Ett Danskt fartyg sjönk mellan Gotland och Västervik kl. sex i morse.
Detta efter stt ha kolliderat med Svenka Tinto i tät dimma.
Är det inte set ena så är det de andra sa fl-----.
Är det radarn eller John Blund som styrt?
Mer att läsa WWW.helagotland.se
fartyg sjönk---
- Tomas Olsson
- Posts: 44
- Joined: 28 Sep 2005, 02:05
- Location: Sandarne
Re: fartyg sjönk---
Vänta med komentarer tills du vet vad som hänt, vi kan vara glada att ingen skadats.silver top wrote:Ett Danskt fartyg sjönk mellan Gotland och Västervik kl. sex i morse.
Detta efter stt ha kolliderat med Svenka Tinto i tät dimma.
Är det inte set ena så är det de andra sa fl-----.
Är det radarn eller John Blund som styrt?
Mer att läsa WWW.helagotland.se
Mvh
Tomas.
-
- Posts: 64
- Joined: 18 Dec 2005, 22:14
- Location: Jarl Larsson
fartyg sjönk
Det var mer en fråga än ett påstående. Det är snart varje vecka det händer sjöolyckor numera. Är det arbetstiderna som tar ut sin rätt eller är det tekniken som luras. Jag håller med dig i sak att man får vara glad att ingen kom till skada. men det var redan klart när jag skrev mitt inlägg.
Det är trots allt oroande många olyckor på så kort tid. Utredningar i sådana här fall kommer säkert att ta lång tid. Om det överhuvud taget går att faställa orsaken. Förhoppningsvis kan det ge oss lärdom i framtiden.
Det är trots allt oroande många olyckor på så kort tid. Utredningar i sådana här fall kommer säkert att ta lång tid. Om det överhuvud taget går att faställa orsaken. Förhoppningsvis kan det ge oss lärdom i framtiden.
Håller med om att det har varit väldigt många olyckor det sista.
Första frågan är väl om det bara är så att medierapporteringen varit större sista tiden?
Och den andra är förstås vad för typ av fartyg som råkar illa ut, utan att veta något om just det specifika fallet, så har det ju varit en del fartyg med mer eller mindre bekväm flagg som råkat illa ut tex.
http://www.parismou.org
Paris MOU har mycket information om hamnstatskontroller, och listar flaggstater med dålig statistik etc. Mycket intressant finns att läsa där.
Första frågan är väl om det bara är så att medierapporteringen varit större sista tiden?
Och den andra är förstås vad för typ av fartyg som råkar illa ut, utan att veta något om just det specifika fallet, så har det ju varit en del fartyg med mer eller mindre bekväm flagg som råkat illa ut tex.
http://www.parismou.org
Paris MOU har mycket information om hamnstatskontroller, och listar flaggstater med dålig statistik etc. Mycket intressant finns att läsa där.
- Magnus Wadell
- Administratör
- Posts: 366
- Joined: 28 Oct 2004, 11:22
- Contact:
- Tomas Olsson
- Posts: 44
- Joined: 28 Sep 2005, 02:05
- Location: Sandarne
-
- Posts: 64
- Joined: 18 Dec 2005, 22:14
- Location: Jarl Larsson
fartyg sjönk
Jag har bara citerat massmedia Det är inte bara mittnytt som har tagit ipp saken.Det är bara att gå in på vebben och söka. Jag litar på att myndigheter och massmedia är objektiva. Vad man har vatten kokaren på olika fartyg har jag inte en aning om.
- Tomas Olsson
- Posts: 44
- Joined: 28 Sep 2005, 02:05
- Location: Sandarne
-
- Posts: 64
- Joined: 18 Dec 2005, 22:14
- Location: Jarl Larsson
fartyg sjönk
Jag är inte större karl än att jag ka be så mycket om ursäkt för mina första utalanden. Man blir så frustrerad när man gång efter annan ser och hör om olyckorn som har varit den här vintern. Vad fartyget är för landsman är egalt.
Det är tragisk icke minst för Kent Erik Nordgren och hans rederi med personal. Jag är tillräckligt gammal för att veta hur det startade i väldigt liten skala inom familjen på Malmön, för att sakta men säkert växa till det kända rederi det är i dag.
Vad gäller Kustbevakninge kan du läsa på deras hemsida vad dom har för uppdrag. Men använd det inte som slagträ mot mig, det är ett sedan flera år ett avslutat kapitel för min del.
Numera sitter jag ibland under en korkek, men för tillfället läser jag statusrapporten för s/s Primus och tar mig för pannan hur i hvetet det skall gå att få fram pengar till klassningen. För övrigt tycker ja att det inte finns så mycket mer att gräla om i frågan om Tinto, så jag avslutar detta härmed
Det är tragisk icke minst för Kent Erik Nordgren och hans rederi med personal. Jag är tillräckligt gammal för att veta hur det startade i väldigt liten skala inom familjen på Malmön, för att sakta men säkert växa till det kända rederi det är i dag.
Vad gäller Kustbevakninge kan du läsa på deras hemsida vad dom har för uppdrag. Men använd det inte som slagträ mot mig, det är ett sedan flera år ett avslutat kapitel för min del.
Numera sitter jag ibland under en korkek, men för tillfället läser jag statusrapporten för s/s Primus och tar mig för pannan hur i hvetet det skall gå att få fram pengar till klassningen. För övrigt tycker ja att det inte finns så mycket mer att gräla om i frågan om Tinto, så jag avslutar detta härmed