Renovering av Stor-Erik
Re: Renovering av Stor-Erik
Man ser färjan eller fartyget på en bild där ni håller på med taket på stor-erik.nån vit under renovering...hoppas du förstår,
Re: Renovering av Stor-Erik
Nu sitter jag och funderar lite på rodret.
Jag har ju en rattpump och det är ju inga konstigheter att koppla in den. Dock kommer jag ju vilja ha styrning via en hydraulpump också. Jag tänker mig att det finns två alternativ:
1: Koppla en pump direkt på huvudmaskin.
2: Sätt en 24 V-hydraulpump bak vid styrmaskinen.
Finns det några för- resp nackdelar med de två alternativen? 1 ger mer rördragning medan 2 ger mer kabeldragning.
Sen måste jag ju hitta en korrekt dimansionera pump också. Vad kan man räkna med för sidokrafter på rodret? Jag har ju styrmaskin så om jag har kraften kan jag ju räkna ut vilket tryck jag behöver. Sen finns det väl något manöverprov som man måste klara? Är det inte typ fullt utslag styrbord till fult utslag babord på x antal sekunder?
Edit:
Jag har ju en rattpump och det är ju inga konstigheter att koppla in den. Dock kommer jag ju vilja ha styrning via en hydraulpump också. Jag tänker mig att det finns två alternativ:
1: Koppla en pump direkt på huvudmaskin.
2: Sätt en 24 V-hydraulpump bak vid styrmaskinen.
Finns det några för- resp nackdelar med de två alternativen? 1 ger mer rördragning medan 2 ger mer kabeldragning.
Sen måste jag ju hitta en korrekt dimansionera pump också. Vad kan man räkna med för sidokrafter på rodret? Jag har ju styrmaskin så om jag har kraften kan jag ju räkna ut vilket tryck jag behöver. Sen finns det väl något manöverprov som man måste klara? Är det inte typ fullt utslag styrbord till fult utslag babord på x antal sekunder?
Edit:
Roder ska kunna läggas från 35 grader, till 30 graders vinkel åt andra hållet på 28 sek. under full fart och max djupgående.
Last edited by gunne on 14 Feb 2013, 22:46, edited 1 time in total.
Re: Renovering av Stor-Erik
Menar du denna:
Den renoveringen har varit totalt stillastående i MINST tre år. Om du vill kan jag fixa numret till den som hyr ut kajen som borde kunna svara på vem som äger båten.
Den renoveringen har varit totalt stillastående i MINST tre år. Om du vill kan jag fixa numret till den som hyr ut kajen som borde kunna svara på vem som äger båten.
Re: Renovering av Stor-Erik
Är det någon som har åsikter om länspumpar?
Jag har tänkt koppla pumparna enligt detta inlägg på min blogg. Kortfattat ska jag ha tre pumpgrupper med två dränkbara pumpar i varje.
Har någon tips på en prisvärd dränkbar pump? Tillförlitlighet och flöde är ju viktigt. Ska man ha ena pumpen på 24 V för att vara säkrare vid strömbortfall? Finns det några 24 V-pumpar som inte är snordyra?
Kanske denna med nivåbrytaren på sidan? Jag tycker de där nivåbrytarna som sitter i en sladd är lite opålitliga då de behöver lyftas ganska högt och kan haka upp sig.
Jag har tänkt koppla pumparna enligt detta inlägg på min blogg. Kortfattat ska jag ha tre pumpgrupper med två dränkbara pumpar i varje.
Har någon tips på en prisvärd dränkbar pump? Tillförlitlighet och flöde är ju viktigt. Ska man ha ena pumpen på 24 V för att vara säkrare vid strömbortfall? Finns det några 24 V-pumpar som inte är snordyra?
Kanske denna med nivåbrytaren på sidan? Jag tycker de där nivåbrytarna som sitter i en sladd är lite opålitliga då de behöver lyftas ganska högt och kan haka upp sig.
Re: Renovering av Stor-Erik
Enligt din skiss måste du montera backventiler efter pumparna, annars kör du bara ut vattnet genom den pump som inte är igång.
Med tanke på frost och annat som kan blockera, kanske det är bättre att varje pump har separat utlopp.
L-J
Med tanke på frost och annat som kan blockera, kanske det är bättre att varje pump har separat utlopp.
L-J
Re: Renovering av Stor-Erik
24V pumpar är oftast dyrare än 12V dito, nivå vipporna som man köper till lågspännings pumparna är oftast kassa med, och dyra! jag har gort mina själv, med en nivå vippa och ett relä. Vippan sitter i en låda som är "hålad" så att vattnet kommer in o ut, men inte skräp och fingrar in.
Om du har en batteri bank, så kan du ju köra 220V länspumparna via en inverter?
