I december 1963 mönstrade jag som jungman på Vidaland, mest för att få sjömånader för att komma in på sjöbefälsakolan i Härnösand. Jag hade jobbat som däcksman innan på våra egna bogserbåtar under sommarloven, så jag var inte helt novis. Vi var 37 man(jo män) ombord, 19 svenskar och 18 utlänningar på en ganska tungarbetad båt med 6 lastrum, ett med vikbar stållucka(ettan)och dom övriga med träluckor och presseningar. Bommar och kranar om vart andra, men en mycket trevlig båt som jag ser det. Vart tog alla dessa trevliga arbetskompisar vägen?
Matrosen från Etiopien som var statist i filmen Cleopatra, motormannen från Aruba som var lika svart som natten, förste styrman som tog med sig vatten från floden Jordan för att döpa sina barn, båsen från Finland som hade varit med hela 8-års sejouren i Sydamerika, den spanske tredjestyrmannen som jag hade min vakt med och som hade mej som lärare för det svenska språket(I love you, can I buy you a drink and so on.)
Det tog tid, men vad jag ville berätta var att när jag fyllde år i april skulle jag bjuda mina kompisar på en sup, men jag var underårig så hökarn vägrade. Endast cigaretter och öl till snorungar sade han, men den finske 40-årige Båsen bad mej gå upp till kapten. Ung och rädd gick jag, knackade på dörren med mössan i handen och där stod hövdingen själv:
Jo kapten jag fyller år idag och jag vill bjuda mina kompisar på en sup, men hökarn vägrar.
Åström kan säga till åt hökarn att det går bra! Tack kapten.
Janne Duczynski, vi var i Härnösand samtidigt och du blev skeppare i Wallenius, tog dom av sej mössan för dej 30 år senare?
Jungman på M/S Vidaland
Re: Jungman på M/S Vidaland
Hej. Min morbror Erik Lindberg var Chief/Stewart på Vidaland under flera år. Vet inte om han var det 1963. Skulle vara kul om du kunde svara.