Trident
- Lars Johnson
Trident
Trident heter den här båten. Vad vet man om den?
Lasse
Lasse
- Attachments
-
- 060501.jpg (35.2 KiB) Viewed 14412 times
- Lars Johnson
- Arne Balderud
Jag var med och byggde sju av dessa 200-båtar på Lunde Varv i början av 1970-talet. Det jag minns var att styrhytten hade 8 mm pansarplåt på sidorna och i fronten, men 3 mm olegerad plåt i akterskottet. Jag har senare förstått att det var därför att svenska soldater till sjöss aldrig vänder ryggen åt fi. Ej fika, blott valla kunde han - eller hur det nu var.
Bw
Bw
-
Efter turen med Ragvald i söndags satt vi och drog skepparhistorier och då fick jag höra en rolig berättelse om en 200-båt under tiden kronan körde med dem.
Efter att ha gått på en grynna där propellrarna troligen var väck togs båten upp på ett privat varv som råkade ligga närmast. På slipen låg båten märkligt baktung och ingen förstod vad som var fel. Men när den kom upp ur spat förstod man.
De tre propelleraxlarna hade lindat sig runt en stor sten (toppen på grynnan) som nu följde med upp på land.
Efter att axlarna skurits av och stenen landat på marken konsaterades att stenen vägde äver ett ton!!
Efter att ha gått på en grynna där propellrarna troligen var väck togs båten upp på ett privat varv som råkade ligga närmast. På slipen låg båten märkligt baktung och ingen förstod vad som var fel. Men när den kom upp ur spat förstod man.
De tre propelleraxlarna hade lindat sig runt en stor sten (toppen på grynnan) som nu följde med upp på land.
Efter att axlarna skurits av och stenen landat på marken konsaterades att stenen vägde äver ett ton!!

-
-
-
Re: Trident
Hej på er alla!
Försökte skriva ett svar på frågan om Trident men... nu kanske det blir dubbelt!
Helt ny här!
Trident är f.d 265, byggd på Lundevarv -76 (kanske av BW?)
3st Scania DSI11:or.
Fungerar alldeles utmärk,dock kanske inte en högsjöbåt.
Just nu på går renovering o Hyttbygge efter att jag kört henne i ett par år i orginalskick.
Fam börjar tycka att det är trångt i styrhytten vid dåligt väder?
Ligger på världens bästa grabbställe, Högmarsö Varv (Både båtar, skrot, resturang, skärgårdsmiljö!
Försökte skriva ett svar på frågan om Trident men... nu kanske det blir dubbelt!

Trident är f.d 265, byggd på Lundevarv -76 (kanske av BW?)
3st Scania DSI11:or.
Fungerar alldeles utmärk,dock kanske inte en högsjöbåt.
Just nu på går renovering o Hyttbygge efter att jag kört henne i ett par år i orginalskick.
Fam börjar tycka att det är trångt i styrhytten vid dåligt väder?
Ligger på världens bästa grabbställe, Högmarsö Varv (Både båtar, skrot, resturang, skärgårdsmiljö!