Vilken pråm är i sjönöd.
-
- Posts: 54
- Joined: 08 Sep 2005, 06:56
Vilken pråm är i sjönöd.
I en skrift " Sjöräddning i Sverige", utgiven av Sjöfartsverket 1971, finns ett foto där Räddningskryssaren " Grängesberg" i tämligen grov sjö , undsätter en bemannad pråm som slitit sig, pråmen har båda bogankarena ute, och man kan se botten en bit förifrån i den starka sjöhävningen, pråmen är troligen en av de större "Oaxen" pråmarna, känner någon till något om detta äventyr, som sagt boken är utgiven 1971 , så händelsen borde ägt rum kanske i under -60 talet.
- Magnus Wadell
- Administratör
- Posts: 366
- Joined: 28 Oct 2004, 11:22
- Contact:
-
- Posts: 92
- Joined: 22 Dec 2005, 21:13
- Location: Grödinge
-
- Posts: 64
- Joined: 18 Dec 2005, 22:14
- Location: Jarl Larsson
Grängesberg kom till Holmön 1958 och stationen låg i Byviken.
Så räddnings uppdraget måste ha varit -58 till -60 möjligen något år senare. Har ett minneav at det var den gamle legendare Jansson som var rädningsskeppare. Kan finnas i MSF arkiv om vi har SSRS årböcker från den tiden. Återkommer om jag finner något.
Så räddnings uppdraget måste ha varit -58 till -60 möjligen något år senare. Har ett minneav at det var den gamle legendare Jansson som var rädningsskeppare. Kan finnas i MSF arkiv om vi har SSRS årböcker från den tiden. Återkommer om jag finner något.
-
- Posts: 54
- Joined: 08 Sep 2005, 06:56
Det finns ingen text till bilden, det finns flera bilder/fotos, på fartyg i sjönöd och sjunkande tillstånd, utan text, de får nog anses vara ett komplement till den allmänna informationen om Svensk sjöräddningstjänst, bilden är troligen tagen uppe i Bottenviken /Kvarken med tanke på att det är " Grängesberg" som assisterar pråmen, och Gb gick inte söderut förrän hamnara i norr stängdes för vinteruppehållet. historien borde finnas i sjöräddningssällskapets årsberättelse men jag saknar dessa böcker före 1971.
- Kent Olsson
- Posts: 101
- Joined: 07 Oct 2005, 18:19
- Location: Säffle
- Contact:
Från Sjöräddningssällskapets årsbok 1960.
Holmön.
27 augusti.
På morgonen fått larm över Härnösands radio, att bogserbåten "Oaxen IV" förlorat sitt släp, 3 pråmar, nordost om Bjuröklubb. Gick omedelbart dit och ankom kl. 1630. NNV-lig vind 20 sekundmeter och mulet. Det visade sig då att 2 av pråmarna med 8 man ombord var på drift ut i Bottenviken. Gjorde ett par försök att taga folket ombord, men som vinden friskade ytterligare och det mörknade beslöt vi vänta till dager.
28 augusti.
NNV-lig vind 30 sekundmeter och snöblandat regn. Kl. 0805 sprang drivankarkättingen för pråmen "Oaxen 31" och samtidigt även wiren mellan denna och "Stenbiten". "Stenbiten" fick ut ett ankare, medan den andra pråmen drev vidare med 2,5-3 knops fart mot den Finska kusten. Vi bordade den då flera gånger och folket, 5 man hoppade över till oss. Vid första bordningen förlorat samtliga fendrar. Under tiden hade m/s "Elgaren" kommit till platsen. Detta fartyg lade sig i lovart och släppte ut något olja för att dämpa sjön och sedan bordade vi "Stenbiten" och fick även dennas besättning 3 man. Därefter gick vi till Ratan, dit vi kom kl. 1330. Åter till stationen kl. 1800. Fått en del plåtskador i bordläggningen på babordsidan. Dock ej några läckor.
Holmön.
27 augusti.
På morgonen fått larm över Härnösands radio, att bogserbåten "Oaxen IV" förlorat sitt släp, 3 pråmar, nordost om Bjuröklubb. Gick omedelbart dit och ankom kl. 1630. NNV-lig vind 20 sekundmeter och mulet. Det visade sig då att 2 av pråmarna med 8 man ombord var på drift ut i Bottenviken. Gjorde ett par försök att taga folket ombord, men som vinden friskade ytterligare och det mörknade beslöt vi vänta till dager.
28 augusti.
NNV-lig vind 30 sekundmeter och snöblandat regn. Kl. 0805 sprang drivankarkättingen för pråmen "Oaxen 31" och samtidigt även wiren mellan denna och "Stenbiten". "Stenbiten" fick ut ett ankare, medan den andra pråmen drev vidare med 2,5-3 knops fart mot den Finska kusten. Vi bordade den då flera gånger och folket, 5 man hoppade över till oss. Vid första bordningen förlorat samtliga fendrar. Under tiden hade m/s "Elgaren" kommit till platsen. Detta fartyg lade sig i lovart och släppte ut något olja för att dämpa sjön och sedan bordade vi "Stenbiten" och fick även dennas besättning 3 man. Därefter gick vi till Ratan, dit vi kom kl. 1330. Åter till stationen kl. 1800. Fått en del plåtskador i bordläggningen på babordsidan. Dock ej några läckor.
