. Under sommaren har dock Kalmarbor och besökare återigen kunnat upptäcka Kalmar från vattnet. Destination Kalmar har låtit iordningställa en rundtursbåt som utgått från Gästhamnen, förbi Varvsholmen och under broarna i Systraströmmen. Vid gynnsamma väderoch
vattenförhållanden har turen även gått ut i Slottsfjärden. Inför nästa säsong är förhoppningen att rundtursbåten skall trafikera Kalmars inre vatten hela sommarhalvåret.
Nyrenoverade sightseeingbåten Voima har gått turer som passerat bl.a. Ölandsbron, Varvsholmen, Grimskär och gamla och nya hamnen. -Säsongen gått över förväntan och redan i vinter ska vi sätta igång med marknadsföring mot grupper och företag inför nästa säsong, säger Roland Oscarsson på Rederi AB Kraft Kalmarsund.
Renoveringen har krävt stora finansiella investeringar men optimism inför nästa säsong finns hos rederiet som hoppas kunna utveckla verksamheten än mer. Exempelvis finns planer att göra Voima mer handikappsanpassad
FOKUSERAT NÄRINGSLIV
Nyhetsbrev 5
Upplev Kalmar från vattnet
Det var många år sedan Kalmarflundran trafikerade Kalmars vatten. Under sommaren har dock Kalmarbor och besökare återigen kunnat upptäcka Kalmar från vattnet. Destination Kalmar har låtit iordningställa en rundtursbåt som utgått från Gästhamnen, förbi Varvsholmen och under broarna i Systraströmmen. Vid gynnsamma väderoch
vattenförhållanden har turen även gått ut i Slottsfjärden. Inför nästa säsong är förhoppningen att rundtursbåten skall trafikera Kalmars inre vatten hela sommarhalvåret.
Nyrenoverade sightseeingbåten Voima har gått turer som passerat bl.a. Ölandsbron, Varvsholmen, Grimskär och gamla och nya hamnen. -Säsongen gått över förväntan och redan i vinter ska vi sätta igång med marknadsföring mot grupper och företag inför nästa säsong, säger Roland Oscarsson på Rederi AB Kraft Kalmarsund.
Renoveringen har krävt stora finansiella investeringar men optimism inför nästa säsong finns hos rederiet som hoppas kunna utveckla verksamheten än mer. Exempelvis finns planer att göra Voima mer handikappsanpassad