Skutor
Re: Skutor
I Svenska seglare finns Maja 7732 återgiven som fotot nedan visar. Maja 7732 som var byggd i Haseldorf Tyskland såg inte ut så. Hon såg ut som det första fotot visar. Jag undrar då vad det är för en skuta som finns i Svenska seglare som Maja. Jag tycker det ser ut som en järnare. Kanske heter hon också Maja. Hon liknar en vänerpese.
Re: Skutor
Med god vilja så kan man nog få namnet till Svanevik och likheten är ju inte att ta miste på även om de gjort vissa ändringar på poppen senare (verkar det som).
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Skutor
När vi är inne på Major.
Finns det i viken vid Bastedalen lämningarna efter något som kallas "Svarta" Maja.
Jag har dock inte lyckats återfinna någon sådan Maja.
Det rör sig troligen om ett rätt gammalt vrak sekelskifte 1900 tal så hon kanske aldrig varit inregistrerad.
Finns det i viken vid Bastedalen lämningarna efter något som kallas "Svarta" Maja.
Jag har dock inte lyckats återfinna någon sådan Maja.
Det rör sig troligen om ett rätt gammalt vrak sekelskifte 1900 tal så hon kanske aldrig varit inregistrerad.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Skutor
I Sveriges skeppslista 1908, 1917 mfl. finns galeasen Gustav med nummer 3971. I bokverket Tjörns båtar står samma registreringsnummer upptaget på Gustav II. Skeppslistan borde man väl kunna lita på. Fanns det någon Gustav II? Kan jag ha missat något?
Re: Skutor
Skeppslistan kan du lita på. 'Båtar på Tjörn' har inte alltid rätt för sig. Någon registrerad 'Gustaf II' har inte funnits - däremot två st 'Gustaf II Adolf'.
Re: Skutor
Någon registrerad 'Maja' som passar in, finns inte.
Re: Skutor
Kanske var det så att ägaren hade haft en oregistrerad jakt tidigare och så blev det en tvåa på den här fastän hon inte var registrerad så. Kanske någon som har Tjörns båtar kan titta om det finns någon Gustav där.
Re: Skutor
Agathe 8056 var en av de största tremastskonarna i Sverige. Norik från samma varv i Rudkjöbing var nog något större. Det finns lite olika uppgifter om Agathe i vissa avseenden. Museet för söfart i Helsingör har eventuellt missat ett kort ägande i Tallin 1934 och satt in ägare i Skärhamn 1934 istället för några andra ställen som anger Tallin 1934 och Skärhamn 1935.
I "Coasters & other ships revived" förekommer en uppgift att Agathe skulle ha ägts av Kolsäters Bruk Sunnyberg 1963 och fått namnet Leni. Samma år skulle hon ha sålts vidare till Brattefors Kalkbruk och fått namnet Calcia. Hon stannade där ett par år innan Jan Gunnar August Hemberg i Mariestad köpte henne 1965 för ombyggnad till lustfartyg. Hon sjönk 1967 men avfördes från registret först 1971 som Lena.
Någon som kan bena ut detta för mig så är jag tacksam. Sunnyberg låter konstigt.
I "Coasters & other ships revived" förekommer en uppgift att Agathe skulle ha ägts av Kolsäters Bruk Sunnyberg 1963 och fått namnet Leni. Samma år skulle hon ha sålts vidare till Brattefors Kalkbruk och fått namnet Calcia. Hon stannade där ett par år innan Jan Gunnar August Hemberg i Mariestad köpte henne 1965 för ombyggnad till lustfartyg. Hon sjönk 1967 men avfördes från registret först 1971 som Lena.
Någon som kan bena ut detta för mig så är jag tacksam. Sunnyberg låter konstigt.
Re: Skutor
8056 Agathe, Lena, Calcia
Byggd 1918 i Rudköbing för AS Motorsejlskibsselskabet Agathe, Rudköbing. AGATHE. Byggkostnad: ca DKK 700.000.
1928-1936: estniska ägare, spritsmugglare. AGATHE, MERINA. Såld dit för DKK 28.000. (Obs Två 'n' i Tallinn.)
1936-1946: pr August Olsson, Skärhamn; fr 1944 pr fru Mathilda Olsson, Skärhamn. AGATHE.
1946: J Th Johansson/Stenevad, Gravarne (Kungshamn). LENA.
1962, sep: Sigward Carlsson, Källö-Knippla
1962, okt: Kohlsäters Bruk AB
1963, jan: Brattefors Kalkbruks AB, Brattefors. CALCIA. Transporter för brukets räkning.
1965, feb: lustfartyg.
1965, dec: J Hemberg, Mariestad. Lustfartyg.
1967: sjunken Skenäsviken, Torsö; avförd ur registret.
Byggd 1918 i Rudköbing för AS Motorsejlskibsselskabet Agathe, Rudköbing. AGATHE. Byggkostnad: ca DKK 700.000.
1928-1936: estniska ägare, spritsmugglare. AGATHE, MERINA. Såld dit för DKK 28.000. (Obs Två 'n' i Tallinn.)
1936-1946: pr August Olsson, Skärhamn; fr 1944 pr fru Mathilda Olsson, Skärhamn. AGATHE.
