Slip o Dockfrossa
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
Slip o Dockfrossa
Så här i vintertider när många båtar o fartyg ligger upplagda är det väl dax att alla här på repet tar o ger er ut och båtologa vid närmaste slip eller docka, Smygehuk till Happaranda.
Fyll på med bilder här så korar vi en vinnarbild till julafton!
Jag öppnar med en gammal dam, nästan helt nitad under kjolen. Sandön.
Fyll på med bilder här så korar vi en vinnarbild till julafton!
Jag öppnar med en gammal dam, nästan helt nitad under kjolen. Sandön.
-
- Posts: 91
- Joined: 22 Sep 2011, 06:43
Re: Slip o Dockfrossa
En lite mindre båt och slip.
Re: Slip o Dockfrossa
En bild från Ragnhildsborg. TUNIA och STYRESHOLM ligger uppe för vintern.
Fotot togs för ca två veckor sedan då det var lite snö här.
Fotot togs för ca två veckor sedan då det var lite snö här.
-
- Posts: 5
- Joined: 20 Sep 2006, 19:41
- Location: Pargas, Finland
- Contact:
Re: Slip o Dockfrossa
Nog kunde ni bygga skrov i Sverige för 60 år sedan. Däremot börjar det vara sorgligt klent med aftermarket vad gäller Nydqvist&Holm, KaMeWa samt Scania.
Re: Slip o Dockfrossa
Fina bilder på bogserare med isbrytande stäv. Jag tror aldrig dessa nämnda tillverkare kunde föreställa sig att deras produkter skulle bli så långlivade som de faktiskt blev. Men visst det är beklagligt att man inte håller med delar. Du får söka lyckan hos Fornaes, Smedegaarden, Jatob eller Fosen om det huggs upp något objekt är jag rädd.
Fredrik Ahlman
-
- Posts: 5
- Joined: 20 Sep 2006, 19:41
- Location: Pargas, Finland
- Contact:
Re: Slip o Dockfrossa
Jo, de Svenska isbrytande bogserbåtarna från 1900 talet var sällsynt lyckade, i synnerhet just för isbrytning. Till hamnassistans börjar dom väl vara lite förlegade men just på brytningsfronten är de svårslagna om man tar i beaktande maskinstyrkan.
Formen på skroven var väldigt lyckade, dom går bra i isen och är lättmanövrerade i hamnarna. Drar man på lite fart så får man ett rejält svall att bryta med.
Ska se om jag kan gräva fram några bilder från dockningen av Bamse i somras, skrovet hade då 100 år fullt. Byggdes 1916. Tror att dom här överlevt pga att skroven från början var rejält överdimensionerade vad gäller hållfasthet.
Tyvärr är dessa delar nånting som inte verkar finnas hos nämda skrotar heller, i synnerhet Nohab delarna är som damsugna från marknaden. Om nån har tips om var man kunde få köpa dylika tas de tacksamt emot.
Formen på skroven var väldigt lyckade, dom går bra i isen och är lättmanövrerade i hamnarna. Drar man på lite fart så får man ett rejält svall att bryta med.
Ska se om jag kan gräva fram några bilder från dockningen av Bamse i somras, skrovet hade då 100 år fullt. Byggdes 1916. Tror att dom här överlevt pga att skroven från början var rejält överdimensionerade vad gäller hållfasthet.
Tyvärr är dessa delar nånting som inte verkar finnas hos nämda skrotar heller, i synnerhet Nohab delarna är som damsugna från marknaden. Om nån har tips om var man kunde få köpa dylika tas de tacksamt emot.
Re: Slip o Dockfrossa
Det enda utan att låta specialtillverka till skyhög kostnad är då möjligen att söka köpa reservdelsmaskin på internationella skeppsupphuggarmarknaden. Det finns aktörer som säljer maskiner och delar kring Aliaga, Alang och Gadani Beach. Lite detektivjobb på nätet men det brukar gå att finna det mesta.
Trevligt om du vill bidra med fler bilder på bogserare och coasters.
