Skutor
Re: Skutor
Skonaren Linde av Nakskov finns i Danmarks skeppslista 1915 och 1916 med motor på 15 hk. Den var insatt på varvet 1914 när hon byggdes. 1917 finns hon inte med för hon hade sålts till Norge. När hon sedan 1920 köps till Sverige så står det i "Svenska seglare" att hon hade motor på 30 hk. Det första jag hittade om motorn i Svensk skeppslista var 1929, då står det att hon hade motor på 30 hk. När den förste svenske ägaren skulle sälja 1939 så monterade han in 50 hk innan han sålde.
Den danska skeppslistan måste väl vara riktig? Kan det vara så att norrmännen satte in ny motor på 30 hk? Jag tycker det står så i "Svenska seglare" men är inte säker.
En annan sak som jag sett är att de danska skeppslistorna skriver att hon var byggd i EF medan de svenska skriver EB som träslag. Det är ju inte riktigt samma sak. Man hade väl mer bok i Danmark men byggde ändå mycket i fur vill jag minnas. Någon måste väl ha fel av dem.
Den danska skeppslistan måste väl vara riktig? Kan det vara så att norrmännen satte in ny motor på 30 hk? Jag tycker det står så i "Svenska seglare" men är inte säker.
En annan sak som jag sett är att de danska skeppslistorna skriver att hon var byggd i EF medan de svenska skriver EB som träslag. Det är ju inte riktigt samma sak. Man hade väl mer bok i Danmark men byggde ändå mycket i fur vill jag minnas. Någon måste väl ha fel av dem.
Re: Skutor
Två ommätningar av samma skuta på samma dag måste väl vara fel eller?
Det står så i Kutterepoken om Criterion 5552. Den 28 februari 1828 står hon som ommätt två gånger. Hade det varit exakt samma siffror båda gångerna så hade det varit dubbelt men nu är det inte det.
Den ena gången fick hon 45,27 nrt och den andra gången 39,84. Båda gångerna fick hon 64,45 brt.
Kan det finnas någon annan förklaring till detta än att en hör inte hemma där?
Det står så i Kutterepoken om Criterion 5552. Den 28 februari 1828 står hon som ommätt två gånger. Hade det varit exakt samma siffror båda gångerna så hade det varit dubbelt men nu är det inte det.
Den ena gången fick hon 45,27 nrt och den andra gången 39,84. Båda gångerna fick hon 64,45 brt.
Kan det finnas någon annan förklaring till detta än att en hör inte hemma där?
Re: Skutor
Enligt skeppslistan 1923 blev hon reparerad samma år. I Kutterepoken står det att det gjordes förbyggnad/reparationer av ruff, lastrumsluckor mm 1923 och därefter redovisas mättalen 64,45 och 43,82. De två talen är hämtade ur skeppslistan 1923. Motorn var insatt redan 1920 vilket medför att nrt minskade från (44,34 i april 1917 och 50,48 år 1917 i juli enligt Kutterepoken) och (44,34 enligt skeppslistan 1917) till 43,82 enligt både Kutterepoken 1923 och skeppslistan 1923.
Man kan notera också att reparationerna 1923 även medförde små minskningar av dimensionernas alla tre tal. Den slutsatsen jag drar av dessa olika mättal är att något är fel. Man har mätt på olika sätt och olika förrättningsmän har kommit till olika resultat. Kanske kan det av den anledningen vara så att det verkligen gjorts två olika mätningar den 16 februari 1928 för att man inte var nöjd med den första. 1930 kom man till ungefär samma nrt som den mindre av mätningarna 1928.
Jag har mest pratat för mig själv nu för att försöka förstå siffrorna. Om någon har synpunkter eller vill rätta mig så är jag enbart tacksam.
Man kan notera också att reparationerna 1923 även medförde små minskningar av dimensionernas alla tre tal. Den slutsatsen jag drar av dessa olika mättal är att något är fel. Man har mätt på olika sätt och olika förrättningsmän har kommit till olika resultat. Kanske kan det av den anledningen vara så att det verkligen gjorts två olika mätningar den 16 februari 1928 för att man inte var nöjd med den första. 1930 kom man till ungefär samma nrt som den mindre av mätningarna 1928.
Jag har mest pratat för mig själv nu för att försöka förstå siffrorna. Om någon har synpunkter eller vill rätta mig så är jag enbart tacksam.
Re: Skutor
Vill bara tillägga att från 1923 till 1948 hette hon Torsten. Därefter hette hon Isa.
Re: Skutor
Duen 4692 av Grönhögen gick på grund och totalförliste den 8 november 1945. Befälhavaren lyckades pricka rätt på Vitbådan/Vitbåden söder om Hasslö i Karlskrona skärgård. Klippan i havet som han lyckades hitta ligger på lat 56.083 - long 15.475. Det har förekommit olika uppgifter om läget och en eventuell fyr där.
Re: Skutor
Ebet 4412 som höggs upp vid Nordvikstrand 1942 sägs ha haft en 2-cyl Skandia motor på 105 hk som monterades in i nybyggda Ulla 8539 från Sjötorps varv. När jag googlar på nätet ser jag även uppgifter om 2 cyl Skandia motorer på 100 hk vid ungefär samma tid. Jag gissar att det är samma motor. Ibland ser jag skrivningen 2 X 50. Kan det ha funnits båda?