Köl larm vill du väll ha ändå, skulle jag tro, via sms och en mistlur ute?
Om du har en batteri bank, så kan du ju köra 220V länspumparna via en inverter?
Köl larm vill du väll ha ändå, skulle jag tro, via sms och en mistlur ute?
Re: Renovering av Stor-Erik
Hej Tänk på att kapaciteten på pumparna minskar betydligt om utloppshöjden ökar. Jag skulle rekomendera att dra ut utloppen genom bordläggningen ca 300 mm över vattenlinjen och förse dom med kranar.
mvh
Roffe
mvh
Roffe
Re: Renovering av Stor-Erik
Bra tips om pumparna. Men vad säger TS om utlopp i bordläggningen? Svaret finns väl antagligen här: http://www.transportstyrelsen.se/global ... dboken.htm
Det känns spontant som att jag hellre skaffar kraftigare pumpar och kör upp det på däck än sätter hålsågen i skrovet.
Edit: Pumpkurvan på pumpen ovan finns här: http://100.al-ko.com/media/uploads/112829.pdf och man ser ju att kapaciteten fortfarande är ganska nära max vid 4 m lyfthöjd, ca 1000 l/h..
Backventiler måste man självklart ha om man ska ha flera pumpar på samma rör. Men kör man separata rör så blir det ju en hel skog med rör upp på däck, 4 st framför däckshuset och 2 st bakom. Sen tillkommer ju fyllning och avluftning av diverse tankar så då blir det ännu fler rör.
Inverter kommer jag ju ha. Det känns bara ännu mer felsäkert att köra direkt från batteri (via säkring förstås).
Det känns spontant som att jag hellre skaffar kraftigare pumpar och kör upp det på däck än sätter hålsågen i skrovet.
Edit: Pumpkurvan på pumpen ovan finns här: http://100.al-ko.com/media/uploads/112829.pdf och man ser ju att kapaciteten fortfarande är ganska nära max vid 4 m lyfthöjd, ca 1000 l/h..
Backventiler måste man självklart ha om man ska ha flera pumpar på samma rör. Men kör man separata rör så blir det ju en hel skog med rör upp på däck, 4 st framför däckshuset och 2 st bakom. Sen tillkommer ju fyllning och avluftning av diverse tankar så då blir det ännu fler rör.
Inverter kommer jag ju ha. Det känns bara ännu mer felsäkert att köra direkt från batteri (via säkring förstås).
Last edited by gunne on 05 Mar 2013, 17:07, edited 1 time in total.
Re: Renovering av Stor-Erik
En annan fråga:
Jag måste isolera med A60 mellan maskinrum och kök etc. Paroc har isolering som är godkänd men den måste skjutas fast med svetsspikar eller så kallad pin-spot welding tror jag. Vet ni någon firma som utför sådant i Stockholm? Eller ännu hellre någonstans där man kan hyra svetsmaskinen?
Eller finna det något annat godkänt sätt att få till A60-isolering som man enklare kan utföra själv?
Jag måste isolera med A60 mellan maskinrum och kök etc. Paroc har isolering som är godkänd men den måste skjutas fast med svetsspikar eller så kallad pin-spot welding tror jag. Vet ni någon firma som utför sådant i Stockholm? Eller ännu hellre någonstans där man kan hyra svetsmaskinen?
Eller finna det något annat godkänt sätt att få till A60-isolering som man enklare kan utföra själv?
Re: Renovering av Stor-Erik
Kolla närmaste hyrfirma, exvis Ramirent,Cramo mfl.
L-J
L-J
Re: Renovering av Stor-Erik
Sådärja!
Nu var det provstartat
http://stor-erik.com/?p=1131
Dock kunde vi inte glöda p.g.a. nåt elfel och sen pajjade min högst temporära avgasslang så vi kunde inte fortsätta försöket.
Nu var det provstartat
http://stor-erik.com/?p=1131
Dock kunde vi inte glöda p.g.a. nåt elfel och sen pajjade min högst temporära avgasslang så vi kunde inte fortsätta försöket.
Re: Renovering av Stor-Erik
Tvära kast i den här tråden...
Nu ska jag få ändan ur vagnen och få till avgaspipan till motorn så att jag kan starta den på riktigt. Det blir till att beställa/hitta rör inom någon vecka. Jag har dividerat mycket och länge om vad jag ska ha för rör och har fått många olika svar.
Ut från ljuddämaren är det 170 mm (7") och sen ska avgaserna ca 1 meter horisontellt och efter det ca 8 m vertikalt.
1: Vilken dimension måste jag ha på röret? Många verkar tycka att 150 mm räcker medan vissa säger att man inte borde gå ner och således ha 170. Åsikter?