- Attachments
-
- Grängesberg.jpg (55.1 KiB) Viewed 12204 times
-
- Posts: 92
- Joined: 22 Dec 2005, 21:13
- Location: Grödinge
-
- Posts: 92
- Joined: 22 Dec 2005, 21:13
- Location: Grödinge
- Lars Johnson
- Posts: 218
- Joined: 14 Jun 2005, 22:39
- Location: Skogås
- Contact:
-
- Posts: 92
- Joined: 22 Dec 2005, 21:13
- Location: Grödinge
Tack! Ni fantastiska män med Era bogserbåtskunskaper
pråmtrafiken var ju omfattande under den tidsperioden
växte upp på norra Gotland och stog många gånger på stranden
med en önskan att få följa med
Nu blev det med andra pråmar och kranar som jag hade förmånen
att få följa med.
Då väntar på att Lars får igång sin dator och att det som vanligt kommer fakta om 4;rans öde
Tack!
pråmtrafiken var ju omfattande under den tidsperioden
växte upp på norra Gotland och stog många gånger på stranden
med en önskan att få följa med
Nu blev det med andra pråmar och kranar som jag hade förmånen
att få följa med.
Då väntar på att Lars får igång sin dator och att det som vanligt kommer fakta om 4;rans öde
Tack!
Så här ungefär:
OAXEN IV SJGK - 8804 (24/10 1946)
Byggd 1926 vid Framnes Mek. Verksted A/S, Sandefjord Nb 103 (Stål)
35,96 x 7,05 x 4,08 m - 276,49 / 43,61 (MB 1946)
Maskin: Varvets Tripple ångmaskin, (14"-22"-37" x 24") på 470 eff. hk / 800 Ind.hkr
Byggdes som valfångsfartyg för Aktieselskapet Ørnen, Sandefjord och döptes till HAUKEN, men köptes 1930 av Thor S. Dahl, Sandefjord. Rekvirerades av norska staten 1940 och ombyggdes till patrullbåt. Opererade bl.a. vid Västindiska öarna under beteckningen FY 1754 H. Repatrierad 1945 och lades upp i Sandefjord varifrån hon köptes den 14 mars 1946 för 110 000 kr av AB Karta & Oaxen Kalkbruk, Stockholm, som byggde om båten till bogserbåt vid Kockums Mek. Verkstad samma år. Omdöptes därefter till OAXEN IV. Grundstötte vid skäret Gubben i Sundsvallsbukten den 14 april 1948 pga av stark strömsättning. Vattenfylldes och sjönk delvis, men bärgades av Neptuns POSEIDON dagen därpå.
Förvärvades den 25 april 1961 för 135 000 kr av Partred. Erik Julius Norgren (samt Lars-Erik Gunno och Nils Erik Lage Nordgren), Järved och omdöptes till MALMVIK. Sedan Erik Norgren avlidit 1963 övertogs redarskapet den 25 jan 1963 av Lars Erik Gunno Nordgren, Örnsköldsvik, men 1967 var det slutbogserat och den 14 juni detta år såldes båten till AB Persöner, Ystad sedan hon legat upplagd ganska länge. Bogserades till Ystad tillsammans med PER VIKTOR i kroken på TRYGG-Stockholm i juni 1967. Skrotad samma år.
OAXEN IV SJGK - 8804 (24/10 1946)
Byggd 1926 vid Framnes Mek. Verksted A/S, Sandefjord Nb 103 (Stål)
35,96 x 7,05 x 4,08 m - 276,49 / 43,61 (MB 1946)
Maskin: Varvets Tripple ångmaskin, (14"-22"-37" x 24") på 470 eff. hk / 800 Ind.hkr
Byggdes som valfångsfartyg för Aktieselskapet Ørnen, Sandefjord och döptes till HAUKEN, men köptes 1930 av Thor S. Dahl, Sandefjord. Rekvirerades av norska staten 1940 och ombyggdes till patrullbåt. Opererade bl.a. vid Västindiska öarna under beteckningen FY 1754 H. Repatrierad 1945 och lades upp i Sandefjord varifrån hon köptes den 14 mars 1946 för 110 000 kr av AB Karta & Oaxen Kalkbruk, Stockholm, som byggde om båten till bogserbåt vid Kockums Mek. Verkstad samma år. Omdöptes därefter till OAXEN IV. Grundstötte vid skäret Gubben i Sundsvallsbukten den 14 april 1948 pga av stark strömsättning. Vattenfylldes och sjönk delvis, men bärgades av Neptuns POSEIDON dagen därpå.
Förvärvades den 25 april 1961 för 135 000 kr av Partred. Erik Julius Norgren (samt Lars-Erik Gunno och Nils Erik Lage Nordgren), Järved och omdöptes till MALMVIK. Sedan Erik Norgren avlidit 1963 övertogs redarskapet den 25 jan 1963 av Lars Erik Gunno Nordgren, Örnsköldsvik, men 1967 var det slutbogserat och den 14 juni detta år såldes båten till AB Persöner, Ystad sedan hon legat upplagd ganska länge. Bogserades till Ystad tillsammans med PER VIKTOR i kroken på TRYGG-Stockholm i juni 1967. Skrotad samma år.
-
- Posts: 54
- Joined: 08 Sep 2005, 06:56
Tack för alla svar och bilder.
Vilken oerhörd samlad kompetens det finns inom detta område, en liten text med bildbeskrivning, kan ge så kompletta svar från Er alla. Tänk om det ginge att få konsultarvode för dylikt, men det kanske kommer . Tack iallafall /Staffan.