Trevligt om du vill bidra med fler bilder på bogserare och coasters.
Fredrik Ahlman
-
- Posts: 5
- Joined: 20 Sep 2006, 19:41
- Location: Pargas, Finland
- Contact:
Re: Slip o Dockfrossa
Bamse på Algots varv / slipen i Mariehamn sommaren 2016. Byggd 1916 på Bergsunds, Stockholm. Moderniserad och ombyggd i repriser, fick dieselmotor 1964, var då för övrigt Finlands kraftigaste dieselbogserare.
Blästring är tyvärr inte tillåten på området längre varför resultatet visuellt inte är riktigt så tilltalande som Björns bilder från Tallinn.
Men prissättningen är moderat och killarna bakom slipen ger verkligen allt för kunden. Så om man räknar med att enbart behöva torrsätta för bottenbesiktning och lättare underhåll är Mariehamn ett bra alternativ för mindre farkoster.
Bilder av våra nuvarande och tidigare coasters på dock har jag i massvis, frågan är bara om nån är intresserad av att se torrlagda lastlådor.
Blästring är tyvärr inte tillåten på området längre varför resultatet visuellt inte är riktigt så tilltalande som Björns bilder från Tallinn.
Men prissättningen är moderat och killarna bakom slipen ger verkligen allt för kunden. Så om man räknar med att enbart behöva torrsätta för bottenbesiktning och lättare underhåll är Mariehamn ett bra alternativ för mindre farkoster.
Bilder av våra nuvarande och tidigare coasters på dock har jag i massvis, frågan är bara om nån är intresserad av att se torrlagda lastlådor.
Re: Slip o Dockfrossa
Det är kul med bogserbåtsbilder och lite information kring objekten. Speciellt de lite äldre båtarna är en kick. Men finska coasters ser vi definitivt för lite av i våra olika forum. Alla fartyg är ju egentligen flytande lastlådor. Coastern är viktig. Jag tror på ett uppsving för den. Om du vill får du gärna dela med dig.
Fredrik Ahlman
-
- Posts: 91
- Joined: 22 Sep 2011, 06:43
Re: Slip o Dockfrossa
Här är bogserbåten Rolf på slipen hos Gothenius i Gbg 2012.
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
- Klas Andersson
- Posts: 467
- Joined: 22 Apr 2008, 14:41
- Location: Götene
Re: Slip o Dockfrossa
Sjötorp December 2016
inte mycket aktivitet ! bara på SIAM af Hälsö !!verkar det hänt något !
Stackars Conrad som verkligen behövt omvårdnad ,verkar ingen jobbat på sen indockningen ......
inte mycket aktivitet ! bara på SIAM af Hälsö !!verkar det hänt något !
Stackars Conrad som verkligen behövt omvårdnad ,verkar ingen jobbat på sen indockningen ......
Mvh Klas
- Klas Andersson
- Posts: 467
- Joined: 22 Apr 2008, 14:41
- Location: Götene
Re: Slip o Dockfrossa
Lite "annorlunda " slipdragning i Hällekis 2006 !
ägaren drog halft upp DRAGÖ med en grävmaskin .mm!
Vill minnas munter har bilder på spektakelt ?bla blev en militär bärgningsbil knäckt
tyvärr så blev väl hela aktern vattenfylld ....
eftersom man såg rakt ut ! i rosthålen under relingen i aktern !shit happends .....
ägaren drog halft upp DRAGÖ med en grävmaskin .mm!
Vill minnas munter har bilder på spektakelt ?bla blev en militär bärgningsbil knäckt
tyvärr så blev väl hela aktern vattenfylld ....
eftersom man såg rakt ut ! i rosthålen under relingen i aktern !shit happends .....
Mvh Klas
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
Re: Slip o Dockfrossa
Kul att Micke orkar med sitt livs mission med Siam. Energiskt!
Ja vågar sätta något på att Conrad inte dockar ut till våren..
Ja vågar sätta något på att Conrad inte dockar ut till våren..