Köpmannehamn
Re: Köpmannehamn
Fredrik Ahlman
- Klas Andersson
- Posts: 467
- Joined: 22 Apr 2008, 14:41
- Location: Götene
Re: Köpmannehamn
Har dålig koll på hur långt upp i Norge som Norges kanaler går...... men man kan väl komma till Otteid ?
MEN Dalslands Kanal har ju faktist redan förbindelse med Norge ! Gränsen går ju i mitten av Stora Lee på ett ställe !
så med båt kan man redan nu ta sig upp genom Dalslands Kanal och gå iland i Norge !
så i princip så är det Norrbaggarnas sak att förbinda sina kanaler med Stora Lee
det ställe som en eventuell förbindelse skulle kunna göras "enkelt" är ju en bra bit in i Norge !
Så "m/s munter" , mina eventuella lottvinster lägger jag på något annat !
såvida man inte kommer på den lysande iden att ge våra "nyanlända" medborgare spade och hacka !
och sätta dom i arbete ......... då kanske dom blir för trötta för att slåss -jävlas och mörda svenska medborgare.
MEN Dalslands Kanal har ju faktist redan förbindelse med Norge ! Gränsen går ju i mitten av Stora Lee på ett ställe !
så med båt kan man redan nu ta sig upp genom Dalslands Kanal och gå iland i Norge !
så i princip så är det Norrbaggarnas sak att förbinda sina kanaler med Stora Lee
det ställe som en eventuell förbindelse skulle kunna göras "enkelt" är ju en bra bit in i Norge !
Så "m/s munter" , mina eventuella lottvinster lägger jag på något annat !
såvida man inte kommer på den lysande iden att ge våra "nyanlända" medborgare spade och hacka !
och sätta dom i arbete ......... då kanske dom blir för trötta för att slåss -jävlas och mörda svenska medborgare.
Mvh Klas
Re: Köpmannehamn
Det rör tydligen bara en sträcka om 160 meter så det är ju inget helt orimligt projekt att schakta bort för att göra det möjligt utan lyft att segla runt och som bonus blir ju då hela Bohuslän en ö.
Fredrik Ahlman
Re: Köpmannehamn
Köpte en triss, men det blev bara 60 SEK , vart skall jag skicka kulorna??
Skickar nästan vart som helst utom till Magdalena Andersson
D
Skickar nästan vart som helst utom till Magdalena Andersson
D
Re: Köpmannehamn
Att gå Dalslands kanal och vidare via norge till havet. Talade med en holländsk familj förra sommaren som hade gått in via norge någonstans och båten en bit på lastbil och sedan Dalslands kanal till Vänern vidare via Göta kanal , Östersjön och upp till Mälaren. Enligt dessa båtmänniskor en av de bästa resor de gjort. Skulle sedan fortsätta till Strömsholms Kanal.
D
D
-
- Posts: 91
- Joined: 22 Sep 2011, 06:43
Re: Köpmannehamn
Åkte runt 1974. Lyfte båten i Nössemark och åkte på lastbil till Hallden där båten lyftes i vattnet. Jag kommer ihåg att vattnet var otroligt skitigt i Hallden, det bubblade från botten så det såg ut som det regnade och stora kockor flöt upp. Blir det förbindelse med den Norska kanalen så måste det ändå till ett lyft i Halden då den norska kanalen slutar strax ovanför Hallden.
- Klas Andersson
- Posts: 467
- Joined: 22 Apr 2008, 14:41
- Location: Götene
Re: Köpmannehamn
men va fan ..... har läst på lite nu och det stämmer ju !
Halden kanalen slutar/börjar i norra ändan av Halden ,men fast vattnet rinner genom stan så går det inte att åka båt igenom och komma ut i havet ...... vad är det för fel på norrmännen .......
Det är ju ungefär som om man gett fan i att bygga slussen i Köpmannebro ,vilken gör att man kan komma in/ut i Vänern .....
Så m/sMunter får även skicka en jäkla massa pengar till "kommunstyret" i Halden ! så dom har råd att gräva .......
Halden kanalen slutar/börjar i norra ändan av Halden ,men fast vattnet rinner genom stan så går det inte att åka båt igenom och komma ut i havet ...... vad är det för fel på norrmännen .......
Det är ju ungefär som om man gett fan i att bygga slussen i Köpmannebro ,vilken gör att man kan komma in/ut i Vänern .....
Så m/sMunter får även skicka en jäkla massa pengar till "kommunstyret" i Halden ! så dom har råd att gräva .......
