Skutor
Re: Skutor
Norskbtggda Ingeborg Kristine hade en liknande stäv och hon gick på grund utanför Säffle 1954. Om hon sjönk där vet jag inte men hon hade ett liv även därefter och avfördes från registret 1975.
Re: Skutor
Det kan ju också vara så att knät under peket påsatts på senare år. Jag hittar inget som stämmer riktigt.
- Klas Andersson
- Posts: 467
- Joined: 22 Apr 2008, 14:41
- Location: Götene
Re: Skutor
12/12 1954 M/S Ingeborg -Kristina ,hemort Hallsbäck, Avgått Säffle till Göteborg med last av Spannmål,
olycksplats :Låka , Klart väder ,orsak: miste styrförmågan i den hårda strömmen , Vrak
känner inte igen namnet "Låka" Jag antog det var i Älven eftersom strömmen var orsaken ?
men kan kanske vara vid Säffle ? men 12/12 går inte ihop med bilden ? eller kan hon legat kvar till våren ??
Hon anges som vrak ,men det är flera i seglationsstyrelsens rapport som faktist ändå blivit bärgade
olycksplats :Låka , Klart väder ,orsak: miste styrförmågan i den hårda strömmen , Vrak
känner inte igen namnet "Låka" Jag antog det var i Älven eftersom strömmen var orsaken ?
men kan kanske vara vid Säffle ? men 12/12 går inte ihop med bilden ? eller kan hon legat kvar till våren ??
Hon anges som vrak ,men det är flera i seglationsstyrelsens rapport som faktist ändå blivit bärgade
Mvh Klas
-
- Posts: 91
- Joined: 22 Sep 2011, 06:43
Re: Skutor
Här några bilder.
Re: Skutor
Så här såg Ingeborg Kristine ut som galeas enligt bokverket Tjörns båtar. I 1906 skeppslista har hon bara en mast men 1917 års lista är hon galeasriggad sedan 1910. Mesanmasten då, när togs den bort igen? När det var slutfraktat kanske. Hon avfördes från registret 1975 men i Tjörns båtar står att hon förliste 1977. Felskrivning kanske.
Re: Skutor
På den sjunkna skutan som Torsten presenterat kan jag bara räkna till 3 röstjärn på stormasten medan samtliga bilder på Ingeborg Kristine som presenterats (inklusive målningen) visar 4 röstjärn på stormasten. Betyder det att 1 röstjärn målats svart så det inte syns eller betyder det något annat? Sedan kan man även fundera på tidsordningen på fotografierna. Någon som har en ide?
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Skutor
Jag har en ide om den vita icke sjunkna skutan: 3259 Thalia.
Den sjunkna fortfarande ett mysterium.
Den sjunkna fortfarande ett mysterium.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Skutor
Njae - Thalia var en bohuslänskbyggd jakt på 80 ton last, byggd 1898 i Svineviken på Orust på klink med en skrovform ungefär som 7677 Karl.
- Attachments
-
- 7677 Karl.jpg (42.15 KiB) Viewed 14810 times
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Skutor
Den enda bild jag hade uppgift på att föreställa Thalia ser ut så här:
Nästa ide är den som ligger för om den förra skutan vilket skall vara 8184 MOLLY, på fotot som troligen är taget april 1946:Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Skutor
Salningen på förmasten kanske inte skulle kunna synas på bilden men mesanmastens salning borde väl synas om det fanns någon. Den senare bilden är ju den tidigaste så den kan inte gärna vara borttagen 1946 om den fanns på 50-talet.
- Klas Andersson
- Posts: 467
- Joined: 22 Apr 2008, 14:41
- Location: Götene
Re: Skutor
kastar då in en ny ide om den vita ! IRENE , blev vrak 1958 , låg i början på samma sätt som den svarta ! men åt andra hållet !
http://www.fallrepet.se/search.php?keyw ... t=S%C3%B6k
http://www.fallrepet.se/search.php?keyw ... t=S%C3%B6k
Mvh Klas
Re: Skutor
Riggningen av masterna stämmer inte såvida man inte hunnit rigga om. Men även på fotot innan förlisningen hade hon samma rigg som vid förlisningen. Det framgår dock inte från vilket år det är. Om man sedan tittar på skrovformen så tycker jag att tyskbyggda Irene har ett slankare förskepp. Mitt tips är att det inte är Irene.
-
- Posts: 282
- Joined: 02 Jan 2008, 17:18
- Location: Skövde
Re: Skutor
På tal om 8184 Molly sedermera Kajsa av Lidköping. Hon såldes så sent som januari 2012 i Sthlm. Vet någon nuvarande status?
Re: Skutor
En okänd skonare i Kristinehamn. Vilken?
- Attachments
-
- Okänd skonare i Kristinehamn.jpg (50.94 KiB) Viewed 14603 times
Re: Skutor
En mycket liten galeas som var byggd hos Johannes Mattsson i Äng på Orust 1908 mätte endast 14,81 i längd och 6,10 i bredd. Den hade ändå ett djup i lastrummet på 2,05. Som alla andra Orustbyggda galeaser var det en jakt som fick mesanmast redan vid byggnationen.
I 1917 års skeppslista står att hon hade ett djupgående på 3,00 vilket verkar mycket. Detta tyckande grundar jag på följande. Djupet i lastrummet på 2,05 gissar jag, går upp till däcks-balkarna som däcket vilar på. Om man lägger till upp till "på däck" så får man kanske 25 cm ytterligare. Då har vi 2,30. Ned till vattenlinjen vid "last" gissar jag är en halv meter (jag har sett jakter väldigt nedlastade). Ifrån 2,30 drar jag den halva metern och får då från vattenlinjen till botten av lastrummet 1,80. Om det står att djupgåendet är 3,00 så betyder det att hon bygger 1,20 från botten av lastrummet till undersidan av kölen. Min undran är då om detta är rimligt? Ett av måtten kanske är fel.
Någon som har synpunkter på hur jag räknar så är jag tacksam.
Den här lilla galeasen låg i Norge 1945 och såldes samma år av en J M Hansson till en Einar Hanan i Tönsberg. Efter det finns inga uppgifter. Någon som vet vart hon tog vägen? Någon Einar Hanan i Tönsberg kan jag dessutom inte hitta.
Uppgifterna finns i Tjörns båtar.
I 1917 års skeppslista står att hon hade ett djupgående på 3,00 vilket verkar mycket. Detta tyckande grundar jag på följande. Djupet i lastrummet på 2,05 gissar jag, går upp till däcks-balkarna som däcket vilar på. Om man lägger till upp till "på däck" så får man kanske 25 cm ytterligare. Då har vi 2,30. Ned till vattenlinjen vid "last" gissar jag är en halv meter (jag har sett jakter väldigt nedlastade). Ifrån 2,30 drar jag den halva metern och får då från vattenlinjen till botten av lastrummet 1,80. Om det står att djupgåendet är 3,00 så betyder det att hon bygger 1,20 från botten av lastrummet till undersidan av kölen. Min undran är då om detta är rimligt? Ett av måtten kanske är fel.
Någon som har synpunkter på hur jag räknar så är jag tacksam.
Den här lilla galeasen låg i Norge 1945 och såldes samma år av en J M Hansson till en Einar Hanan i Tönsberg. Efter det finns inga uppgifter. Någon som vet vart hon tog vägen? Någon Einar Hanan i Tönsberg kan jag dessutom inte hitta.
Uppgifterna finns i Tjörns båtar.