A-slupar
Re: A-slupar
Tändkulan (Bolinder w7) som satt i Örnen åkte ur 1969 och blev ersatt av en Scania DSI 11 R82 250 hk.
Den sitter där än och går som en klocka.
ÖRNEN och ORÄDD var uppe för bottenmålning några dagar nu i sommar.
Den sitter där än och går som en klocka.
ÖRNEN och ORÄDD var uppe för bottenmålning några dagar nu i sommar.
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
Re: A-slupar
Har Orädd skurit bort avbärarlisten, eller är den bara målad svart? det brukar ju vara plåtmask bakom avbärarlisten.
jag bytte på Munter för 6 år sedan till nya av lärk i Sjötorps docka.
de fick sågas ut från breda plank för att få fram skrovets form. de är ca 60x110mm, och när de är fastbultade med m10 var tionde tum så med tillhörande två vinkeljärn över o under, ger de skrovet en rejäl förstärkning. A-slupen Händig hade inga avbärare och har fått hela skrovsidan intryckt vid kaj så att även spanten buktar in. inte najs..
jag bytte på Munter för 6 år sedan till nya av lärk i Sjötorps docka.
de fick sågas ut från breda plank för att få fram skrovets form. de är ca 60x110mm, och när de är fastbultade med m10 var tionde tum så med tillhörande två vinkeljärn över o under, ger de skrovet en rejäl förstärkning. A-slupen Händig hade inga avbärare och har fått hela skrovsidan intryckt vid kaj så att även spanten buktar in. inte najs..
Re: A-slupar
Orädd har järnen kvar men eklisterna från 1941 var lite ruttna så
Det är meningen att det skall bli nya.
Det är meningen att det skall bli nya.
Re: A-slupar
Känner ägaren till Moses och vad jag förstår så har Moses inte mycket barlast så han e lite rank.
Men under min uppväxt i GBG så körde Asluparna ofta inte när det blåste utan då blev det någon av fiskebåtd typerna tex Stanley
D
Men under min uppväxt i GBG så körde Asluparna ofta inte när det blåste utan då blev det någon av fiskebåtd typerna tex Stanley
D
Re: A-slupar
Vad roligt! Även jag känner Bosse. Moses är väldigt original enda tror jag med sitt originalutseende kvar med skorsten och allt. Själv har jag en hel del barlast och nog de största bränsletankarna fyller jag dom så går hon riktigt stadigt.
Re: A-slupar
Träffar Bosse lite då och då och lovar att vi skall fördjupa oss i detta med stabiliteten. Tror vi ses i mitten av oktober nästa gång.
Så håll ut.
D
Så håll ut.
D
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
Re: A-slupar
munter har ca1,5ton ballast fördelat så att vattnet på scarndäck rinner ut i spygatten 4m från aktern.
Jag har 50kg linoljade järntackor med handtag upplagda på träklossar, inte bara i kölen utan upp på sidorna under durken för att få en lagom rullning o inte pisksnärtgungning. Sen blir det ju annorlunda om båda 450l dizzeltankarna är fulla eller tomma.
Jag har hårdtestat sjövärdigheten på Vätterns päronbolls hamrande grova sjö. Ibland så tätt mellan vågtopparna att det blir dubbla vågor som gör att båten inte hinner kränga tillbaka innan nästa våg knackar på och vill hälsa på. Då blir det spännande
Jag har 50kg linoljade järntackor med handtag upplagda på träklossar, inte bara i kölen utan upp på sidorna under durken för att få en lagom rullning o inte pisksnärtgungning. Sen blir det ju annorlunda om båda 450l dizzeltankarna är fulla eller tomma.
Jag har hårdtestat sjövärdigheten på Vätterns päronbolls hamrande grova sjö. Ibland så tätt mellan vågtopparna att det blir dubbla vågor som gör att båten inte hinner kränga tillbaka innan nästa våg knackar på och vill hälsa på. Då blir det spännande
Re: A-slupar
Moses har ingen barlast enligt Bosse F. Men han tar sig fram. Moses är pigg Bosse lite sämre.
D
D
Re: A-slupar
Ja jag träffade Bosse lite snabbt på Gålö på veteranflottiljens edip och förstod att han var lite darrig men i allafall då
på bättringsvägen.
Då är nog MOSES lite rulltig i sjön om han inte har någon barlast alls?.
Jag har 2,5 ton barlast ombord och fyller jag tankarna fulla så har jag ytterligare 2,4 ton
på bättringsvägen.
Då är nog MOSES lite rulltig i sjön om han inte har någon barlast alls?.
Jag har 2,5 ton barlast ombord och fyller jag tankarna fulla så har jag ytterligare 2,4 ton
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
Re: A-slupar
Vad ja förstått är det en hel vetenskap att ballasta ett fartyg rätt. På en A-slup är det väsentligt att spygatten vid lägsta punkten är intrimmade med båten. Annars står det ju vatten på däck som inte rinner ut. På a-slupsträffen såg jag att vissa hade spygatten igensvetsade!? Trist för dom..
Sen kan man ju även titta på originalritningarna för att se var vattenlinjen skall vara. Det är det jag trimmat Munter efter.
Sen kan man ju även titta på originalritningarna för att se var vattenlinjen skall vara. Det är det jag trimmat Munter efter.
Re: A-slupar
Stämmer bra det fyller jag vattentanken i aktern så rinner vattnet av genom spygatterna.
Knepigt att svetsa igen dom för att få vattnet ståendes kvar på deck??.
Knepigt att svetsa igen dom för att få vattnet ståendes kvar på deck??.
Re: A-slupar
Den här ligger i Fiskebäcks Marina. Jag plåtade den 20 mars. Kanske finns den redan nämnd här på tråden.
Re: A-slupar
STÅLNABB heter den a-slupen,tillhör en dykarklubb vad jag vet.