Det verkar som Ebet fick sin första motor 1931. I varje fall står det i skeppslistan det året att hon hade motor på 60 hk. I Brantevik skriver man även att det var 1931. I skeppslistan framgår även att nrt minskat vilket torde bero på att maskinrummet tagit en del av akterkant i lastrummet. 1929 hade hon det högre nrt-talet och 1930 fanns ingen skeppslista. Att hon redan 1935 skulle ha fått ny motor låter för mig inte troligt. Det kan ju naturligtvis ha funnits speciella omständigheter för ett motorbyte redan efter 4 år men jag har inte sett några sådana beskrivas någonstans. Jag gissar att motorn 1931 var den Skandia motor som på något ställe står som nyinsatt 1935.
Ny motor efter 4 år med samma motorstyrka ?
En annan sak som man kan reflektera över var att hon höggs upp så tidigt. Byggd 1905 i Oskarshamn så var hon bara 37 år. Man skall ju naturligtvis inte jämföra med dagens läge då de allra flesta järnbåtar huggs upp innan 25 år för det beror på annat. Det har funnits skutor med betydligt högre ålder. Detta var under kriget. Kan det ha påverkat?
Det verkar som Ebet fick sin första motor 1931. I varje fall står det i skeppslistan det året att hon hade motor på 60 hk. I Brantevik skriver man även att det var 1931. I skeppslistan framgår även att nrt minskat vilket torde bero på att maskinrummet tagit en del av akterkant i lastrummet. 1929 hade hon det högre nrt-talet och 1930 fanns ingen skeppslista. Att hon redan 1935 skulle ha fått ny motor låter för mig inte troligt. Det kan ju naturligtvis ha funnits speciella omständigheter för ett motorbyte redan efter 4 år men jag har inte sett några sådana beskrivas någonstans. Jag gissar att motorn 1931 var den Skandia motor som på något ställe står som nyinsatt 1935.
Ny motor efter 4 år med samma motorstyrka ?
En annan sak som man kan reflektera över var att hon höggs upp så tidigt. Byggd 1905 i Oskarshamn så var hon bara 37 år. Man skall ju naturligtvis inte jämföra med dagens läge då de allra flesta järnbåtar huggs upp innan 25 år för det beror på annat. Det har funnits skutor med betydligt högre ålder. Detta var under kriget. Kan det ha påverkat?
Re: Skutor
4412 Ebet fick 1931 en 60 hk Skandia tändkulemotor, 2 cyl, 2-t, typ 213. 1939 byttes den ut mot en 105 hk Skandia tändkulemotor, 2 cyl, 2-t, typ 282.
I dagligt tal sade man ibland 2 - 50 (2 x 50) för att tala om, att motorn var 2-cylindrig - det fanns också 1-cylindriga motorer på 100 hk.
I dagligt tal sade man ibland 2 - 50 (2 x 50) för att tala om, att motorn var 2-cylindrig - det fanns också 1-cylindriga motorer på 100 hk.
Re: Skutor
tack Torsten!
Det var som jag trodde. Ha en bra dag.
Det var som jag trodde. Ha en bra dag.
-
- Posts: 91
- Joined: 22 Sep 2011, 06:43
Re: Skutor
En facebooksvän (och även jag) vill ha hjälp att identifiera skutan på bilden. Taget i Säffle på 30-talet.
Re: Skutor
Jag tror, att skonaren i Säffle är 2339 Ann-Mari ex Glafva Glasbruk V.
Re: Skutor
På en hemsida, Rederi AB Williams, finns uppgifter om deras båtar. Däribland Elgö som 1920 började som Ruthby i Danmark. På hemsidan står nämnt angående Elgö att någon sett henne förlist i Danmark men namnet "Tela Skärhamn" på akterspegeln och en skylt på styrhytten där det stod "Golden Cat".
Hon såldes internt i Skärhamn 1964 tror jag. Kan det vara den köparen som ändrade namnet? Jag har bara gjort noteringar till 1963 års skeppslista. Det skulle vara intressant att veta vad det står i de efterföljande.
Hon såldes internt i Skärhamn 1964 tror jag. Kan det vara den köparen som ändrade namnet? Jag har bara gjort noteringar till 1963 års skeppslista. Det skulle vara intressant att veta vad det står i de efterföljande.
Re: Skutor
Hon hette ELGÖ under hela tiden fram till försäljningen till en Mr Burke, som lär ha kallat henne GOLDEN CAT. Namnet TELA skall har varit påmålat, men någon namnändring som svenskt fartyg gjordes inte.
Re: Skutor
Kan man göra så? Hon kan väl inte ha kört omkring så länge på det sättet. Vad säger lagar och förordningar om sånt. Såvitt jag förstår så skall ett svenskt fartyg vara registrerat med sitt namn.
Re: Skutor
Det är inget, som säger, att hon var svensk, när namnet TELA målades på.
Re: Skutor
Ja, så är det nog. Jag borde ha kollat Riksarkivets uppgifter för där är hon med som Elgö avregistrerad 1966. Slutsatsen måste bli att det är engelsmannen som målat dit Tela innan han seglade iväg från Göteborg. Det verkar inte som hon hann bli registrerad i det brittiska registret för hon finns varken på Tela eller Golden Cat där.