Vilken maskin hade bogs. Östersjön
-
- Posts: 54
- Joined: 08 Sep 2005, 06:56
Vilken maskin hade bogs. Östersjön
Bogs. Östersjön, den var verksam under 1950--60 talet och ägdes av Folke Hållander i Ö-vik, i början av -50 talet motorioserades den, maskinen var beg. och kom från något krigsfartyg , möjligen något invasionsfartyg under 2:a V-kriget., det var en rejäl koloss om ca 660 hk. enligt tid. skeppslista.
-
- Posts: 64
- Joined: 18 Dec 2005, 22:14
- Location: Jarl Larsson
vilken maskin hade bogs. Östersjön
Har för mig att hon hade en Sulzer 2 taktare. Såg i tugboatlars fakta om Östersjön att Folke Hållander född 1909 skulle vara son till Per Claes Hållander född i kring år 1900. Mig veterligt så var dom kusiner. Båda var födda och uppvuxna i Grundsunda församling V-norrland.
Av någon anledning var det ovanligt många utav bogserbåtsskepparna som härstammade just ifrån Grundsunda.
Av någon anledning var det ovanligt många utav bogserbåtsskepparna som härstammade just ifrån Grundsunda.
-
- Posts: 64
- Joined: 18 Dec 2005, 22:14
- Location: Jarl Larsson
Östersjöns maskineri
Har tittat i lloyds register 1961-62.
Där står följande om Östersjöns maskineri Oil engine 2 SA 6 cy. 300x570 Emade 45 refitted 50. Masch. Giesseri A:G Ldwghfn.
Där står följande om Östersjöns maskineri Oil engine 2 SA 6 cy. 300x570 Emade 45 refitted 50. Masch. Giesseri A:G Ldwghfn.
-
- Posts: 73
- Joined: 29 Jan 2005, 15:43
- Location: Tromsø, Norway
Såvitt jag vill minnas var olika generationer av familjen Hållander aktiva i timmerbogseringen så länge som den verksamheten existerade. Jag vill också minnas att de byggde minst en båt som nybygge. Tänker då på "Gibb", som ansågs vara en av de allra bästa och effektiva timmerdragarna. Den blev senare hamnbogserare i Söderhamn (tror jag).
Men de försvann ur verksamheten i takt med att timmerdragningen sakta men säkert lades ned. Sista åren var det bara MoDo med "Kempe" och "Frans Michael" och Wibergs med "Kronö" som drog. Och då seglade jag ihop med en av Hållanderfamiljen som övervintrade som styrman i MoDo.
Men de försvann ur verksamheten i takt med att timmerdragningen sakta men säkert lades ned. Sista åren var det bara MoDo med "Kempe" och "Frans Michael" och Wibergs med "Kronö" som drog. Och då seglade jag ihop med en av Hållanderfamiljen som övervintrade som styrman i MoDo.
Ex; 1891 VIKING, 1938 ÖSTERSJÖN
Ex; 1891 VIKING, 1938 ÖSTERSJÖN
Registered: LR66-67:526643
(SWE)ON 968
202 GRT, 75 NRT, (98.7'x22.1'x7.9')
Hull: iron,
Machinery:1 scr, steam
Re-engined 1950 diesel 2tew 6cyl (1944) Sulzer, 600bhp, sp 11kn
VIKING
1891: Built by "Motala Co" at Oscarshamn (SWE)
1891: Delivered to ??
1938: To Folke Hallander at Örnsköldsvik (SWE), renamed ÖSTERSJÖN
(SWE flag, regd Örnsköldsvik, ON 968, c/s SHGU)
1950: Re-engined diesel 2tew 6cyl (1944) Sulzer, 600bhp
1966: Still in service
Fate unknown[/b]
Registered: LR66-67:526643
(SWE)ON 968
202 GRT, 75 NRT, (98.7'x22.1'x7.9')
Hull: iron,
Machinery:1 scr, steam
Re-engined 1950 diesel 2tew 6cyl (1944) Sulzer, 600bhp, sp 11kn
VIKING
1891: Built by "Motala Co" at Oscarshamn (SWE)
1891: Delivered to ??
1938: To Folke Hallander at Örnsköldsvik (SWE), renamed ÖSTERSJÖN
(SWE flag, regd Örnsköldsvik, ON 968, c/s SHGU)
1950: Re-engined diesel 2tew 6cyl (1944) Sulzer, 600bhp
1966: Still in service
Fate unknown[/b]