Hästkrafter
Hästkrafter
Det händer ganska ofta att man ser olika uppgifter om hk på motorer. Tex så har Olympia 9350 fått 270 hk av en uppgiftslämnare medan en annan lämnat uppgift om 360 eff.hk. Det är ju rätt stor skillnad. I båda fallen säger man Alphadiesel 6-cyl. Hon byggdes 1952 som Råfors av Råå och kom till Skärhamn 1959 som Olympia. Först därefter och i samband med förlängning byttes motorn och då är det samma sak igen I SL 1973 står 545 eff.hk. medan en annan uppgiftslämnare som hänvisar till Lloyd New Entries 1968 säger 7-cyl 700 hk. Också här är det stor skillnad. Det skulle vara intressant att veta vad det står i SL 1955 och 1968 tex om någon har tillgång till dessa.
Re: Hästkrafter
Imar vad tror du om det skulle kunna vara så att man sammanblandat kW med hk. Tex 270 kW är ca 367 hk... Då skulle man visserligen enligt praxis avrundat uppåt men man vet ju aldrig om någon avrundat nedåt. Jag säger inte att det är så men en möjlighet.
Sedan har vi tex sådana där begränsningar såsom exempelvis 736 kW som finns för att begränsa bemanningen. Att styrkan tar höjd på ett speciellt regelverk. Så ta alltid en uppgift på styrka med en viss nypa salt.
Sedan har vi tex sådana där begränsningar såsom exempelvis 736 kW som finns för att begränsa bemanningen. Att styrkan tar höjd på ett speciellt regelverk. Så ta alltid en uppgift på styrka med en viss nypa salt.
Fredrik Ahlman
Re: Hästkrafter
I B&W Alpha diesels broschyrer står att den 6-cylindriga motorn var på 360 ehk och den 7-cylindriga på 700 ehk. Vad sedan rederiet har valt att uppge beror inte på motorns effekt utan, som Kapstans säger, på andra orsaker. När Råfors byggdes 1952, så var kilowatt inte aktuella.
Last edited by Torsten H on 07 Nov 2018, 16:57, edited 1 time in total.
Re: Hästkrafter
Tack Torsten för fin info. Jag vet att ibland har man sett charterunderlag för fartyg där man blandat enheterna rätt väl och då har de ju alltid ett förbehåll att uppgifterna kan skilja sig något mot verkligheten.
Fredrik Ahlman