Mvh Klas
Re: Köpmannehamn
Det är ungefär 80 meters höjdskillnad mellan Femsjöen, där Haldenvassdraget slutar och havet vid Idefjorden.
Re: Köpmannehamn
Man hade fundering på en rälsgående vagn likt en slip för att lösa höjdskillnaden. Lite av variant på de "slusslösningar" som redan finns på andra platser i världen. Det blir ju inga gigantiska konstruktioner med tanke på att Dalslands Kanal inte klarar några jättefartyg direkt.
Fredrik Ahlman
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
Re: Köpmannehamn
Det känns som om motiveringen att genomföra projektet kan uppdateras. Turism är ju hetare än någonsin. Det bör ju vara något för västsvensk turistnäring att gräva vidare i. Ska kolla med lite folk ja känner i regionen.
Allt går om man vill..
Kanske ska starta en fond eller stiftelse som pengarna kan växa i!
Återkommer..
Allt går om man vill..
Kanske ska starta en fond eller stiftelse som pengarna kan växa i!
Återkommer..
Re: Köpmannehamn
Ja verkligen, för mig tyr det sig tämligen huvudlöst att inte gå vidare med ett sådant projekt. Dragningskraften är stor. Men det kan vara jag som missuppfattar någon del av projektet också eftersom jag läser norska så otroligt dåligt.
Fredrik Ahlman
- Klas Andersson
- Posts: 467
- Joined: 22 Apr 2008, 14:41
- Location: Götene
Re: Köpmannehamn
Norska är lite klurikt ,men verkar som om sverige inte vill ha in skitigt norskt vatten i sin rena fina kanal ?
även rädsla för Kräftpest spelar tydligen in ! enl detta :
https://no.wikipedia.org/wiki/Haldenkanalen
Vad menar du munter ? skall västsvensk turistnäring finansiera ett projekt i Norge ?
visserligen bra för turismen ! men i sverige är ju allt redan klart , alla byggen som behövs är ju inne i Norge !
så det är nog i Norge som iden behöver "frälsas " ! och så givetvis hos alla "miljöfånar" i Sverige
lycka te mä dä !
känns mycket viktigare stoppa bygget av planerade nya lågbron i Göteborg !
även rädsla för Kräftpest spelar tydligen in ! enl detta :
https://no.wikipedia.org/wiki/Haldenkanalen
Vad menar du munter ? skall västsvensk turistnäring finansiera ett projekt i Norge ?
visserligen bra för turismen ! men i sverige är ju allt redan klart , alla byggen som behövs är ju inne i Norge !
så det är nog i Norge som iden behöver "frälsas " ! och så givetvis hos alla "miljöfånar" i Sverige
lycka te mä dä !
känns mycket viktigare stoppa bygget av planerade nya lågbron i Göteborg !
Mvh Klas
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
Re: Köpmannehamn
min magkänsla säger att långbord är så infekterad av politik regionalt som nationellt, så det känns lönlöst att sparka sig trött.. Men att sprida entusiasm och engagemang till VS turism att ta upp dialogen med Norge om en gemensam turistsatsning. Nu märkt oljan inte ger klirr i kassan kanske även Norge ser sig om efter alternativa inkomstkällor på lång sikt. Det skulle både bli en kulturarvsutveckling och främjande av glesbygden runt kanalerna. Där finns det politiska poäng att inkassera,
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
Re: Köpmannehamn
Inte långbord... Jävla iPad... Lågbron!
Re: Köpmannehamn
Jag tror att en möjlig färd ut till västerhavet vore en drömsatsning rent turistiskt då man slipper återuppleva allt genom tur och retur på västkust E6 utan kan ta rundan via Dalsland, Vänern ner mot Göteborg. Om nu vattnet/kräftpest är en fara får man väl ordna med en automatisk lyftanordning på lämplig plats som lyfter in och ur så man slipper lastbilslyft. Tekniskt sett inga omöjligheter med tanke på båtarnas relativt låga vikter och storlek.
Jag tror inte det blir någon lågbro i Göteborg sett till senaste på den fronten. Riksmyndigheterna kommer inte låta kommunen göra så och gör de så i alla fall får man räkna med konstant öppning "utan gnäll".
Jag tror inte det blir någon lågbro i Göteborg sett till senaste på den fronten. Riksmyndigheterna kommer inte låta kommunen göra så och gör de så i alla fall får man räkna med konstant öppning "utan gnäll".
Fredrik Ahlman