2: Vilket material bör man ha? Här har jag hört allt från syrafast till corten till vanligt stål. Kanske rostfritt i kröken längst ner? Åsikter?
3: Hur bör kröken utformas? Jag har än så länge tänkt ha ett liggande T så att det blir en kondensfälla i botten där man har en avtappningskran. Bör man istället ha en kondensfälla med mjuka böjar för att inte störa flödet?
Nu ska jag få ändan ur vagnen och få till avgaspipan till motorn så att jag kan starta den på riktigt. Det blir till att beställa/hitta rör inom någon vecka. Jag har dividerat mycket och länge om vad jag ska ha för rör och har fått många olika svar.
Ut från ljuddämaren är det 170 mm (7") och sen ska avgaserna ca 1 meter horisontellt och efter det ca 8 m vertikalt.
1: Vilken dimension måste jag ha på röret? Många verkar tycka att 150 mm räcker medan vissa säger att man inte borde gå ner och således ha 170. Åsikter?
2: Vilket material bör man ha? Här har jag hört allt från syrafast till corten till vanligt stål. Kanske rostfritt i kröken längst ner? Åsikter?
3: Hur bör kröken utformas? Jag har än så länge tänkt ha ett liggande T så att det blir en kondensfälla i botten där man har en avtappningskran. Bör man istället ha en kondensfälla med mjuka böjar för att inte störa flödet?
- Attachments
-
- krök.png
- (88.76 KiB) Not downloaded yet
Re: Renovering av Stor-Erik
Nu börjar det hända lite grejjer:
Re: Renovering av Stor-Erik
Jag har inte uppdaterat den här tråden på länge märker jag. Det är dock desto mer liv på bloggen och på trådar på elektronikforumet.com, pellets.info och byggahus.se.
Hur som helst så håller jag just nu på att fundera lite på tak- och väggbeklädnad i maskinrummet.
I taket så är det brandisolerat med Paroc Marine Fire Slab. Under detta tänkte jag skruva/popnita fast plåt. Jag har svetsat fast M12-gängstänger med ett avstånd av ca 100x70 cm och i dessa tänkte jag sätta stålreglar som plåten popnitas i. I stängerna kan man sen skruva kabelstegar och fästen till rör etc.
Åsikter om konstruktionen? Hur ser det ut i era maskinrum?
Vad ska man köra för plåt? Alu eller galvat? Perforerad för ljuddämpningen eller slät så den är lätt att göra ren och hållbarare?
Jag hittar inget i tillsynshandboken som reglerar inredning i maskinrummet. Men plåt på brandisolering torde ju vara godkänt...
Hur som helst så håller jag just nu på att fundera lite på tak- och väggbeklädnad i maskinrummet.
I taket så är det brandisolerat med Paroc Marine Fire Slab. Under detta tänkte jag skruva/popnita fast plåt. Jag har svetsat fast M12-gängstänger med ett avstånd av ca 100x70 cm och i dessa tänkte jag sätta stålreglar som plåten popnitas i. I stängerna kan man sen skruva kabelstegar och fästen till rör etc.
Åsikter om konstruktionen? Hur ser det ut i era maskinrum?
Vad ska man köra för plåt? Alu eller galvat? Perforerad för ljuddämpningen eller slät så den är lätt att göra ren och hållbarare?
Jag hittar inget i tillsynshandboken som reglerar inredning i maskinrummet. Men plåt på brandisolering torde ju vara godkänt...
Re: Renovering av Stor-Erik
Det blev enligt bild ovan...
Nu hållar jag på att pula lite med svart- och gråvattentankarna. Jag har tänkt ha ett utlopp nedåt till bottenventilen som sitter närmast kölen. I tillsynshandboken står:
Är det någon som vet hur TS tänker angående det här?
Nu hållar jag på att pula lite med svart- och gråvattentankarna. Jag har tänkt ha ett utlopp nedåt till bottenventilen som sitter närmast kölen. I tillsynshandboken står:
Hur gör man normalt här? Jag hade först tänkt ha kulventiler och rör till tankarna i plast men köra ett stålrör från bottenventilen upp över vattenlinjen och vid ovansidan av tanken ansluta till plastsystemet. Ett alternativ är ju att ha bottenventil -> stålrör -> stålventil -> plastsystem. Risken är att man åker på att köra rostfritt stål då gråvatten kanske är aningens korrosivt och man vill ju inte att rören ska rosta sönder...Rör som ingår i system med förbindelse till bottenventil skall bestå av stål eller likvärdigt material. Slangkomponenter i rörsystem, som kan förekomma på fartyg med trafik i E-område och mer inskränkt fart, får inte förekomma när bordgenomföringen ligger lägre än 350 mm över djupaste lastvattenlinjen.
Är det någon som vet hur TS tänker angående det här?