1946: J Th Johansson/Stenevad, Gravarne (Kungshamn). LENA.
1962, sep: Sigward Carlsson, Källö-Knippla
1962, okt: Kohlsäters Bruk AB
1963, jan: Brattefors Kalkbruks AB, Brattefors. CALCIA. Transporter för brukets räkning.
1965, feb: lustfartyg.
1965, dec: J Hemberg, Mariestad. Lustfartyg.
1967: sjunken Skenäsviken, Torsö; avförd ur registret.
Re: Skutor
Av ditt svar Torsten drar jag slutsatsen att du menar att Agathe aldrig varit hemmahörande på Gurnsey som Museet för Sööfart skriver. Undrar just varifrån museet fått uppgiften? Jag tolkar ditt inlägg som att hon namnändrades till Merina under Estlandstiden. Det var ett väldigt högt pris du nämner vid nybyggnationen 1918 för att 10 år senare säljas för en bråkdel. Hon hade visserligen haft maskinhaveri 1927 (Danska sööulykker 1927) men det är ändå väldigt stor skillnad. Avförd från registret förstår jag att du menar gjordes 1967 då hon sjönk. På Riksarkivets uppställning över avregistrerade fartyg står hon som avförd 1971.
En sak som förbryllar är en uppgift i Tjörns båtar där det står att hon fick en ny motor på 200 hk 1928 när det i Sveriges skeppslista 1945 står att hon hade en motor på 160 hk. Kan det vara så tror du att man bytt motorn 2 gånger före 1945? Jag vet inte hur ofta motorerna byttes. Kan det möjligen vara så att motorn byttes efter det maskinhaveri som nämns i Danska sööulykker 1927 och att hon kanske såldes 1928 med en motor som var paj.
En sak som förbryllar är en uppgift i Tjörns båtar där det står att hon fick en ny motor på 200 hk 1928 när det i Sveriges skeppslista 1945 står att hon hade en motor på 160 hk. Kan det vara så tror du att man bytt motorn 2 gånger före 1945? Jag vet inte hur ofta motorerna byttes. Kan det möjligen vara så att motorn byttes efter det maskinhaveri som nämns i Danska sööulykker 1927 och att hon kanske såldes 1928 med en motor som var paj.
-
- Posts: 121
- Joined: 14 Mar 2010, 21:57
Re: Skutor
700 000:- var väldigt mycket pengar 1918, förutsatt att Danska och Svenska kronor även då hade ett relativt lika värde.
Ex. farfar köpte en sextiohektars gård det året, pris: 20000:- På gården byggdes en ny ekonomibyggnad 10 x 55 meter av trä och huggen sten, pris: 18000:-
Att då lyckas bränna nästan tjugo gånger mer på en tremastskonare verkar otroligt. Är inte 70000:- ett rimligare pris?
Ex. farfar köpte en sextiohektars gård det året, pris: 20000:- På gården byggdes en ny ekonomibyggnad 10 x 55 meter av trä och huggen sten, pris: 18000:-
Att då lyckas bränna nästan tjugo gånger mer på en tremastskonare verkar otroligt. Är inte 70000:- ett rimligare pris?
Re: Skutor
Jag skriver, att hon hade estniska ägare under tiden 1926-1936 - inte något om var hon var registrerad.
Hon hade från början en 160 hk Holeby diesel, som 1946 ersattes av en 210 hk Skandia semidiesel/tändkulemotor.
Hon hade från början en 160 hk Holeby diesel, som 1946 ersattes av en 210 hk Skandia semidiesel/tändkulemotor.
Re: Skutor
Museet skriver om Agathe att hon såldes till Gurnsey 1932. Bolaget på Gurnsey som, enligt museet, var ett brittiskt AB (Ltd i England) kan ha haft estniska ägare förståss men om inte museet skrivit fel så ägdes skutan av det brittiska aktiebolaget från 1932 och ett par år framåt ca får jag det till.
Tremastskonaren Alve 5663 byggdes i Strömstad 1914 för 36.000 kronor. Hon var betydligt mindre och lastade 240 tdw och det var 4 år tidigare men 700.000 för Agathe verkar orimligt.
Tremastskonaren Alve 5663 byggdes i Strömstad 1914 för 36.000 kronor. Hon var betydligt mindre och lastade 240 tdw och det var 4 år tidigare men 700.000 för Agathe verkar orimligt.
Re: Skutor
Jag har i sommar suttit och skrivit av uppgifter ur Sveriges skeppslista. Jag tror att jag förväxlat en uppgift som jag vore tacksam få hjälp med. Det gäller Agnes 7665 som avfördes 1964. Jag har gjort en notering från skeppsregistret 1965 som måste vara fel. Jag tror det skall vara 1963. Den minns jag att jag hade framme. Uppgifterna som jag noterade är 90 hk, 191 brt, 136 nrt och 100 std. hemort Bergkvara Alf Rune Edvin Andersson ägare.
Jag är nästan säker på att det skall vara 1963 istället för 1965. Tackar på förhand.
Jag är nästan säker på att det skall vara 1963 istället för 1965. Tackar på förhand.