lidköpings hamn

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

lidköpings hamn

Post by m/s munter »

Elke w har märklig förstäv på ett modernt fartyg ? någon som vet varför..

sen en bild från den årliga Hjulaftonen, då folk tog kustbevakningens fartyg i anspårk som läktare då de ej var på plats..

och pallas under lossning
Attachments
DSC05836.JPG
DSC00037.JPG
00090 (1).JPG
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: lidköpings hamn

Post by m/s munter »

mer lidkhmn
Attachments
DSC03582.JPG
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: lidköpings hamn

Post by zoroaster »

Trevligt med lite Lidköpings bilder. Och bra att man fortfarande fraktar med fartyg här.

Douglas
theuno
Posts: 40
Joined: 08 Jul 2008, 19:22
Location: Dalsjöfors

Re: lidköpings hamn

Post by theuno »

Elke W:s förstäv är väl anpassad för att kunna utnyttja slussarnas längd maximalt.
theoneanduno
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: lidköpings hamn

Post by Jan Schönemann »

Elke W är skräddarsydd för Saima Kanal. Hon är 82,5 m. vilket är maxlängden i slussarna.
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: lidköpings hamn

Post by m/s munter »

antar att hon ej har bulb med så rak stäv.. hur är isbrytaregenskaperna i vänerisen?
L-J
Posts: 156
Joined: 11 Aug 2011, 17:59
Location: Skara

Re: lidköpings hamn

Post by L-J »

m/s munter wrote:antar att hon ej har bulb med så rak stäv.. hur är isbrytaregenskaperna i vänerisen?
Hon har klass 1C, så hon måste ha assistans i Vänern.
L-J
Åke S
Posts: 50
Joined: 17 Dec 2005, 18:48
Location: Karlstadad

Re: lidköpings hamn

Post by Åke S »

Nja, där är du nog inte helt rätt ute. Med rådande restriktioner: 1300 ton 1c och 2000 ton isklass II får hon assistans. Men höjs restriktionerna till 1b får hon ingen assistans. D.v.s. höjs restriktionerna skall hon helst inte trafikera Vänern - hon får nämligen ingen assistans.
L-J
Posts: 156
Joined: 11 Aug 2011, 17:59
Location: Skara

Re: lidköpings hamn

Post by L-J »

Åke S wrote:Nja, där är du nog inte helt rätt ute. Med rådande restriktioner: 1300 ton 1c och 2000 ton isklass II får hon assistans. Men höjs restriktionerna till 1b får hon ingen assistans. D.v.s. höjs restriktionerna skall hon helst inte trafikera Vänern - hon får nämligen ingen assistans.
Mycket riktig, men de aktuella restriktionerna är väl de som gäller i nuläget...? :wink:

L-J
Åke S
Posts: 50
Joined: 17 Dec 2005, 18:48
Location: Karlstadad

Re: lidköpings hamn

Post by Åke S »

Ja men det innebär inte att hon måste ha assistans, bara att hon kan får det om behov föreligger. Vilket för närvarande knappast är fallet. Restriktionerna innebär inte att fartygen måste ha assistans - utan att dom kan få det om de uppfyller kraven på isklass.
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: lidköpings hamn

Post by m/s munter »

ok så det är lite gambling att fara upp till vänern vintertid med Elke..
Hur är det med bogseraren Lidköping.. är den fortf i bruk och har de någon som kan köra?
Attachments
Bild(9).jpg
Bild(9).jpg (58.54 KiB) Viewed 20174 times
Image-01.jpg
Image-06.jpg
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: lidköpings hamn

Post by m/s munter »

ok första bilden skulle inte med som ni förstår :oops:
Knut Klinghjert
Posts: 121
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

Re: lidköpings hamn

Post by Knut Klinghjert »

Jag trodde först att du behövde bogserhjälp pga. läckage... :oops:
theuno
Posts: 40
Joined: 08 Jul 2008, 19:22
Location: Dalsjöfors

Re: lidköpings hamn

Post by theuno »

Hoppas det inte var ett foto från Munter :(
theoneanduno
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: lidköpings hamn

Post by m/s munter »

nej det är en kunds ruttna tak över TVsoffan! Munters röta är eliminerad.

Jag planerar att följa med Sumpe och kolla kanalbolagets prickar i vår. allt i vättern som hör till dem. blir nog sista året han gör det! han har ju 40 års erfarenhet så det är trevligt att få kunna ta del av den i sista stund..
Post Reply